|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! Har funderat ett tag och surfat runt på olika annons sidor och bestämt mig för att köpa BMW. Hade tänkt mig att hitta en fin för ca 40 - 50 000:- sparar fortfarande och vill inte stå där som ett fån när det väl blir dags att göra inköpet så jag förbereder mig nu. Har spanat in alla modeller men nu vet jag inte vilken jag ska satsa på valet är inte så stort då priset är satt, men vilken modell ska man välja och ska man importera eller köpa hemma.. lönar det sig att importera ? Vill helst ha: *3-Serie *E36 Kaross *Sedan (måste ha 4 dörrar då jag har dotter med bilstol) *För 50 lakan får jag väl ingen nyare än -92,93 vilken modell ska jag satsa på ? Det finns ju så många och alla påminner mer eller mindre om var andra... 318,320,328 m.m ??? Vilken är billigast i försäkring o.s.v vill gärna ha så förnuftigt svar som möjligt om det finns någon som har tid att ge bra råd :) Tack på förhand ! | |
|
tja på dej, grattis till ett bra bilval =) om du kollar i Modellguiden här på BMWPower så hittar du skilnaderna på dom olika 3-serie bilarna mvh erik (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Tja! Bra val av bil du skal göra :D Själv har jag precis köpt mig E36 325:a-93. Altså en typ bil du kollar efter. fast den får du inte för 40-50k. Glöm 325 och över om du skal ha E36 kaross. Om du hittar en sådan för priset hadde jag varit rätt tväksam.. kolla i modellguiden som JaJsEn sa. Så hittar du "hur många HK" du behöver. Eftersom man har skippad 325-328 har du 316,318 og 320 å kolla på. 316 har minst motor och koster därefter i försäkring. Hur mycket det kan skilja mellan 316 och 320 i försäkring måste någon annan svara på.. Lykka till som bmw-ägare !! :D |
|
|
Om du vill ha en 3-serie och E36 karossen så tycker ja du ska sattsa på en 320 eller 325,dom är de sexor i,är de som är lite charmen me bmw... för 50 papp kan du nog få en fin 325-93 lr 320-94 för... försäkringen skiljer dom ju lite i mellan,320 är ju klart billigare men mycket mindre körglädje än 325:an Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Oki... Jo jag har tittat där... men där framgår inte så mycket mer än hk, toppfart, bränsle förbrukning m.m om man jämför en 318 med en 320 vilket som ligger närmast i mina tankar... de skiljer väl sig inte i utseènde så mycket, men vad jag får fram så ligger det en vassare motor i 320. tjänar man någonting på att importera eller förlorar man på det i längden när man har ett tak på 50 lakan !? |
|
|
stora skillnaden mellan 318 och 320 är att 320 har en sexcylindrig motor i mot 318 vanliga fyrcylindriga.... utseendemässigt är de ingen skillnad på dom,kanske att 320 har lite mer tillbehör som standard... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
| En 318 hade inte jag valt iaf...har haft både en 318IS och en 320 E36. Nog för IS:en går lika bra som en 320, men ack så surrig. En helt annan komfort med sexa! För 50 tusen får du en fin bil årsm 92-94 beroende på skick och mil. Vet inte om man tjänar så otroligt mkt på att importera nu för tiden. Kolla på mobile.de och blocket.se t ex för att se skillnaden. | |
|
ja kan inget om import. men de som skilger 318 0 320 i från e motorerna o kanske lite i utrustningsväg men de e ja osäker på, ja skulle ju vallt en 325 men de får du no inte för dom pengarna, kolla BMW börsen där kan du få en uppfattning om prisbilden på e-36 om vallet skulle va mellan 318 o 320 så skulle ja valt 320 me tanke på 6:an mvh Erik |
|
|
