AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.178

Roligt med alla bilar till salu som trollar fram alla hästar?

Sida 1 av 2
Det är alltid lika roligt att läsa bilannonser där folk skriver om sina 325or osv att de har 200hästar. Verkar som att hästarna bara hoppar in under huven. Som t.ex. denna: Länk :)
320_David
det e väl inigen omöjlighet att få ur 200hp ur en 325? om man skulle räkna med att fabrikats uppgifterna stämmer. så har han nog 200 eller mer. beroende på märke så klart!

Chippad = 5-7%
Sportavgassytem = ca 10
Sportluftfilter = 3-5
Trimkamm = 10hk

det blir runt 30 häster och plus den 170 orginal så blir det ju runt 200 eller har jag kanske helt fel?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jovisst, men bilen har gått 27000 mil och det gör nog inte att den får fler hästar direkt. Om han har tur så kanske han har kvar originalhästarna efter modifikationerna.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
gangsta_toth
SÅ mycket slöare är den inte efter 27000 mil. Det är ju inte precis som den nar blivit av med en 20 hästar. Kanske fem max.

Mvh, Robert.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Nu är det så att det står "ca 200hk".
Alltså kan det vara ev. runt 180-220hk beroende vem man frågar, då alla har sin syn på vad som "ca" är!

Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Tänk även på att ögonlock ger 10hk extra =)

Jag kan inte fatta hur jag kunde tycka det var snyggt för några år sen...

Mvh, Robert.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
gangsta_toth:

Ifrågasätter nog ändå ditt uppskattande av 5 hästar på 26.000 mil. Tror inte riktigt på det faktiskt. Kanske om man renoverar motorn.

gangsta_toth
Nej, det beror snarare på körsätt och hur man har skött servicen.
En motor kan vara sönderkörd vid 6000 mil, och en annan kan gå som en klocka vis 28000 mil.

Mvh, Robert.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Självklart, men motorn har slitits ganska mycket på 26.000 mil även om man skött den exemplariskt. Kolvringar, avlagringar, packningar, lager m.m. slits hur man än sköter bilen.

gangsta_toth
Min har gått 27000 mil, och dom som har fått provköra den säger att den går bättre än genomsnitten av 325:orna. Jag tror inte att det bara är komplimanger, för dom kör 325i E30 själva.

Jag menar bara detta som exempel, men om du provkör nån bil som börja närma sig 30000 mil(och inte är slutkörd...) så förstår du vad jag menar.

Mvh, Robert.
Visa användare
151
ctg_putte
320 me 323 motor E30 -86
Varför skulle inte den bilen kunna ha ca 200hk.
Tror inte d e nån omöjlighet.

gangsta_toth: smaken e ju som baken. Själv tycker ja d kan va ganska snyggt me ögonlock
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Det är garanterat mer hästar en orginal iaf...

Jag tycker själv att ögonlock gör en hel del för bilen .. Men dom på den där bil var det för j*vlig passform på dom där ögonlocken.. *uscha*
tqs
Om det stämmer som han skriver att toppen är renoverad så är det inte omöjligt att eventuella bortsprungna hästar har hittat tillbaks in under huven igen.

Om den verkligen har 200hk kan man ju undra. Å andra sidan är det få som tar i i underkant när bilen ska marknadsföras =)
Att påstå att bilar alltid tappar effekt när dom gått långt är ett generaliserande påstående som det inte finns någon grund för. Jag skulle snarare av erfarenhet säga att en BMW som inte går märkbart bättre efter 25.000 mil än efter 500 är det något fundamentalt fel på. Givetvis finns det undantag, exempelvis bilar som är slutkörda eller dras med luftläckor på insugsidan, men är dom någorlunda välskötta och hyfsat täta är allting optimerat inslitet vid pass 25.000 mil.

Mvh
/Janne
gangsta_toth
Synd bara att inte resten av bilen inte brukar vara lika bra efter 25000 mil... ;P

Mvh, Robert.
gangsta_toth: Jag hade inte kunnat säga det bättre själv :)

Mvh
/Janne
visst är det kanske inte samma hästar efter 26000 mil, men jag tror fortf inte att det där trimmet skulle ge 200hk.. men men =)
320-325
självklart ....det är verkligen ingen omöjlighet att den har 200hk det var ju gjort en del med den. kanske tappar motorn lite effekt med så många miltal men BMW kanske har tagit i underkant när dom mätte effekten i 325.. så det jämnar väl ut sej. Bilsport mätte ju upp en opel gsi 89´´ den där projekt bilen den hade väl typ 154hk när det skulle vara 150hk från fabrik vet inte exakta mil tal på opeln men den hade säkert gått en del mil det var ju ändå en 89´´ tror jag...men det är väl helt hur bilen är skött ....
Jo visst beror det mycket på hur man sköter bilen men kan garantera att han inte får ut de där hästarna, det är fortf ingen snurra under huven..
Vassare kamaxel gör nog en hel del effekt. Jag tvivlar inte det minsta på att den kan ha 200hk.

Jag vet att när man trimmar de gamla 2-liters opelmotorerna så får man med lätthet ut 120-130 hästar ur en motor som har 100 orginal. Då är kamaxel bytt, extraktorrör ditsatt och toppen planad.

referens:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.