AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.893

Varför denna effekthysteri?

Sida 1 av 4
tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Bara en vänlig förundran. Kan förstå till en viss del att det är urkul med mycket effekt!
MEN varför bygga en "gatbil" t ex e30 med 500+ hästar, som dessutom inte går att besikta. Vem behöver så mycket effekt i en förhållandevis sladdrig konstruktion och måsvingebakvagn?
För att knäcka polarna (allt internetfolk).... ja kanske.
Det låter på en del att 300 hästar inte är nånting, kanske i rattlåsracing men då ska man väl bygga en "tävlingsbil" med ett chassi som klarar effekten, för det är ju ändå där "gatbilarna" gör upp....
Man köper väl en BMW för att man tycker det är roligt att svänga åxå, och då behöver man då inte ENS 300hk för att ha kul. Skulle vilja se den e30 500hk som torkar av en R5 junior på kullen..... lycka till...

208
nöjdet
530d Touring-99
håller med dig tvalkoppen. fattar inte heller varför man skall ha så jävla mycket effekt i en gatbil. bra mycket roligare att kuna svänga och bromsa. en kompromiss mellan bromsar, vägållning och effekt vore lite bättre. kilanders bil verkar ju livsfarlig att åka brett i 200km/h är ju sjukt men ändå rätt grymt:-)

Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Alla droger är väl farliga, meningslösa, dyra, dumma, förbjudna...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Kristian

:-)

En E30 med 500 hk och ställbara fjäderben och schyssta däck knäpper en R5 som skit runt en bana. Tror faktist att det räcker med schyssta däck och vanliga bilsteindämpare också när man har så brutalt överlägsen effekt. Helt uppenbart att du aldrig åkt i en bil med mkt pulver. Visst 300 hk är kul, inget snack om det, men man tröttnar rätt snabbt på det och vill ha mer. Hela drivlinan på en BMW är grymt stark, bortsett från 02 och E21 som har lite tafflig bakvagn. Och vem behöver 500 hk? Jag tex. Har ca 350 i min E28:a nu och körde 100-150 på 3,7 sekunder, men jag har tröttnat på det och ska plocka mer pulver. 500 låter som alldeles utmärkt rund summa. Mer effekthysteri!!!!
Bäckis: Lite OT, men ändå.
Passar en 328 vev (inkl stakar och kolv) i M50 B25 blocket? Det är samma borrning i 323 som i 328, men jag antar att det är andra kolvar och kanske andra stakar. Frågan är om 328:ans grejer passar rakt av på M50....vet du?
Kom på att Andreas eller någon annan kanske vet också.
Kristian Larsson:

Jag hoppas att du är medveten om att ifall man hade tagit fram alkohol idag, hade det varit en klass A drog ihop med sina kusiner amfetamin, heroin & kokain...

SLUTA KRÖKA ERA KORKADE JÄVLAR!!!

Angående effekt så hamnar det i samma låda som adrenalin, och tycker man inte om adrenalin kan man lika gärna gå och självdö enligt mitt tycke...

MER KÄRLEK, ADRENALIN & ORGASMER...

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Sprit är kul. Motoreffekt är kul. Sex är kul.
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Jag tycker alla får göra precis vad dom vill med sina bilar, kul att titta på andra som åker på tvären i 200 km/h, för att inte tala om skapar glädjen i snygga byggen.
Men nog finns det i en poäng i vad du säger tvalkoppen...

E21=Livets mening.
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Jag värderar mina till stor del egenhändigt utplockade 890hk och 1260nm jä.....t högt ska ni veta! Att accelerera KRAFTIGK i höga farter är nått speciellt.

Men alla har vi våra olika värderingar här i livet, och tur är väl det!

Kör hårt! /Kilander
Nog är det mer än 350hk i din E28 532 med all utrustning om den grejar 402m på 184.8km/t, om det nu inte var G-tech slutfart :)

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag är inne lite på samma bana som denna tråden ursprungligen kallades.

Inget som helst emot byggen som Kilanders och Bäckis för det är också förjävla häftiga saker, men de är ju byggda för att gå fort rakt fram och det vore ju konstigt om det inte rådde effekthysteri under de förhållandena. Stor credit till er! Det är jättehäftigt även i mina oförstående ögon. Det är ju också riktig effekt. Här snackar vi inga ballongsiffror.
Det är ju ganska sällan som en vanlig "jag kör till jobbet/skolan"-bil körs så fort som möjligt upp till 200 km/h. Då är det kanske vanligare att man kör lite inspirerat ute på vägarna.

Den effekthysteri jag vänder mig emot är snarare att alla ska trimma motorn och få ut minst XXX antal hästkrafter. Det värsta är att man snackar med folk med en Volvo 740 som skall "höja laddtrycket och kapa fjädrarna så de kan köra åttor runt en BMW". De har ju ingen aning om vad de pratar om.
Min motor är i stort sett orörd. Jag har originaldämpare (för tillfället) och rejäla, relativt hårda fjärdrar med hyfsad sänkning på och jag har sett till att ha fräscha bromsar (som ändå inte räcker till på långa vägar än). Ändå ligger jag på varvtider som är sekunder under vissa bilar med 330 ballonghästar +. Visserligen skulle det självklart vara omvänt scenario om vi snackade ovalbana, men det är ju (tack och lov?) inte så vanligt här i Sverige.

