AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.130

523 ia m-pkt värde ?

Sida 1 av 2
Hej har en 523 ia utt 00/01
Undrar om någon vet vad man kan begära ?
523 Ia steptronic, svart,
Skinn,taklucka.pdc,m5fälg,xenon, mm.....
Bilen är imp.
Med full dok
6000 mil bilen är i mint condition.
Ngn som vet vad man kan begära ?
Har kollat runt lite vad andra begär men det säger inte så mycket..
Man kan ju alltid begära men frågan är ju vad man får när man säljer den ?

160 KSEK? Svårbedömd....som jag fattat det är e39or rejält svårsålda just nu....

/Simon
FAttar inte varför våra fina bilar sjunker i pris snabbare än titanic, hrmm iallafall.. Det stämmer nog som simon_en säger runt 160 - 170.. svårt att värdera utan att ha sett bilen din kan ju vara ett riktigt fint ex precis som den kan vara tvärtom.

Bara du själv kan avgöra också vad bilen är värd för dig.

Mvh/Soki

160' tycker jag är i underkant med tanke på årsmodell, utrustning och miltal. Bara M-pkt och M5 fälgar borde göra bilen attraktiv och höja värdet med 15-20 över era tidigare bedömningar.

Alltså, jag tycker 180' är ett rimligt värde.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Soki,

orsaken till att våra bilar sjunker så fort är som jag ser det:

- efterfrågan och utbud (klassisk teori)

Den generelle BMWköparen har i regel mycket bra koll på vad just den modellen kostar både i Sverige och utomlands, därav att det är svårt att få ut rejält betalt för beg BMW...tror jag iallafall.

Just denna bil utmärker sig på ett speciellt sätt, den har endast 6000 mil vilket borde göra den lättsåld, då det milskräcken är djupt rotad hos många och många är beredda att betala för lågmilare.

Min värdering baserar sig mest på att lite dyrare bilar generellt E39 i synnerhet verkar svårsålda just nu. I en mer normal efterfrågesituation borde "BlackMunichWagon" stämma bättre.

Återstår att se vad den slutar på....

/Simon
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
160' för en 00:a med M-paket!?Och den utrustningen... Hittar du en sån för det priset skall du vara riktigt glad!! Jag skulle säga 190-200'!

Det finns en en hel hög med E39, men inte en hel hög med E39:or med M-pkt!!

P.S Detta säger jag inte för att jag har en...
Mr C,

obeservera att jag skriver "lite dyrare bilar generellt E39 i synnerhet verkar svårsålda just nu" tror att den ligger på 180 KSEK normalt sett.....hoppas att det blir tydligare nu.

/Simon
Citerar mig själv:

"Bara du själv kan avgöra också vad bilen är värd för dig."

Då menar jag att om jag hade den bilen så skulle jag inte släppa den för under 180 garanterat med den utrust. samt milen men precis som simon_en säger så är det trögt på marknaden, titta bara runt så hittar man fina E39or med bra utrustning som stått länge, det e oxå en 523 som inte kanske är lika eftertraktade som de större motorerna.

Men som vanligt så är det bara det jag tror. :)

Mvh/Soki

Hmmm...Tack för era inlägg !
Ska låta en bilhandlare sälja den åt mig.
åter står nu att se vad han sätter som prislapp!?
Jo det verkar svårt att sälja bil idags läget.

MR C har du ägt din 523 länge?
Vad fick du ge för den ?

Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Man kan väl konstatera att det är stor spännvidd mellan lägsta värderingen i denna tråt mot vad man begärt för dessa:
Länk
Länk

men 230 lax låter väl tilltaget

Den översta saknar Multiratt väl...skandal på en svensksåld bil, att dessutom ha mage att begära 230 KSEK....ja ja. Masse G, bestänk att det är en icke svensksåld bil. Kolla gärna på se.mobile.de det finns ett gäng bilar med liknande spec för ca 160 KSEK....svenska marknaden förljer allt mer den tyska....ibland tom UNDER!

