AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.311

Köpråd: Vad skall jag välja E30 eller E34?

Sida 3 av 3
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
på tal om vikt: vägde min på en lastbilsvåg häromdan, med lite soppa i tanken och ingen i bilen vägde den 1560kg.
En sak att fundera på är att E30:ans krocksäkerhet ligger under medelbilen, medan E34 ligger över. Också E36 ligger över medel enligt Folksam.

Bägge bilarna är fina, men mitt val skulle bli en E34 pga av komfort och säkerhet. Jag tror att man tröttnar på det sportiga efter ett tag, i alla fall gör jag det. Detta förutsatt att man inte åker runt på banträffar och så.

BMW Club Schweden 5376 - Fahrfreude mit BMW!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
jo men sen får man väll tänka på att E30 är ju ingen stor bil precis så det kan ju bero på det eller?
Jag är ingen expert på krocksäkerhet, men dagens mindre bilar är ju mycket säkrare än 80-talets modeller. Kanske gäller det också för BMW?

Man påverkas av vad man ser:
1986 köpte jag en ny Toyota Starlet. Efter några månader krockade en sådan i mina hemtrakter, det blev ingenting kvar, vare sig av bilen eller de som åkte i den. Jag såg vraket... Jag ville inte att min fru och moder till mina barn skulle pendla till jobbet i en sådan skräpbil i ur och skur.

En vecka senare bytte jag till en begagnad BMW 518!

Jag jämför på intet sätt E30 med japanska småbilar, jag menar bara att krocksäkerhet är en viktig faktor för mig, om jag väljer mellan olika biltyper.

Resonerar på liknande sätt som Hans_P.....har därför avstått från e36 som har ett dåligt sidokrockskydd(98or undantaget som har sidoairbag)

/Simon
Hmm, kan mycket väl vara så beträffande E36, men den är över medel i alla fall. E30 är dåligt rankad...

Se Folksams hel lista 2002 här:

Länk

Jag kollade Euro-NCap om jag minns rätt. Har kört 323 e30 en gång i tiden, klart rolig bil annars, men känns mycket gammal nu tycker jag.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.