Det jag vill få sagt är kort och gott att motorn oftast räcker till (vilken tillverkare vill inte ha en bra 0-100-tid?) medan ofta chassiet och bromsarna är undermåliga om man skall ha en "snabb bil" som går att använda vid inspirerad körning/bankörning.

Nä, respekt till er som håller originalmotorn som den är (ja visst är det bara bra med små modifikationer) och lägger stålarna på chassie/bromsar/bur/m.m. Det är min stil det.

Som sagt; min stil. Mina uppfattningar. Jag respekterar andras åsikter också, fast med mindre förståelse. ;)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Jag skulle gärna sätta i en 500hk spis i min e30.. Effekt hysteri äger!:).. "Mer siffrer, bättre siffrer, mer effekt" (c) Sundfelt ;)
X-
375
X-ray
325i -87
finns de nå bättre än en adrenalinrush??? än så länge har jag bara 180hk, men börjar längta efter mer. (hade jag pengar hade köpt mer effekt) skulle ge väldigt mkt för Kilanders bil..ruggigt roligt ser de ut.

håller med MetallicaMats.

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
Visa användare
208
Dookie
320/325 -88
Å sen så kan ju en anledning till att dessa härliga grabbar bygger sina bilar på ett visst sätt för att de tycker det är kul ;) .. en stor anledning tror jag ..
AL
289
AL
318is CSN-90

Som Veloce sa, alla får göra som dom själva vill och jag kan uppskatta ett snyggt rattlåsracingbygge och tycka det är kul att titta på även om jag själv helst håller mig till banracing.

Har testat "Monsterturboracebil" i SLC och visst är det skitkul när det bär iväg. =D
Men man ska ta sig en koll på Fyndbörsen Cup och just Kinnekulle en gång innna man uttalar sig om hur "jäkla fort" en 500hk gatbil ska åka runt banan... Själv var jag ca 2 sekunder snabbare per varv än bröderna Björks värsta Audis runt Kullen med en 140hk E30 på 950kg och gatdäck, original bromsar och odiffat. På första testet/racet med en helt ojusterad bil. Fullt injusterad har den gått höga 1.03:or. Med gat 318i på 105hk och 27 000mil var jag ca 1 sek efter deras tider... Och då är jag långt ifrån snabbaste piloten runt Kullen.

Som sagt, båda varianterna har sitt berättigande och är kul på sitt sätt. Men att en massa effekt är en garant för snabbaste varv är fel...då krävs det väghållning.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Har man bara en bil som är någorlunda juste typ en skaplig BMW så går det rätt bra att ha mycket effekt.......

Har man aldrig åkt något riktigt vasst så kanske det är svårt att förstå..... Tänk att åka typ 180km/h på högsta växeln och kunna välja om man ska spinna när man fortsätter accelarationen eller hålla igen lagom så att det inte drar lös 255 däcken.

Det är en grym känsla att kunna åka med bredställ i nästan vilken hastighet som helst på en motorväg...... Känslan och trycket i stolen är obesktivbart. I min gamla 633:a så känner man järnstrukturen i Recaro stolarna under full accelaration...

En hoj med överladdning och 250hk är väl kanske på gränsen till övermotoriserad..... Eller??? Kanske inte?? En sådan är iaf mer extrem i acc än en potent bil.

//Jesper
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag var på Mantorp 10maj och såg bla Rör-Ohlssons röda E30 Alpina...och jag är mkt imponerad av den bilen...(vad är det: 500+hk och 600+nm?) ser så oskyldig ut och går så ruggigt...och inte bara rakt fram utan den funkar att svänga med och även bromsa...och efter några varv i rask takt åker han och ställer bilen i depån...inget lyftande på motorhuven eller mekande,bara ställer den så den får svalna...Så ska en bil byggas!
Wald: Det är mätt med Vericom VC3000, bland det absolut mest sofistikerade mätinstrument som finns att köpa. Har fått alla grafer nu, och det var 185.6 som var bästa topspeed. Mer än 350 hk, nja, det är nog inte mer. Bilen vägde 1450 som den stod med mig i vid testtillfället. Har köpt M&H 10,5*26" slicks av Petri idag, så nu ska det tunas lite och sen ut och kapa tiderna.
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Det finns juh en anledning till att man väljer ett märke som BMW.
I mina ögon står BMW för kör kvalite & väghållning, och en rätt balanserad BMW på kurvig väg är bland det mest underbara som finns. Om den inte har stelbak axel som vissa blå BMW´s har ( jaja, jag vet att det är en stripp bil och jag hoppas han som har bilen tål lite skoj.)...;)
Effekt är charmigt och den dagen jag har pengar ska jag köpa mig en sugmotor med mycket sådant, tills dess får jag nöja mig med respirator.

E21=Livets mening.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.