AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.013

Knepiga vibrationer på E39-00 med M-paket!?

Sida 1 av 2
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Kör E39-00, M-paket med 17”. Nya Dunlop 9000 runt om. Balansering gjord med +/- 0 gr. Kollade senast idag balanseringen vilken var OK! Lufttryck enligt rekommendation 2.8 fram och 3.0 bak.
Från och med 110-120 km/h (kraftigast) till 160-170 km/h uppstår en harmonisk vibration som känns i rumpan/stolen mao inga ljud. Detta är mest tydligt i jämn fart med farthållaren inkopplad. Vibrationerna kommer och går med ett jämt intervall och är mer tydlig på jämnare underlag. Det vibrerar ca 2 sekunder och försvinner sedan knappt en sekund och så tillbaka till 2 sekunder vibration etc. Det ´hoppar´ inte utan vibrerar lite lätt, även medpassagerare känner detta! Inga som helst vibrationer i ratten!
Är det hjulen/däcken eller är det något mekaniskt?
Har läst Hassos eminenta inlägg om obalans men jag verkar till att ha något annat problem.

Kommentar någon!?

Mike
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Runda däck?

Har du pratat med gummifirman?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Runda däck?

Senast i dag fick jag detta kollat! Svaret var att dom låg inom marginalen, +/- 2 %. Detta kollades på en gummiverkstad där jag inte köpt däcken för att få en ´second opinion´.
Kan ju vara så att jag behöver däck med mindre felmarginal?
En sak nämnde dom och det var att på vissa bilar kan man få vibrations problem med sk pilformsmönstrade däck, typ Dunlop 9000!?
Får väl kontakta min gummileverantör och be om rundare däck!
Mike
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Undrar om inte Hasso har nämnt ett värde på max 1mm skillnad enligt bmw-spec. Vet inte hur mycket 2% utgör...?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hmm, ett 17" däck är ca 625 mm i diameter tror jag. Om man ska följa Hassos råd så är det ju kört med +/- 2 %. 1 % resulterar i en skillnad på 6 mm totalt!? Skumt det här! Kanke har fått 2:a sorteringens däck, fick dom till ett bra pris!

Mike
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har M-chassie kan jag tänka mig och då är bilen betydligt känsligare för minsta orundhet. Jag fick byta ett däck som var straxt över 1 mm orunt, det kändes i stolen i bilen. Och det var 225/55/15 däck. Det täcket hade funkat klockrent på vilken annan bil som helst.Har en snäll gummigubbe:))
Orundhet går som jag tidigare sagt inte att balansera bort.
Om däcket kastar minsta upp och ner i balanserings maskinen kräv nya däck eller att dom ska vrida detta på fälgen 180 grader för att testa.Påpeka allt höjdslag/orundhet över 1mm inte är godkänt för en BMW.
Se också till att det centrerer ordentligt på navet.
Jag flyttade om alla mina mellan fram och bak för att utröna vilket däck som inte var bra.(tidigare hjuluppsättning).
Och kollade det själv sedan i en balansmaskin.Och fick det sedan bytt och bilen gick sedan klockrent. Vilken den även gör med nyvarande uppsättning.

///MVH Hasso
Länk

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hasso,

Tack för svaret!
Grabbarna på gummiverkstan kör själva både E46 och E39 så de borde veta hur känsligt det är. Hursomhaver så ska jag kontakta dom och förhoppningsvis få en lösning på det hela.
Kan man propsa på 'noll' tolerans vad gäller däck om man nu har en känslig bil? Prova andra däck (samma modell) eller pengar tillbaks!?

Mike
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De kanske inte är så petiga ?? :)) eller så väljer dom ut de absolut rundaste däcken åt sig själv :))
Du ska självklart vara nöjd med ditt däckköp och jag tycker nog att det är gummigubbens sak att se till detta, skakningar i de hastigheter som man oftast befinner sig är inte kul och det skull dom nog inte acceptera själva heller skulle jag tro.
Det kanske bara behövs lite extra tid att verkligen lägga manken till för att hitta problemt,. och Gummigubben står oftast inte själv för reklamationen utan det gör däckstillverkaren.
(Undantaget Michelin som "vägrar" ta mot reklamationer enligt min gummigubbe)

///MVH Hasso
Länk

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Har precis snackat med min gummigubbe. Han tyckte at jag skulle prova med att balansera på bilen, men detta kunde dom inte göra så jag får ta mig till någon som kan. Känns lite olustigt att jag ska behöva pröjsa en sådan inställning om än bara 3-400 spänn!?
Gummikillen sa att de balanserat så bra de kunde och medger att E39 är kluriga att balansera och kommenterade att max 1 mm fel nästan skulle vara omöjligt att frambringa pga man kanke skulle behöva kassera 50 däck innan man träffade rätt.
Dock om det skulle visa sig att det inte går att balansera på bilen och att det är däcket som varierar för mycket då plockar han av dom och jag får nya Dunlop 9000 alternativt att jag att jag tar en annan modell (förslag Pirelli P Zero) mot prisskillnaden.
Ska det verkligen behövas tjafsas så mycket?

Mike

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Var inte för ödmjuk bara!
Nöj dig inte med halvschyssta grejer. Funkar dom inte på din bil är det inte bilens fel, nya däck ska väl inte va sämre än de du hade innan!?
Stå på dig..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så bra dom kunde räcker inte i detta fall, det går inte att balensera bort ett orunt däck, vare sig det görs på bil eller ej.
Och det kanske bara är ett däck som behöver bytas ut.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hasso,
Mr 6K... :)

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Tänker prova med balansering på bilen och sedan gå vidare. Problemet med balansering på bil är väl att så fort hjulen plockas av så skiter sig balanseringen!?
Dock känns det som att jag tappat förtroendet för mina däck och att nya runt om känts bättre!!!
Kanke ska propsa på att byta runt om samt till annan tillverkare/mönster!?
Byta gummileverantör? Pengar tillbaks, men det blir svårt att ta sig på bara fälgarna därifrån så man är ju lite låst!!!

