|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Asken, funderar själv på att sätta ett Fiat-emblem på bilen så man inte behöver skämmas när man står i drive-troughen! ;oDDD Janne, delge gärna resultaten av dina experiment! :oDDD Robert, de flesta biltillbehörsfirmorna brukar sälja "skräpet". Till råga på allt brukar det kosta några hundringar.... Jag skulle inte rekommendera dig att köpa produkten, men det har du nog redan listat ut! ;o) Mvh |
|
hellonasty |
gangsta: Alla butiker som för HZ:as sortiment har Slick 50. 500ml kostar ca 400 och räcker till 6l olja. |
|
Om förra ägaren har hällt i skiten, försvinner detta hemska medel vid nästa oljebyte, eller finns det kvar där hela tiden? |
|
|
Hej.. I dagens moderna oljor finns redan en mängd tillsatta additiv redan från fabrik. Detta säger sig självt eftersom det finns begränsningar i vad det går att utvinna ur den råolja som bla motorolja utvinns från. Dagens utveckling av motoroljor är inget annat än just tillsatser av förbätttrande additiver, detta gäller samtliga oljebolag/tillverkare i dag, men eftersom vi inte fysiskt ser när man "slår i skiten" så är mår vi inte heller dåligt av det. Jag har dock varit en stark motståndare till allt vad undertillsatser handlar om, det mesta hör hemma på "kasa", det mesta utom OMEGA som jag ännu ej hört det minsta negativa signaler om hos någon service/mekverkstad, då det dessutom används och rekomenderas av en rad stora biltillverkare gör ju inte tilltron sämre. Jag inhandlade en komplett OMEGA behandling (på rekomendationer av BMW) 2 flaskor rengörning 150 kr st, och 3 burkar Omega 909 (oljeförbättrare) 290 kr st + olja och filter. Bara några sekunder efter att bilen startates upp vart den markant mycket tystare i ventillyftare, efter ytterligare 30 min och ett par mil på motorvägen så kunde jag notera ett bättre bottendrag och mer vrid, hitills verkar det fungera förbluffande bra! Har också till saken att jag har kamrater som kört ca 3000-4000 mil på omega, och där har även bränsleförbrukningen sjunkit. Klart imponerad!!! Mvh Skalman |
|
|
Utan de additiver som tillsätts vid oljetillverkningen skulle oljorna inte ha de fina egenskaper som de har! Additiven tillsätts inte för att "dryga ut" oljorna. Additiven är dyrare än själva oljan..... Problemet är bara att de flesta eftermarknadsadditiv består av exakt samma substanser som de additiv som tillsätts vid oljetillverkningen. Det är ett problem eftersom additiverna i oljan är känsliga för rätt inbördes blandningsförhållande. Om den känsliga balansen bland additiven störs, blir oljans egenskaper sämre! Mer är INTE lika med bättre.... Ibland kan man uppnå en positiv egenskap med extra tillsatser, men oftast följer det ett antal negativa bieffekter.... (vilka kanske inte märks direkt!) Mitt råd är att man skall vara mycket försiktig med att använda sig av eftermarknadstillsatser till olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.