AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.894

Varför denna effekthysteri?

Sida 2 av 4
AL
289
AL
318is CSN-90

Var oxå på Mantorp och hade nöjjet att bli omåkt duktigt av Rörolssons bil.

Här har vi en kille som fattat galoppen. Vet man var man ska titta efter så ser man att den inte är byggd av en slump. Och då snackar jag om chassit.
Allt är anpassat för den otroliga effekt han har och med det menar jag att han både kan bromsa OCH svänga riktigt bra med den.

Mkt imponerande bygge!

"...det är inte alltid så enkelt..."
ant
Jag kommer att hålla med Haglund ända tills jag åkt med någon av de drogade pojkarna med jättepuffror under huven. ;)

Nä, skämtåsido så tycker jag i väldigt stor utsträckning precis Haglund. Man KAN ha kul med liten motor, det krävs lite mer av chassit bara.

Jag kommer oavkortat lägga mina pengar på fortsatt väghållningsuppdatering. Jag är säker på att jag kommer finna mer nöje i min bil.

==========
Länk
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Tyvär har jag inte haft nöjjet att få se rörolssons bmw på bana, bara läst och tittat på bilderna i bilsport.. Riktigt seriöst byggd är den!

Nu när vi pratade lite väghållning och så.. Är det någon som vet hur bra följande väghållningskitt är: " Länk "? Är det bra grejjer eller är det bara skit?
"En hoj med överladdning och 250hk är väl kanske på gränsen till övermotoriserad..... Eller??? Kanske inte?? En sådan är iaf mer extrem i acc än en potent bil."

Alla som trimmar vet att det inte finns något som heter tillräckligt. Likadant är det med hojar. När jag körde original R1 så var det en osannolik acceralation och det behövdes verkligen inget mer, men efter att ha haft R1 Turbon så märker man att original R1:an verkligen är tam. Dock så är det en stor skillnad på en modern sporthoj och en bil. Hojen behöver du inte uppgradera chassiemässigt alls för att matcha effekten, med det vara vanskligt att gå på gas ur en kurva, fast det gäller ju alla fordon med mycket pulver.
Medan bilen kan spinna i 200+, så kan en turbohoj lyfta på framhjulet i samma farter.
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
"Orginal R1 verkligen tam" ja eller hur...;)
Med all sännolikhet är en orginal R1 snabbare än en turbo R1 runt en bana. Det brukar vara ett problem att hålla framhjulet i backen med orginal effekt, mer effekt=konstanta framhjuls lyft. Mycket kan man kalla R1, men inte verkligen tam...

E21=Livets mening.
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Håkans Alpina är en riktig juvel. Riktigt coolt bygge. Tydligen lätt att åka brett med oxå...
Visst är det överdrivet mycket effekt i många bilar. Dock så är det lite det som är grejjen, det ska vara hysteriskt och på gränsen till okontrollerbart. Nu har inte jag åkt så extrema bilar som bäckis dräpare men efter en åktur i superevon förstår jag kicken att fälla ner plattan i mattan i +200km/h och känna att bilen skenar. Samma känsla fick jag när jag lånade en honda blackbird på 300 turbomatade hästar, fast då även i 300km/h...

tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Med all respekt för dem som bygger tävlingsbilar för att gå rakt fram, men en e30 med 500hk har inte så värst mycket på en bana att göra. Har varit på kullen att flertal gånger och sett 5-600hk monster bli totalt frånåkta av "vanliga" bilar med bara 150hk...
Ta t ex Gellerstedts 323a, iochförsig en tävlingsbil men bara med ordinära grejer och 150hk, var ca 4s snabbare än den oreanga dahlbäcksaudin med 4wd och 600hk som för dagen var den snabbaste "gatbilen"........

Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
Alla har olika intressen å de e bara å acceptera. Vissa sitter hemma tittar på sin gråstensamling å tycker de e de roligste som finns medans andra är i garaget så ofta de kan å gör flickvännen tokig bara för att kunna få ut några kusar till.

Själv e ja inte så duktig på å köra kurvigt så då får man hålla sig till sådant man klarar av.

Mvh Fredrik
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Summa summarum, bilhobbyn är mångsidig och underbar!

E21=Livets mening.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Vi får väl se hur fort det kan gå på bana med e-30 med 600hk i sommar då,även superstage...

Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Ja, du klarar väll bilsport superstage på.. 1.30 gissar jag pÅ :)..
Måste vara bra jävla svårt att slänga runt en 600hk stark e30 runt konerna utan att åka fet ställ:).
Har man ett chassi som klarar 500 hk så är det väl ingen nackdel att ha effekt?

I rallycrossen så har man massor av effekt och jag tvivlar på att det är för att impa på konkurrenterna..
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hmmm.... Hur får du ett chassi att hantera 500Hk i en E30? Även om du bygger om allt helt totalt så går det inte in så breda sulor som krävs. Vad kan man klämma in.... 255 kanske utan att brädda skärmarna.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
600 hästar i en konstruktion som härstammar från tidigt åttiotal är lurigt... :-) Rejäla modifieringar krävs för väghållning som motsvarar den brutala motorprestanda som erhålles.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Bara för att man har 500 häst innebär inte att man måste köra med alla hela tiden, det finns en gaspedal vetni.

/Per
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jag har inte direkt en vanlig e-30 längre:)
Får in 295 däck bak nu...
sen full banrace bur med ställbara coilovers och krängningshämnare bak och fram.
Sen 315mm M3 e-36 bromsar..
Helt urplockad vikt hoppas jag på under 1000kr allafall.

1000kr??

Det kan du få på studs av mig för din bil...

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
1000kg kanske jag mena:)

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kan sätta mitt huvud på att han menade 1000kg såklart :)

Det ska vara mycket effekt, gärna snuskigt mycket effekt :)

tvalkoppen:
Vad är det för bantider du pratar om, inte är det väl från Bilsports arrangemang?

//Ticco

Länk
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>Andreas. Hur har du gjort för att få in 295:or? bräddat utåt eller innåt, eller kanske har du plaserat dina coilover längre in under bilen....

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.