Kommentar!?

Mike
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Då var det klart!

Jag hoppade över balansering av hjul på bil eftersom så många avrått detta. Istället fick gummikillen hänga med ut och uppleva vibrationerna-som fanns där!
Hur som haver så togs alla hjulen med däck av bilen för en 'specialkoll' hos Dunlop Sverige. Ett däck höll inte måttet, dock ej pga dålig rundhet utan av ojämn uppbyggnad av de inre delarna av däcket!? Mao kunde man inte se några problem i en vanlig balanseringsmaskin.
Vibbarna är borta-SKÖNT!

Kör fort men säkert!

Mike

Jirar
En grej som jag undrat över då jag också har haft problem med vibrationer är om det är samma problem med andra märken , nån som vet?
eller är detta unikt för E39.
Kan man verkligen alltid skylla på dåliga däck.
Ska man hålla på fram och tillbaka med gummiverkstan på det sättet som Mil har fått göra ?
Tycker att det verkar jättesjukt, och har själv aldrig hört så mycket tjafs om vibrationer som E39 verkar ha.

Var personligen jättenöjd med min bil men tycker ändå att en bil för över 300,000 kr inte skall behöva strula så mycket.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Personligen anser jag att man kan kräva runda och 100% felfria däck, oavsett vad bilen kostar eller om den är känslig för ej felfria däck. Om däcktillverkarna levererar schyssta grejer så blir det ju inga problem. Andra problem med E39 kan ju f.ö diskuteras, men dess problem delar den med många andra modeller som tex E46. Nu har jag ingen E39 men jag upplever inte att den är mer drabbad av fel än andra.

Jirar
Om du läser min fråga igen så kanske du ser att det jag undrade var om det bara är E39 som är drabbad, eller om det var nån som visste om något liknande gällande andra märken(ALLTSÅ INTE DIN E46)
Jag jobbar själv på Volvo och har inte varit med om det här med vibrationer på samma sätt som E39 är drabbad av.
Har jättesvårt att tro att så många olika årsmodeller ,däcktillverkare mm har dålig kvalitet men BMW,n försöker du få att framstå som felfri.
Själv så hann jag att prata med en hel del mekaniker och däckhandlare som alla hade en massa olika åsikter.
På BMW så sa man att man hade ett åtgärdsprogram som man höll på med för att försöka lösa problemet, man hade ingen riktig förklaring till det hela.

Nån annan förklaring?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jirar. E39 är överkänslig för orundhet, tror att det till en stor del beror på låg ofjädrad vikt, då chassiet och länkarmar är av aluminium, och värre blir detta med ett styvare M.chassie.
BMW specar max 1 mm i orundhet, och det är väldigt lite på ett däck, kolla vad Volvo har för specar?? .
fastnar det en sten i däcket så känns detta och det är man definitift inte van vid på andra bilar.
man har ju "bara" tur om man får tag i däck som är orunda så att det inte känns 1mm kast på ett 17"tumshjul verkar ju inte vara mycket men på en E39 är det mycket.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jirar,
Jag inte nämnt några problem eller diskuterat min E46, har jag?. Däremot har jag skrivit att E39 delar många andra problem med andra modeller, bl.a E46. Att jag dessutom försöker framställa Bmw som felfri? När?
Jag hävdar att Bmw är lika struliga som andra bilar, men min personliga åsikt (som jag skrev), är att man kan kräva schyssta däck när man köper nya. Hur känslig bmwn än är.
Uppenbarligen hjälpte det Mike i detta fall att undersöka huruvida däcken var runda eller ej, vilket är det viktigaste.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då både E39 och E46 har mycket lätta framvagnsupphängningar släcks inte vibrationer ut så lätt som i en tyngre konstruktion. Grundtanken är att en lätt hjulupphängning och små toleranser ger bra följsamhet mot underlaget och det ger bättre vägkänsla, kontroll och komfort.
Nackdelen är att eventuella "fel" i hjulupphängningen märks tydligare. Det gör att man ganska snabbt och påtagligt märker om det är någon bussning som börjar bli dålig etc...
Modellerna är även känsliga för vibrationer som kommer från orunda bromsskivor etc....

Därför är BMW i allmänhet och E39/E46 i synnerhet känsliga för diverse obalanser och vibrationer som kan uppstå i däck, bromsar och hjulupphängning.

Jag skulle nog se problemen som baksidan av "myntet": lätta hjulupphängningar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Enligt min gummigubbe så finns det bara två däcktillverkare som gör absolut runda däck, och det är Michelin och Bridgestone. Han säger att Michelin är det enda som går att ha på en BMW, och jag tror han har rätt. Jag har själv kört BMW i 25 år nu och har aldrig haft problem när jag kört Michelin, däremot när jag haft andra märken. Åker nu på GoodYear Eagle F1 135/45-17 och känner av lite vibrationer vid ca 120-130 km/h.
Kommer att köpa Michelin igen vid nästa byte.

Kan tillägga också att Dunlop är nog bland de sämsta däck som finns.
15" originaldäcken som satt på min bil förut hade flera självsprickor när jag bytte dom efter att dom gått 3 år!! Dessutom lät dom traktordäck! Min svåger köpte en ny E46 med Dunlop på som original, det första han gjorde när han fick bilen var att byta till Michelin, så han har nog samma erfarenhet som jag. OBS: Detta är inte smygreklam för Michelin, bara mina och några andras erfarenheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.