Om du vill ha en fin bil med bra ekonomi så kan du glömma sexorna. De kostar mycket mer, procentuellt sett, i försäkring och även i inköp. 318i 4-dörrars E36 är en perfekt bil om du inte köper bilen med hjärtat utan med hjärnan. Relativt billiga att äga, håller bra om den är väl underhållen och är inte tråkig att köra på något sätt om den än saknar effekt gentemot sina storebröder med sexa i nosen. Vill du dock ha en bil med lite finare sång, lite mer klös och lite sportigare känsla så är det 320 du skall titta på närmast. Den kostar dock rejält mycket mer i försäkring och även en aning mer i inköp generellt sett. Hur som helst och vad du än väljer så se till att du köper en i bra skick som har bra dokumentation. En välservad och välskött E36 kan vara en mycket bra affär. De kan gå "hur långt som helst" utan större problem oavsett motoralternativ. De kan också bli rejält dyra om du får tag på fel exemplar, men det förutsätter vi att du kan undvika. Det kan vara läge att importera från Tyskland. Inte för att de är särskilt mycket billigare där, utan att det finns fler bilar att välja på så du får den bil du vill ha med den utrustningen, färgen m.m. som du vill ha och att de har skonats från saltet under alla dessa år. Dessutom skruvas bilarna sällan där nere utan först när man tar in dem till Sverige så skruvas bilarna (om de nu skruvas någon gång alls). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
-ViRuS-: Kolla in denna,rätt bra pris. Länk Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Mitt tips är som Haglund säger att köpa en fin 318is för dom pengarna. Det finns gott om svårsålda bilar som stått länge på den svenska marknaden så det ska inte behöva letas allt för långt söderut. Kolla rosten, varannan e36a känns som om dom har någon form av rostproblem någonstans. Behöver inte vara ett stort problem men kanske en anledning att pruta lite? Finns ingen mening med att köpa en 320 för dom pengarna eftersom skickat kan vara tveksamt och dessutom har du i stort sätt inga fördelar än att det är 2 cylindrar med (dock inte nämnvärt bättre prestanda). |
|
|
Oki... så om vi sammanfattar detta: Jag har fått många bra svar, men står fortfarande kluven! Vill ju gärna att bilen ska gå bra, samtidigt som jag vill att den ska vara billig att försäkra o.s.v Jag skulle nog vilja ha en 320 men är rädd för att den kostar mer att försäkra, skatta, underhålla m.m Länk. annonsen verkar vara bus och båg... färddator, 93:a... låter för bra.. nått fel måste där va !? 320 skiljer ju sig inte i utseende jämnfört med 318... och 318 är billigare på alla sätt och vis... jag vill inte vara tvungen att sälja pga. ekonomi brist.. hehe |
|
|
acey: Problemet är bara att 318is inte fanns som 4-dörrars de modellåren efter vad jag har förstått. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
oki... därför jag vänder mig till er som vet.. har aldrig ägt en BMW och kunde inte så mycket om dem tills för några dagarsen... nu ligger jag mer eller mindre sömnlös för att jag tänker på detta och det känns skit jobbigt... man vill ju inte bli blåst ! |
|
|
oki... men kan man få en 318is med 4 dörrars för 50 lakan ?? Jag har tittat och hittat 318 för mellan 30 - 40.. 10 lakan mer för 320... |
|
|
-ViRuS-: Ligg inte sömnlös för guds skull. Kan lova att du kommer hitta något kul om du inte har för brottom. Det finns exempelvis rätt många här på BMWBörsen. Se bara till, som sagt, att inte ha för brottom. Bättre göra en långsam affär än att göra en dålig affär. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag bor ju i Helsingborg så om man reser ner till tyskland så har jag ju inte så långt att åka... jag är ganska kräsen vid val av bil... Jag vill helst att bilen ska ha framspoiler, taklucka, och fina fälgar, bilen ska helst vara silver eller grå.. Så om jag drar ner till tyskland har jag kanske större chans till rätt bil ?? |
|
| Jag antar att jag ska slå upp ögonen för en 318 då.. Billigare* | |
|
Länk Länk Länk Länk Länk Gjorde en snabb överblick. Kom ihåg att det är prutläge på allihop ända tills de är sålda. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Tackar så mycket för engagemanget ;) | |
|
Om jag köpte en e36 med fyra så skulle jag se till att få en med kamkedja. Dvs: Jag skulle aldrig köpa en 316/318 med m40 motorn. Köp en med m43 istället. Den är enormt mycket bättre. M43 kom -94, men kan tydligen även sitta i vissa "sena" -93or Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.