AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.924

Stötdämpare !!

Sida 1 av 2
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Har ett problem !!

Jag bytte mina framdämpare för ett och ett halvt år sedan, eller för att vara korrekt hela fjäderbenen fram. BMW levererar bara hela fjäderbenet till ix:en så därför bytte jag allt.
Nu är saken den att dom är dåliga igen, jäkligt tråkigt men så är det. Är det någon här som vet om det finns någon leverantör som har grejor som passar ix:en förutom BMW själva ??

Vill inte köpa samma grejor igen eftersom dom uppenbarligen inte riktigt håller måttet.

Tacksam för hjälp !!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tycker det låter väldigt konstigt att de redan blivit dåliga.. Det är väl bla Sachs som levererar stötdämpare till BMW. Åk in till BMW och klaga. Måste nästan vara ett fabrikationsfel.....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Jag har redan provat detta men nät jag slog dom en signal fick jag till svar att garanti tiden gått ut på grejorna.....det hade då gått 1 år och 3 månader. Garantitiden är ett år på bmw:s prylar.

Det är därför jag nu är ute efter andra prylar som kanske håller bättre.

Grävde upp en gammal bilsport tidning hemma igår där det var ett reportage om en 525ix och han hade lyckats bytt sina. Han hade hittat sänkfjädrar av märket Enso och sedan hade han M-technik dämpare fram Bilstein bak.

Någon som vet var man kan få tag på dessa märken ??
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Har just bytt själv på min iX och det var
inte billigt, benen kostar 2200kr/st.
Så jag letade runt efter alternativ,
men hittade ingen för frambenen utom
orginal. Bak har jag nivåreglerat så
de fick vara, ska vara nästan outslitliga.

Framvagnen på iX:en är speciell så jag
antar att man måste modda lite för att
få dit vanliga 525-dämpare. Bak är det
nog inga problem på en sedan utan nivå.
Bilstein finns på t.ex. www.motornord.sem-technic är väl BMW orginal för M5?

/göran
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Hej Göran !

Jag ringde och kollade idag med BMW och det stämmer.....2200 per sida, dock så sa killen att det fanns M-technics som passade men att jag då blev tvingen att montera ett helt "sportpaket" som kraftigt skulle modifiera bilen och som var "dyrt". Jag frågade om det inte kunde vara så att det var samma fästen bara för just fjäderbenen men det kunde han inte svara riktigt på utan han sa bara att jag blev tvungen att skaffa hela sportpaketet om jag skulle kunna montera dom fjäderbenen istället för orginal.
Vet du Göran eller nån annan för den delen vad detta sportpaket består av ?? Min gissning är att det är krägningshämmare + dämpare och fjädrar runt om som det handlar om.

M-technics skulle kosta 2400 kronor styck men då vet jag som sagt inte om det passar utan det där "sportpaketet".
Visa användare
605
göran
525ixt-94
sportpaket brukar vara stolar och rattar etc
förutom chassit,
men jag antar att det är sportchassi vi pratar om.
Det du sa sänkt 15 mm eller så,.
Visste inte att det fanns till iX:en,
vad var priset på "sportpaketet"?
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Fick tyvärr aldrig veta det, allt han kunde specifiera vid frågor var att det var "dyrt" och att det skulle modifiera bilen kraftigt......jag var ju ute efter om fjäderbenen skulle kunna passa utan resten av paketet men det ville han liksom inte riktigt svara på.

Jag tycker det låter konstigt om det inte skulle göra det iofs, skulle fästena för fjäderbenen ändras om man monterar ett sportpaket ?? ....jaja vi får väl se, jag har inte gett upp ännu med att hitta nåt alternativ.
bmw525ixt
Jag har letat hos varenda leverantör av stötdämpare
och det finns ingen annan än bmw som säljer dämpare till denna bil
M-Tehnic är väl också BMW original=Dyrt
Pratade med Öhlins om dem hade stötdämpare tji
Därför tycker jag att alla ix.are ska ringa till en tillverkare av stötdämpare och öka efterfrågan av denna produkt.
Varför ingen gör dämpare till denna modell är för att efterfrågan är för liten på marknaden.
Vi måste stå på oss

BMW 525ixT
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Har du nåt förslag så är jag med på det !!
Visa användare
605
göran
525ixt-94
en annan idé är att utröna vad som skiljer
fjäderbenen på en iX och en vanlig 525i
och se om/hur man kan modifiera infästningarna
för att få större valmöjligheter.

