AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.628

nya femman på www.bmw.de

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Kolla www.bmw.de och presentationen av nya 5-serien, massor med matnyttigt!//Johan
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Mycket snyggt sida! Nya 5-serien är dock inte lika snygg. Tur att de klämt in några bilder på UR-femman, E12.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag mötte en silvermetallic nya 5-serie vid Nyköping, på väg söderut, i helgen. Säkert en pressbil.
Säger bara en sak. SKA HA!!!!
//Marin
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Var på Kneippbadens bil i helgen och fick en kopia på utrustningslistan till E60. Räknade på en 530iA med det nödvändigaste - bl.a. sportpaket, läder, navi, ljudsystem och Dynamic Drive - men inte allt. Kalkylen slutade på 619.500 kr. Grundpriset är 390.000 kr.

Svettigt, men jag säger som Marin. Ska ha.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du kan nog pruta in en uppsättning v-däck om du är duktig strateg :))
//M
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Då är det lite skillnad på svenska priserna, jag satt precis med den tyska prislistan och "min" 530iA stannade på 516000 kr. Då hade den automat, klimapaket, metallic, navi, PDC, Logic7, 18", sportstolar med elminne, skinn, sportchassi, bluetooth-förberedd, xenon, servotronic. Livets nödtorft som sagt! Men snål som man är så lär man få vänta MINST 6 månader tills tjänstebilarna börjar komma ut på marknaden....//Johan
or
725
oreo
323i -85
Tretretti:

Kan du lägga upp prislistan? Jag har inte sett någon officiell lista ännu och är nyfiken!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Oreo,

Tyvärr har jag den bara i pappersform och saknar scanner. Jag tror att du kan få en hos din bmw-handlare.

Däremot kan jag lägga upp siffror för "min" bil senare i kväll - där finns en del matnyttigt. Men det är tydligt att BMW sätter grundpriset lågt (530 E60 kostar inte mer än E39) men att de tar igen vad de kan på extrautrustningen.

My Bimmer is my mistress
or
725
oreo
323i -85
Tretretti:

Skickade pappa för att hämta en lista på Novation i Uppsala. Där blanknekade de att det fanns någon sådan trots att han påpekade att han visste att den gjorde det! Han såg väl inte tillräckligt flott ut antar jag... Ibland undrar man om BMW's försäljare vill sälja eller inte.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Dålig stil, tycker jag. Listan finns ju, även om jag bara fick ett enkelt uppkopierat ex. Kneippbadens bil är duktiga på service, jag åker 17 mil från Stockholm för att handla där.

My Bimmer is my mistress
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
OK, här är exempel på några godbitar ur prislistan för extrautrustningen till E60.

Grundpris BMW 530i: 390 000:-
Komfortpaket: 17.900:-
Innehåller stöldlarm, fällbart ryggstöd, xenon, farth och dryckeshållare
Sportpaket: 38.000:-
Innehåller aktiv styrning, sportfjädring, shadowline, ädelträ lönn/antracit högglans, elstolar med minne förarstol, sportstolar fram.

Läderklädsel Dakota, 11 700;-
205 Automatlåda, 21 700:-
229 Dynamic Drive, 25.000:-
356 Klimatkomfort-laminatrutor, 11.300:-
430 Aut avbländbara backspegar 4.900:-
455 Aktiva stolar fram, 12.500:-
473 Armstöd fram, 1.900:-
496 Stolsvärme bak, 3900:-
508 PDC, 8100:-
534 Utökad klimatautomatik, 10.100:-
541 Aktiv farthållare, 22 300:-
606 Navigationssystem Business, 18.500:-
672 CD-växlare, 4.300:-
677 HiFi-system Professional Logic7, 13.500:-

Summa summarum 229.500 :- för extrautrustningen - totalpris 619.500:- Har inte tagit med metalliclack, men det borde handlaren kunna bjuda på! Visst kan man plocka bort några detaljer, men billigt blir det väl inte.

My Bimmer is my mistress
Kommer inte sportpaketet att ha nått spoilerpaket eller åtminstone fetare fälgar? Elstolar verkar ju inte ha så mycket med sport att göra?!

