|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har läst att det är mycket problem med vanos på typ m3:or.När jag startar min så rasslar det till i typ en halv sekund sen försvinner det är detta farligt? finns det nått man kan göra i såna fall? bilen har snart gått 10000 mil o det är absolut inga problem annars med motorn den går perfekt! | |
|
Så länge den bara rasslar till vid uppstart är det nog inget att oroa sig för, men jag kan ha fel så fler synpunkter är välkomna! __ Länk |
|
Gustav2 |
Hade jag varit dig så hade jag nog lämnat in den och fått den kontrollerad, har du maskinskadegaranti i din försäkring så brukar den gälla fram till 10.000 mil. Värt att kolla upp om den skulle behöva bytas. |
|
men gäller några garantier när det är import? |
|
|
inget att oroa sig för. 95% låter när man startar... BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
Lite skrammel just vid start (ca 1sek) beror till 99% säkerhet på en helt normalt startprocedur, dvs innan oljan har fått fullt tryck upp i toppen. Skulle du däremot ha rassel vid varm motor, eller vid ett visst varvtal kan du börja fundera.. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Har samma problem, var inne med bilen idag på BMW så dom fick kolla i datorn. Dom hittade inga felmeddelanden i datorn, men killen som kollade min bil hörde att det skallrade till i en sekund. Efter att ha lyssnat vid flera uppstarter av bilen så kom han fram till att det kan vara generatorn eller luftburken(om jag inte minns helt fel) som lät. Vet ej om det gör dig något klokare, men han sa att det var inget att oroa sig för. Men om du åker till en lokal BMW handlare så ser dom i data kollen om det är något problem med vanosen. Beställde samtidigt tid för inspection 2, 10200:- fattigare. :-( |
|
| 10200:- dyraste jag har hört talas om. Ring runt till andra bmw firmor i din stad så sparar du några tusen garanterat. | |
|
Har pratat med en mekaniker på Jarls Bilservice om detta,inget o oroa sig för sa han helt normalt innan oljetrycket har kommit upp. Skulle det låta hela tiden så e det en annan femma. |
|
|
Fattar inte bara det oändliga "vanos-problemet". Jag bor som de flesta av er vet i Finland. Köpte nyss min 3,8l M5 av en mycket bra kille i Stockholm. Hade en 3,6l M5 innan. Då jag funderade på vad jag skulle köpa...tankarna svallade mellan M5 3,8l, 850 och M3. 850 blev utesluten p.g.a. priset (läs finska skatten) M3 blev utesluten p.g.a. av vanos problemen. BMW Finland ger definitivt inte några "goodwillrep" på egen bekostnad av vanos. Så det blev M5 3,8l, -en gammal goding:) Eftersom M3 är definitivt BMW 3-serie flaggskepp, hur kan de då acceptera att typ 4 av 5 M3 behöver byta vanos efter 10.000mil? 10.000 mil kör somliga på 3år! -Absurt av BMW tycker jag. Jag älskar BMW, och jag kommer nog aldrig att byta märke, om inte ekonomin rasar:), men att en så pass "ny" modell som E36 och E46 M3 har problem masikellt tycker jag är helt åt skogen. M5 e34, E28 har då inga större problem? Inte M3 E30 heller för den delen. Varför BMW, varför? Spara ert ansikte byt vanosen till en bättre, många av er stackare med M3 E36 har fått punga ut med stora pengar i vanos byten, tycker synd om er. (En som inte vågar köpa en M3) -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Jag menar naturligt vis att BMW ska spara SITT ansikte och byta ER vanos. -Lite otydlig där kanske. -We can't stay here, this is bad country! |
|
| Är ganska säker på att det är kamkedjan som rasslar vid uppstart... kan bli bättre om man byter kamkedjesträckare (hydraulisk) och styrskenor..... | |
|
Min låter också lite konstigt precis vid uppstart... I typ 2sek "knackar" elelr vad man ska säga men försvinner efter 2sek och hörs aldrig mer sen..... knepigt eller? När man stänger av bilen efter en stund då den blivit varm "knackar" det typ i 1sek och sedan när man kört länge knackar det inte alls vid uppstart... undrar vad det kan vara..... BMW trodde inte att det var någe att oroa sig för men visste inte heller riktigt vad det kunde vara. Hörde något om att det kunde vara vxl. lådan som lät?? Men jag har ingen aning... ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Det e innan oljan har nått upp till kjedje sträckaren. Fullt normalt. |
|
| Mean Machine: Du behöver inte vara orolig, min gamla 320 och m3 även 10 tal andra m3or som jag hört vid uppstart låter så, det gör helt enkelt det innan olja når toppen, har fått den förklaringen att det är ventilerna som knackar innan dom får smörjning. f.ö kan jag berätta att i instruktionsbiken till min gamla s**b 900 turbo som jag hade för nått år sedan stod det att det var normalt att det knackade dom första 15(!) minuterna innan ventilerna fick smörjning. | |
dunstan |
Låt någon annan varva motorn ordentligt medans du lyssnar och känner lite på vanosen. Om den låter illa när du varvar är det inte så bra... Dubbelvanos är dyrt att byta som Ni nog vet. Viktigt att kolla dessa saker innan 10000 mil. Sen är det kört med garanti. |
|
Pelle: Det låter betryggande. Trodde inte att det var något då BMW sa att det ej skulle vara någe. Men alltid skönt att höra att det är fler som ahft samma "problem" och att det verkligen är ofarligt. Ha de gött! ----------------- Mvh. Robban Johansson |
|
|
Hmm, någon borde verkligen skriva ihop en "VANOS FAQ". Kanske något för BMWPower-gänget att sätta ihop? Jag tror att det skulle uppskattas av MÅNGA. /Fredrik |
|
|
tjena Jag har precis köpt en m3 -96 års modell.. den har gått 10.800 mil.. Men då kanske jag får vanos problem snart då?? =( |
|
| gäller garantin upp till 10.000 bara? | |
|
partypeewee: Grattis till nytillskottet :) Det är vagnskadeförsäkringen i din vanliga bilförsäkring och mig veterligen kör alla bolag med gränsen 10000 mil. Du behöver inte oroa dig i onödan...sköt servicarna och var noga med att inte varva ur motorn innan oljan är riktigt varm. __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.