Vi kanske ska bilda en iX-klubb som kan slå
sina huvuden ihop kring våra kärror?

54
107
540Niklas
540Touring -98
Nicke525ix

Du har mail.

Mvh Niklas
bmw525ixt
Det som skiljer sig är att stötdämparna är kortare på en ix än en vanlig.

BMW 525ixT
Visa användare
605
göran
525ixt-94
vilket betyder att nedre fjäderbensfästet sitter
högre upp pga drivaxlarna, eller?
skulle man kunna klämma in en sportdämpare
som är lite kortare än en standarddämpare
eller skiljer det mer än så?

Iaf kan det bli problem att sänka eftersom man
från början har kortare fjädringsväg att spela
med(?).
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Jag skulle gissa att problemet är fästena, själva längden på dämparen borde väl gå att skaka fram nån kort sportdämpare precis som du säger Göran men fästena kanske inte stämmer. Ja jag väntar i alla fall på svar från diverse håll angående detta så vi får väl se vad som kommer fram.

Men fjädrar finns alltså hos Carfashion om någon vill ha, det kunde killen jag snackade med garantera. Återstår att se om det går att få fram en dämpare också nu då.

Jag skulle ge ganska mycket för att jämföra orginaldämparen med en M-technics och se om infästena ser likadana ut......finns det inte någon som har en ix utrustad med "sportpaket" alternativt "sportchassi" som man skulle kunna få kontakt med ??

I Bilsport Nr23 1999 så var det med en ix med m-technics dämpare fram så det vore kul att jämföra.
bmw525ixt
Tjena!
det finns ingen i hela europa eller USA som tillverkar dämpare till en ix förutom BMW.
Pratade med en trevlig prick på en tillbehörsfirma som kunde köpa dämpare på BMW till 15% rabatt, han skulle sälja dem utan eget vinstsyfte vidare till mig.
Han sade att om det var flera som skulle köpa så kunde han kanske förhandla fram ett bättre pris.
O.B.S Frakt tillkommer naturligtvis på dämparna.
detta var hos carfashion i Luleå.
M-tehnic dämparna är mycket dyrare att köpa än orginal.

BMW 525ixT
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Ja, det är Andreas på carfashion som jag snackat med också.......hur många skulle vara intresserade ??

Jag fick ett total pris på 8600 innan 15 % rabatt.
Skulle sluta på 7300 efter rabatten, jag är definitivt intresserad att försöka få ned det ännu mer.

Flera ??
bmw525ixt
Jag är mycket intresserad av framdämpare original.
Hälsningar Christer

BMW 525ixT
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Hmmm...jag skulle helst köpa M-techs men är det så att vi kan pressa priset en bit på orginal dämparna så kanske det blir intressent till slut. Hoppas i så fall att de håller bättre än sist :(( (se ovan)

Priset jag nämner ovan är för M-techs grejor.

bmw525ixt
Det skulle vara bra om några fler vore intresserade
av dämpare.
det spelar nog ingen roll om det är m-dämpare eller original, det borde gå att göra bättre pris om man handlar mer av dem
hälsningar Christer

BMW 525ixT
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Är det förresten någon som vet om M-techs dämpare är samma som sitter på M5:an ???
Om det vore så lyckligt skulle det kanske gå att hitta begagnat.
Sv
36
Svoth
1502 -75
Jag tror att det är en "sjuka" med mjuka dämpare fram på 525ix, jag är oxå intresserad av framdämpare och eventuellt fjärdrar om det går att göra nån slags sambeställning.

/Sverker, Sundsvall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.