/Manray/
I prislistan jag har så står det att läder är standard.
Oakman
Mycket snyggt... älskar karossen!
la
30
lawrence
530iA M-sport -02 Titansilver
Hade möjligheten att beskåda nya 5:an på en visning i Göteborg igår. Hör till dem som haft väldigt svårt att acceptera nya designen av flera skäl.
Måste ändå konstatera att bilen ser bättre ut live ur de flesta vinklar. Inte fullt så stor som man kunnat befara med tanke på hur stor e65 är. Väldigt mycket plåt blir det dock om man tittar på bilen från sidan i och med den högt skurna fönsterlinjen och frånvaron av skyddslister. MYCKET plåt. Som en stor Audi tyvärr. Bilen kräver 17-tumsfälgar. Minst.
Frontljusen gillar jag numera, de växer verkligen, men grillen som liksom bara smälter samman med en ganska så harmlös spoiler gör att bilen känns tung och rund framtill och jag kan inte se hur något kommande M-aerodynamikpaket ska kunna ändra på det intrycket.
Invändigt är e60 betydligt större än föregångarna, framför allt baksätet där jag satt som en kung trots mina 190 cm. Jag kommer sörja att BMW frångått sin klassiska cockpit-instrumentering men den nya instrumenteringen är inte så dum efter ett tag även om den andas komfort mer än sport. Trälisterna var ihopfogade var 20:e cm eller så och det känns lite taffligt. Den höga fönsterlinjen gör sig givetvis påmind även invändigt; det blir lite slagskepp över bilen och den stora runa motorhuven tonar upp sig som en välvd horisontlinje framför vindrutan. Gör sig kanske med en stor V8 under huven men knappast med en sexa på 170 hästar. Det stora bagageutrymmet tar mycket bakåtsikt; att backa utan PDC är nog inte att tänka på.
Sammanfattningsvis är nya femman ett imponerade bygge naturligtvis och man vänjer sig väl vid den nya designen. Men: den diskreta elegansen, sportigheten och de aggresiva men ändå mjuka linjerna som varit varje genarations 5-series signum har Chris Bangle trollat bort. Tycker jag.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller med om att det är mycket plåt, men inte om att E60 bryter med den sportigt eleganta och mjukt aggressiva linjen. Däremot är E60 en nytolkning. Ungefär som när E34 efterträdde E28. Sedan brukar man kunna se större likheter med tiden när man vant sig vid den nya designen.

Nu väntar man bara med spänning på att få köra också!

My Bimmer is my mistress
Visa användare
167
HES
CLK -03
Sitter med foldern extrautrustning samt priser på E60. Ska räkna ihop lite och se vad kalaset går på, känns som totalsumman kommer att sluta ganska högt innan man blir nöjd.

Mvh

HES
Länk
Visa användare
167
HES
CLK -03
Lite frågor ang utrustningen till E60:

1) Vet någon vad skillnaden är mellan Navigationssystem Business och Professional (kod 606 samt 609). Stort plus är att cdspelarna numera stödjer mp3:)

2) Vad är det för 6,5" skärm som ingår i klimatautomatik, med utökad funktion (kod 534). Skärmen på instrumentpanelen med iDrive är ju standard. Samt vad dom menar med dimsensorer i samma paket (kod 534).

Ett stort minus tycker jag är att man måste beställa el funtion på stolarna a´ 11900kr (kod 459) för att kunna beställa sportsolar a´ 5900kr (kod 481).

Mvh

HES
Länk
Navigationssystem business är vanlig radionavi medan professional är med karta och då även den större skärmen, 6,5". Standard är I-driveskärmen 5,5" har jag för mig och svartvit. Den större skärmen är i färg, såklart, och har bättre upplösning.
or
725
oreo
323i -85
Om Navi Business (606) står det följande i tyska prislistan:

"Navigationssystem Business (606) inkl. 6,5“ Farbmonitor, Radio Professional, erweitertem Bordcomputer, TMC-Funktion mit dynamischer Routenführung, Eingabemöglichkeit von Zwischenzielen und Karten-DVD"

Färgskärm ingår alltså även i Business navigatorn. Det stämmer dock att det är en svartvit skärm som standard i I-drive ( i alla fall enligt tyska specifikationerna). Om man tittar på www.bmw.de och informationen om nya 5-serien så står föjande om navin: "In verbindung mit dem BMW navigationssystem Business visualisiert das Control Display die Verkhersfurung mit Pfeildarstellungen und dynamischen Routenkarten", vilket jag skulle tolka som att kartor visas även här. Om man tittar på bilderna som visas så ser det så ut också.

Jag tror att dimsensorerna är för att känna av om det är imma på rutorna i bilen för att på detta sätt kunna styra om luften för att få bort denna.

Håller med om att det är irriterande med elinställbara sportstolar. Personligen lutar det mer åt komfortstolarna som jag tycker verkar mer "prisvärda" ställda i relation till detta.
Th
6
The Driver
523iT-98
330iX-01
Någon som vet när E60 Toutingmodellerna kommer? Undrar också över release datum för E60 M5 (hoppas det ligger en bra bit fram i tiden så jag hinner spara ordentligt...)

Jag gillar designen på de nya E60 och E65. Nytänkande design är ju ett måste för en bil som BMW. Skönt att slippa skönja linjer av nya toyotan mao.

//The Driver

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.