AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.681

Grinig Polis

Sida 1 av 2
NOLL7NOLL
Hade kommit tidigare på morgonen och upptäckt att ngn plockat bort reg.skylten fram o lagt den bredvid bilen. Jag lägger den i bilen och åker till jobbet för att sätta dit den senare. Åker från jobbet vid 12 på lunch och står i rödlyset. Mitt emot står en polis. Jag ser att han tittar noga på min bil och han ändrar riktning och slår runt. Jag vet varför han vänder och ser hur han väntar vid nästa busshållsplats på mig. Han åker sedan ut direkt när jag åkt förbi. Ligger bakom min i 5 min demonstrativt och blinkar sedan in mig. Jag förklarar för honom vad som hänt. Han skiter i det o säger att jag måste betala 600:-. Kanske en skitsak men vaffan. Hade han inget att göra lr. Får man inte parkeringsböter så är det detta

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Dem har inget annat för sig. En varning skulle ha räckt!
NOLL7NOLL
Sade jag oxå...
Nä sa han... Du måste få en straffavgift för slarv.... Ordagrant.

Visa användare
533
Jackass
523i -99
ok håller med där..grinig gubbe!!
Man undrar ju hur han hade reagerat om du hade kommit i en gammal Volvo eller japanare...

Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Det är nog lätt för en polis att tro att hela historien är en dålig bortförklaring. De nya kamerorna på vägarna har ju fått en del bilister att plocka bort främre skylten.
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Jo vissa poliser är såna. Jag blev stoppad pga dimljus en gång. 2 snutar hoppar ur bilen och ger mig en "lektion" i hur en bils ljus ska lysa! hehe en varning och böter slapp jag. Det var polisen i sthlm det.
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
lägg den på instrumen brädan då har du ju skylten med dig eller gör som jag sätt den i ett par gånjärn det kan dom inte heller säga någonting om
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Snackade själv med en polis.

Frågade honom hur de ser på skyltar som inte sitter där de ska.

Kommer inte ihåg ordagrannt vad han sa men ungefär så här sa han:
Skylten ska sitta där fram på sin vanliga plats, om det t.ex. är fel så att skylten inte kan sättas på sin vanliga plats ska den placeras väl synlig.

Så har jag fått höra.

Om gängorna till skylthållaren är kassa så kan man ju inte sätta dit någon skylt. Därmed tycker i alla fall jag att den ligger synlig i framrutan.

Har du råd att inte köra Tyskt?
Länk
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
En liten motordriven arm som drar in nederkanten på skylten kan också vara kul att ha.

Ordentligt med utrymme bakom skylten
(öppna upp ett hål bakom därskylten sitter) en liten elmotor med en arm som drar in skylten.

Länk
Jenz
Har fått för mig att en del poliser retar sig på en bara för att man kör BMW, dom tror att man é lagbrytare automatiskt för att man har en körglad bil som uppmanar till lite livligare körning!

Jenz
Skylt ska sitta längt bak och längst fram på bilen. Inte innan för vindrutan. Det har vi nyligen en färsk dom som bevis för.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
All placering inuti kupén går alltid under "placering felaktig", hur synlig den än är.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det var värst.
Då är det bäst med gångjärn som "318 grabben" sa

Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Högfart> Ska den inte vara monterad så att en viss vinkel (45 grader?) från lodrätt inte kan överstigas?

Enda sättet att få ett bra svar på hur ni/man kan göra med skylten är att läsa i vägtrafikförordningen, den stora lila boken med paragraferna. Där står mycket matnyttig. Tyvärr hittar jag inte mitt exemplar nu, får nog städa :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
318grabbens idé är nog god men problemet var ju att den ramlat av och således inte hanns på dit, eller?
NOLL7NOLL
Greenberg: Hehe jo det låter ju faktist så men när man för en gång skull talar sanning... men men, bara och räkna med att de är griniga så slipper jag väl det nästa gång.

Tyvärr så får inte bilen stå en natt i sthlm utan att ngn e på den. Alltid ngt som är ändrat eller förstört så. Backspeglar, punka, o annat tjafs som pundare och andra halvmännsikor roar sig med. Ska lägga in en elchock i lacken så får dem sig en kyss när de rör skönheten. Skäms lite för att säga det men en sån liten grej som att de tar regskylten gör att jag absolut skulle kunna operera deras knäskålar. Trots den froma människa jag är.

31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
om du sätter skylten i gångjärn så hänger den ner så fort du slår av på takten jag gjorde ju så att jag satt en litten o ring eller någe sån som jag hitta så när fartena kommer upp i en 120 130 så åker den up och gömmer sig bakom kofångaren fifigt och polisen eller besiktningen har inte sagt ett dug
Bl
13
Blyfri
325 iM -89
Eftersom jag känner en del som fått böter för att de saknat skylt så vill jag bara säga att det korekta bötesbeloppet är 400:- å inget annat för att sakna skylt. 600:- är felaktikt!

Har märkt att polisen ofta skriver ut felaktiga belopp på böterna. Har ofta sett att folk får olika belopp för att tex åka med bara dimljus på kvällarna.
Se till att verkligen kontrollera beloppen innan ni skriver på nåt!

Bifogar ett stycke från www.trafikjuristen.se

Nr 2:01 (01-07-25)

Automatisk hastighetsövervakning - en jurists stilla undran

Vid automatisk hastighetsövervakning krävs för fällande dom som regel bland annat att fordonet har en avläsbar främre registreringsskylt.

Den som t.ex. på 90-väg kör 121 km/h eller fortare riskerar då 1.800-2.000 kr i böter och indraget körkort.

Den som däremot kör för fort med en bil som saknar registreringsskylt framtill riskerar i praktiken endast 400 kr i böter och inget indraget körkort.

Den som kör en bil med en oläslig registreringsskylt framtill riskerar i praktiken endast 300 kr i böter och inget indraget körkort.

Undrar hur lagstiftaren tänkt? Svaret är nog att lagstiftningen (ännu) inte anpassats för polisens nya teknik. Om en anpassning sker undrar man hur den ska se ut för motorcyklar...

Blyfri The Legend
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Är inte boten felaktig om fel belopp för förseelsen angetts? Så funkar ju i alla fall p-böterna. Värt att testa :)
NOLL7NOLL
Blyfri: hmm tackar ska kolla detta med en gång...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.