|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någonting att ha? Var populärt för ett par år sedan... ---Olofström Car Meet 2003(Augusti)maila för mer info--- | |
|
Tydligen onödiga pengar om man får tro på dom här på forumet som är insatta i ämnet. Prova sökfunktionen och läs lite inlägg. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Tycker det fungerade fint när jag gjorde en behandling på min f.d. 528i-82....Det enda(nåja) som var fräscht på den vagnen var väl kamaxeln,vet dock inte om det berodde på mina täta oljebyten eller på min slick 50 beh..Har även behandlat min M535:a i motor och växellåda med det och inte sett några negativa konsekvenser av det.Ca 8000mil har jag kört med behandlingen..Därmed inte sagt att det är världens "super duper" grej att göra på en bil..Läs NOGA på förpackningen hur det ska gå till och till VAD man kan göra behandlingen på. Vet dock dem som behandlat hjullager på sina vagnar med slick 50 fett och fått bilen att rulla lättare av det,dvs minskad bensin/diesel förbrukning som inte kunnat förklaras med ändrad körstil el. dyl..Även vissa manuella SAAB lådor verkar ha börjat fungera smidigare efter en behandling. Mvh Janne. |
|
|
Gjorde slick 50 på gubbens gamla 230E 86a. Vid 21000mil frtots helsyntetolja och exemplarisk service plus värmare så var kammarna slut. Jag säger som sverker på tv, i soptunnan med det. Asken |
|
|
Teflon skall man ha i stekpannor, inte i motorer! Det finns mängder av argument mot att slå det i oljan. Det tyngsta av dem alla är nog att DuPont, som tillverkar teflonet, inte anser att ämnet har i motorolja att göra! (de vägrade många år att sälja teflon som oljeadditiv till bland annat Slick50, men en domstol i USA ansåg att det var konkurrenshinder så de blev tvingade att sälja teflon till de som ville köpa...) Nedanstående två länkar är bra, och tar upp de flesta argument man kan vända mot dylika additiv: Länk Länk Det enda oljebolag som anser att man INTE skall slå i teflon (eller andra additiv) är QuakerState. QS äger Blue Corall, som i sin tur äger Slick50........ hmmm, undrar om det är en tillfällighet? I vilket fall har inte ens QS en egen "komplett olja" med teflon i från början.....undrar varför? Mvh |
|
|
hmmm, verkar lite luddigt det sista jag skrev.... Skall givetvis stå att QS är det enda större oljebolag som inte uttryckligen anser att man INTE skall slå det i oljan (dvs, alla andra större oljebolag anser att man inte skall använda dylika produkter!)!!!! Mvh |
|
|
Asken>>>Mercedes kammar var väl aldrig kända för att hålla något vidare bra hur som helst iaf inte under 124.ans första år...Tror m.a.o inte kamslitaget berodde på din slick behandling av din fars bil.. Johan B>>>Nåja...Min motor och växellåda rullar på ännu(35000mil 535:an) och det verkar inte ha gjort någon skada på mekaniken hitintills så jag anser det inte vara en speciellt farlig behandling...Men detta är naturligtvis ingenting som jag säger alla ska göra,kan bara konstatera faktum att MINA beh. inte varit skadliga... Mvh Janne. |
|
|
Kan väl också förtydliga mig lite angående Askens inlägg....OM du INTE hade gjort slick behandlingen så hade kammen bara hållit i 16423mil eller något liknande :)....Så visst hade slicken betydelse i ditt fall med Mercan ;) Mvh Janne. |
|
gangsta_toth |
Tobbe på nfs sa till mig att slick50 funkade bra. Dock räddar den inga kammar... Mvh, Robert. |
|
Janne T: Om additiver hade visat sig vara så bra som de utger sig för attt vara hade alla bilar haft det som standardbehandling från fabrik. Flera bilmekaniker jag talat med i efterhand har avrått mig från Slick 50. Den enda nyttan jag sett är i en 900-88 låda där gick det att växla lite bättre 3000mil sen rasa lådan det hade nog mer med lådan att göra... Johan B: Precis, ungefär som att bilen är ingen restaurang när det gäller mat och dricka i bilen!:) Asken |
|
|
Asken>>>Jag återkommer i frågan när bilen rullat 50000mil,då gör jag en analys av kvarvarande ptfe molekyler i motorns alla rörliga delar och mäter slitaget i noggrannhet om tusendelsmillimetrar :) Mvh Janne. |
|
|
