AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.896

Varför denna effekthysteri?

Sida 3 av 4
Det finns bra och dåliga sätt att addera hästar:
Länk
;-) :)
Veloce:"Orginal R1 verkligen tam" ja eller hur...;)
Med all sännolikhet är en orginal R1 snabbare än en turbo R1 runt en bana. Det brukar vara ett problem att hålla framhjulet i backen med orginal effekt, mer effekt=konstanta framhjuls lyft. Mycket kan man kalla R1, men inte verkligen tam...

Ja, en original R1 är troligen snabbare än turboditon om det är en långsam bana. Av ditt uttalade att döma så drar jag slutsatsen att du inte kört en turbohoj. Nästan alla tycker att 150hk räcker, det gjorde jag också....tills man provat en med snurra. Om du tycker att det är svårt att hålla ner framhjulet på en retta så är det ingenting mot en med 100hk till. En original klarar ju inte ens att powerwheela på tvåan om man vill hålla ner den. Känns lite som en 600cc...det bara varvar men händer inget liksom. Jag vidhåller. En original R1 ÄR tam mot en turbo R1. Jag vet eftersom jag har ägt bägge.
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
jag kan till viss del hålla med om den här effekthysterin och i synnerhet dom som lägger ner xxx antal tusentals kr. för att trimma motorn till megaeffekter och stoppa ner allihopa ner i ett orginalchassie och sen köra på strippen med fullt hjulspinn från start till mål.....Häftigt!!! tja som publikfriande däckvärmare Jaa!
men sen då??? Elda för kråkor....vore det inte vettigare att först
bygga ett seriöst chassie (typ Bäckis bil) som kan förmedla allt pulver och sen åka 8 sekunders repor på löpande band och få utnyttja all effekt som man betalat väldigt mycke för och sen dom som absolut måste ha mera än 500hk på en ren gatbil som bara ska köras på gatan med undrar jag varför??? Det går aldrig
utnyttja mera effekt i ett orginalchassie,dom som blir gladast är nog däcktillverkarna.....Men detta är mina högst personliga åsikter var och en må göra som dom vill.
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Flåklyparn:Ja, en original R1 är troligen snabbare än turboditon om det är en långsam bana. Av ditt uttalade att döma så drar jag slutsatsen att du inte kört en turbohoj. Nästan alla tycker att 150hk räcker, det gjorde jag också....tills man provat en med snurra. Om du tycker att det är svårt att hålla ner framhjulet på en retta så är det ingenting mot en med 100hk till. En original klarar ju inte ens att powerwheela på tvåan om man vill hålla ner den. Känns lite som en 600cc...det bara varvar men händer inget liksom. Jag vidhåller. En original R1 ÄR tam mot en turbo R1. Jag vet eftersom jag har ägt bägge.

Du har helt rätt, jag har inte kört nån turbo hoj. Men jag har kört dom flesta av dom värsta hojarna som säljs idag.
Men jag tror du missupfattar mig lite, jag snacka om vad som är snabbast på bana alt kurvig väg. Om en hoj kan powerwheela eller inte skiter jag, däremot ska den INTE göra det, för att åka seriöst fort ska båda hjulen ha konstant markkontakt.
Visst, tycker man det är charmigt att åka fort rakt fram eller styla på bakhjulet framför korvmojjen så är ju Turbohoj underbart.
Men faktum är att jag på min SP1:a(som inte är något effekt monster) kört ofta ifrån mycket starkare hojar, där av min åsikt.

E21=Livets mening.
Ok. Jag trodde att du motsade dig att en original R1 känns tam jämfört med en turbo. Du menar kort och gott att en original R1 inte är tam och det är helt rätt om man inte har flyttat referensramarna. Dom är grymma om man inte har kört något snabbare.