/Simon
Jag har ju även läder !
Jag gav 225 av en bil handlare i jan 2003
Ska testa att annonsera den nu !
Är 220 för mycket begärt ?

Beror på hur snabbt du vill sälja den. Begär du 220' kommer nog inte telefonen att gå varm direkt.

Inte min sak, men varför skall du sälja den om du bara haft den sedan jan? Spekulanterna kommer i alla fall ställa denna fråga.

--------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
För 160 kkr skulle jag köpt bilen omedelbart om jag var ute efter en dylik.

Simon_en: Kan Du förklara hur Du värderar bilar? i Tyskland kostar motsvarande bil kring 200kkr och i Sverige kostar de över 200 kkr. Fast Du anser 160 kkr vara ett rimligt pris. Visst bilen kommer garanterat bli såld för 160 kkr. Fast för att vara helt på den säkra sidan rekommenderar jag 90-100kkr som utgångspris. Då blir bilen garanterat såld såvida kunden får pruta lite också... :-)

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Hehe....160 lätt lite väl billigt va =)
Jag vill ju behålla bilen men frugan är väl inte så värst glad över den......
Blir lite trångt med ungarna och matkassarna =(
Hmmm...måste nog skaffa en skåpbil för att göra henne nöjd!

snålwerner, köp en billig kombi till frugan och behåll BMW:n så blir alla nöjda:)

Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Snålwerner:
Jag har inte ägt den speciellt länge. En SV-såld bil med alla M-pkt utr. fast skinn istället för mocca som det är original.

Jag gav 200' i början på året. Är mkt nöjd!
Bjoerck,

har förklarat det innan, men jag kan berätta igen.

Jag kollar mycket på svenska och tyska annonser. Därför värderade jag bilen till 180 KSEK i ett egentligt värde som du kan se ovan. Kolla gärna själv på se.mobile. på bilar registrerade 9/99 och nyare, hittade t ex denna:

Länk

Min erfarenhet säger mig att man normalt sett kan pruta 5-10% på priser i tyskland, alltså borde det vara rimligt att få in exempelbilen till Sverige i runt 160-165 KSEK. (allt förutsatt aktuell valutakurs).

Ytterligare ett exempel:

Länk

180 KSEK borde därför vara rimligt för en importerad 523 med ovanståeende utrustning/mil då många är beredda att betala en del för att slippa åka och handla i tyskland själva. En svensksåld står högre i pris, har själv svårt att uppskatta hur mycket, men här är det en bil ej är såld i Sverige som ny.

Orsaken till att jag satte 160 KSEK(observera med ett frågetecken) i just detta fallet är att jag från många får informationen att det står totalt still på marknaden för dyrare begbil (alltså över 100KSEK) därför drog jag av 20 KSEK för att få den såld (kanske för mycket eller litet...?).

Är inte heller speciellt förtjust i den snabba värde minskningen på e39, fick erfara det själv förra året, men var tvungen att sälja pga att jag förlorade jobbet och fick bita i det sura äpplet. Svårt att hitta någon mer prisvärd bil än e39 i nuläget i den prisklassen.

Kanske har jag fel i denna värdering eller kanske har jag rätt!? Återstår att se när "snålwerner" försöker att sälja bilen.

/Simon
hallgren
Simon, du verkar ju ha koll på läget vad det gäller priser!
Är Z3:orna också svårsålda i dessa tider? Är själv på jakt efter en -97 -98 men hittar inga schyssta (2.8, max8000mil, M-chassi, Sportskinnstolar, manuell) för 160´, är jag för snål?
Hallgren,

kan tyvärr inte Z3priser alls. Fokuserar på e39, e38 och i viss mån e36 och e46 (EJ Compact).

Vad gäller svårsålt så får jag de indikeringarna från olika håll att det är speciellt svårt att sälja bilar över 100KSEK, men även lägenheter och hus etc. För den som har pengar tror jag generellt sätt att det är köpläge nu.

Mitt tips är att sätta ut en köpesannons på det du vill ha. Var inte för specifik t ex undvik att önska endast en färg utan uteslut en färg istället.

Lycka till!

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.