Ja, ni gör som ni vill! Men oberoende tester har visat att slitaget i motorer ÖKAR med teflonbehandling! Som sagt: Alla större oljebolag avråder å det bestämdaste från att använda olika oljeadditiv då det i värsta fall faktiskt kan förstöra oljans egenskaper och därmed försämra smörjningen. Enda undantaget verkar vara QS, men jag har å andra sidan aldrig sett att de uttryckligen rekommenderar dylika produkter i sin olja! Alla större tillverkare av oljeadditiv har fått stora bötesbelopp i USA för vilseledande marknadsföring. De flesta har även blivit dömda att betala ut stora ersättningar till konsumenter som har fått sina motorer förstörda av produkterna... Som en liten parantes kan man även nämna att DuPont troligen skulle tillverkat en egen oljeadditivprodukt/motorolja med PTFE om det var något att ha (de skulle kunna tjäna grova pengar på det och jag tvivlar på att de inte skulle vilja göra det om de hade möjligheten att göra så!). Dupont säljer faktiskt ett eget smörjfett som innehåller teflon, men INGEN olja/oljeadditiv med PTFE! När det gäller växellådor, kan teflon i värsta fall ställa till det för synkringarna då friktionen kan bli för låg. Men generellt är det nog mindre problem med PTFE i transmissioner/slutväxlar än i motorer, då driftsbetingelserna skiljer sig markant. Jag skulle nog vilja sammanfatta det såhär: I bästa fall blir det inga skadliga effekter av en teflonbehandling i motoroljan. I värsta fall leder det till ökat slitage! Teflonpreparat är inte gratis precis (även om tillverkningskostnaden är mycket låg). Enligt mitt sätt att se det är det önödiga pengar helt enkelt! Mvh |
|
|
Asken: Man får bara äta i Pizza-räcers! :oDD Mvh |
|
|
Hmmm...Jag har inte hört om att konsumenter i Sverige eller någon annanstans i Europa har fått problem med detta medel,beror väl på en massa olika saker antar jag.Men i USA/Nordamerika har konsumenterna en annan syn på saken i och med att man kan tjäna stora pengar på t.ex att stämma ett bolag på i vissa fall tveksamma grunder<<<Gissning. Frågan blir då finns det exempel på stämningar här i Norden på detta PTFEmedel?Skulle vara intressant att veta tycker jag..Och frågan är varför medlet säljs här överhuvudtaget om motorer rasar/skadas pga det? Har vi så dåliga möjligheter att stoppa ett vad det verkar vara en dålig/skadlig produkt? Mvh Janne. |
|
|
Janne, man kan dra en parallell till tobaksindustrin. Trots att det bevisligen är en skadlig produkt, säljs den. Varför? Jo, det är enorma vinster för företagen som säljer..... Det är alltid svårt att säga vad som orsakar ett motorhaveri. Har motorn gått typ 20 000 mil, kan det vara många orsaker. Men som sagt: oberoende tester/mätningar visar på att metallinnehållet i oljan ökar med teflonmedel i oljan. Dvs. slitaget på motorns rörliga delar ökar med additiven, trots att man i marknadsföringar säger att slitaget skall minska. Vissa kortsiktiga effekter kan uppstå i vissa tester. Marginellt ökad effekt är faktiskt inte ovanligt med teflon.... (det är man inte sen att framhäva i marknadsföringen!) Det intressanta med stämningarna i USA, är att det är Federal Trade Comission som har stämt additivföretagen för vilseledande marknadsföring, dvs inte enskilda personer. Jag har inte hört talas om europeiska/svenska stämningar, men vi har lite annorlunda kultur kring stämningar än i USA. Mvh |
|
|
Tobak är nyttigt..alltid :)....Ok vi i Europa har väl inte kommit så långt inom konsumentområdet vad gäller det här med stämmningar osv..Får tacka för infon Johan.. Mvh Janne. |
|
|
hej I dag finns inga oljor som inte innehåller additiver ;) alla har tillsatt någon form för att optimera just sin produkt. Utan additiver skulle oljan vara kvar på neanderthal nivå. Men eftersom vi inte fysiskt ser denna "mixning" så mår vi inte dåligt av den heller :) Mvh Skalman |
|
|
Helt riktigt Skalman! Upp till 30 % av innehållet i motorolja består av olika additiver. De har tillsammans med basoljorna en avgörande roll för vilka egenskaper motoroljan skall få. Däremot är additiven känsliga för den inbördes balansen. Om man ökar ett additiv blir inte effekten att oljan blir bättre, tvärtom - den blir sämre! En del eftermarknadsadditiv (som är mer korrekt benämning!) består av exakt samma ämnen som man tillsätter i oljeproduktionen. Det tråkiga är som sagt att överdosering oftast leder till negativa bieffekter i oljan. Däremot finns det ingen olja från de stora tillverkarna som innehåller PTFE från början! (för att det helt enkelt inte ger tillräckligt mycket positiva effekter, men samtidigt leder till ett antal negativa....) Att leka oljekemist på fritiden kan bli en dyr historia i slutändan! ;o) (om inte annat är det bortkastade pengar!) Mvh |
|
|
Johan B: Anar jag en viss ironi där eller får jag köpa mig en Fiat Multipla 4x4 V8 för att kunna äta i den?:P Janne T: Gör gärna det jag väntar med lasermicrometer och röntgenturustning. Faktum är nu attt forumets mest kunnige oljebaron har en åsikt som jag helt instämmer i och ni andra som inte instämmer, varför inser ni inte ert bästa?:)))) Mvh Asken |
|
gangsta_toth |
Förresten, var kan man få tag på Slick 50 eller liknande medel? Pris? Mvh, Robert. |
|
Asken:Jag har redan lagt in femte växeln,och han står och slår mot varvstoppet på väg mot dem 50000 milen ;) Funderar på att dränera ut oljan bara för att testa hur länge det går att åka på bara slick 50,MÅSTE bara veta :)) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.