Två hjul är alltid bra att ha i backen, det var ett problem jag drogs med, men ändå ett angenämt problem. Jag provade att köra bana med Turbon också, varav en körning finns på nätet. (två varv på Gelleråsen). Tro det eller ej, men jag har varit bland dom allra snabbaste i snabba gruppen på bankörningarna med turbon.
Vill du se filmen kan jag länka den.
-> Flåklypa

Visserligen handlar det om bmw-bilar här men vill vi se den? Hell Yeaah! Länka! ;)

-> Pickis

Hur är läget? Länge sedan sist! Hur har det gått med ditt bygge? Har det blivit som du tänkt dig? Av dina "äger följande bmw:" tyder det på det! Har du några bilder på kärran nu?
Sant, det är en BMW-sida. Jag får ursäkta mig med att jag är BMWägare.

Nåja, här är länken....tyvärr så är det uppvärmningsvarv, men det går ändå ca 1.22 på varvet. Notera hur lite jag gasar för att hänga på 600:an framför. Jag filmade honom ca fyra varv, sedan körde jag om och höjde tempot, men då var batteriet i kameran slut :-( Killen framför kör f.ö roadracing i år.

Länk
D såg väl smileyn? :)

För att göra ett relevant inlägg i tråden så har jag allvarliga funderingar på att göra 328:an till hobbybil/andrabil nästa år. Räknar med att en budget på ca 50k stoppar för 500hk. Dock blir det en annan motor istället för M52:an som sitter i. Aluminium är lätt, men inte starkt :-/
Time will tell....
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Bonje: Den är breddad utåt.. samt coilovers längre in...

Andreas. Visst är det så att du använder din bil dagligen? Med den effekt du har så kan man ju omöjligt få en bra väghållning om man prioriterar bra fäste och vice versa. Man får ju kompromissa. Hur har du tänkt...satsar du på bra väghållning eftersom det trots allt är en gatbil och för sota för det i starten, eller har du en annan filosofi?

Ska bli kul att se dig och Bäckis kampera i både konbanan och på strippen, på Rörberg i Juni :-)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Det är min super allt i allo bil:)
Gatbil
Strippbil
Banbil
Superstagebil

hehe
Nej men de är inte inte svårt att justera hårdheten på stötdämparna från skuffen när man ska på strippen tävling.
Har beställt så det går att ha dom mjuka samt väldigt hårda.
Men till bankörning så byter jag till hårdare fjädrar i coiloversarna också.
/Andreas

tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
bmw-anders:

Jo det är bara att justera hårdheten så har man fått en banbil :))))

den mannen visste vad han talade om......

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Skulle ja inte veta va ja snackar om?

Så jag har inte bevisat att ja kan nått? :)

Och vad vet herr tvålkopp själv om jag får fråga? Inte byggt nåt och knappast kört varken bana eller stripp. Man ska inte vara stor i orden när man inte har ERFARENHET ELLER KUNNANDE.
tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Ursäkta diktatorn, men ditt inlägg var det löjligaste jag läst. Varför hackar du? Du kanske missade smilisen.... Och ingen får ha andra värderingar än dig..... Tror dessutom inte att du behöver hävda dig mot mig eftersom jag uppenbart inte kan nånting... :-)

Diktatorn :-) Ha vilka värderingar du vill du, men försök inte påstå att du är nån bilbyggare eller banracingexpert. Folk som inte vet vem du är kan ju få för sig att du har täckning för dina inlägg. Jag behöver definitivt inte hävda mot dig, det är väl det enda du haft rätt i :-) (OBS! Missa inte smileyn)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
"Jo det är bara att justera hårdheten så har man fått en banbil :))))

den mannen visste vad han talade om......"

Varför skriver du så här för?
Varför skulle inte min bil fungera på bana när ja ställer åt coiloversarna för?
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
jag vet inte en anning om vad jag har i minn e21 kanske 450hk + kanske men sedan har jag ju dämpare drivlina osv från en krokad m3
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Flåpklypa. Jag kunde tyvärr inte se filmen. Men jag kunde höra...man blir ju livrädd bara av det...;)

E21=Livets mening.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.