AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.824

Fan ta alla försäkringsbolag!

Sida 2 av 3
Visa användare
26
krejsy
318iS Coupe -93
Tips:
Länk

Dom hjälper till och jämför mellan olika bolag o hittar det som passar en bäst.
Men givetvis ska man kolla runt bland en hel del själv oxå eftersom inte alla bolag är med i deras jämföring.

Jörgen
Bass: Vad har det med omsättningen att göra (eller du kanske inte skrev åt mig)? Dessutom om bilen kostar dem 45000kr i skador och omkostnader så tjänar dem ingenting.

/T.P.
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag vill inte på något sätt förvara försäkringsbolagens höga premier men det handlar ju om företag som vill driva sin verksamhet med vinst (konstigt vore ju annars). Om deras kostnader ökar så måste dom ju också se till att öka sina intäkter = högre försäkringspremier.

En del av de senaste årens kraftiga premiehöjnigar beror på att börsen har gått dåligt. Försäkringsbolagen sitter i regel på stora aktieinnehav och har tidigare kunnat subventionera en del av sina andra verksamheter pga bra utveckling på börsen och bilförsäkringar är en av dessa.

En kommentar även angående premier som nästan är lika dyra som bilens värde. Givetvis så känns det orimligt att betala en sådan premie men det är ju inget som säger att du bara krockar en gång om året och har ett inbrott/år osv. I praktiken så har ju vissa 5-6 försäkringsskador på ett år medan andra är skadefria.
Premien bygger ju på någon form av statistik och det är ju så att vissa modeller är hög risk enligt bolagen.

BMWCS #5157
Länk
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Håller med Programmer........

// Rocco
Boob
Har själv förs i Länsförsäkringar,betalar 5500 helår.Jag e 29 år gammal full bonus,bilen e importerad -00.kravet va att jag tecknade hemförsäkring,vilket jag tjäna 1000 pix på...bilen e ändå en 535 med 8an.
Mycket bra försäkringspremie Boob!

/Simon
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
"Försäkringsbolagen sitter i regel på stora aktieinnehav och har tidigare kunnat subventionera en del av sina andra verksamheter pga bra utveckling på börsen och bilförsäkringar är en av dessa."

Så försäkringsbolagen gav bort den stora vinst de hade kunnat göra om de inte varit så snälla? Har inga faktauppgifter, men tror det ligger ganska långt ifrån sanningen...
Börserna har väl återhämtat sig sedan årsskiftet har jag för mig, men ändå fortsätter premiehöjningarna.

Däremot stämmer det ju att försäkringsbolagen måste visa vinst som alla andra vinstdrivande företag och det i kombination med det taskiga aktieklimatet som rått sedan ett par år tillbaka gör ju att premierna höjs.

__
Länk
wolv:

Nästan rätt:))Försäkringsbolagen behövde inte tjäna några större pengar då deras andra enheter gick som på räls. Numera måste varje enhet tjäna x-antal kroner för att kunna överleva. Precis som du säger så går inte börsen så bra längre, vilket gör att de höjer de saker som de tror att vi är villiga att betala=premien för bilar etc även deras andra enheter har man varit tvingade att höja premien för att hålla oss:))aktie ägare nöjda.

Tänk att ju flera Z3M-98 som finns där ute desto större är chansen att de höjer premien för dig:))bara för att då ökar risken att någon av alla dessa bilar blir drabbade på nått sett.

fd
13
fdfcdc9
635Csi -88
Det var tufft. Premierna har stigit otroligt mycket senaste året p.g.a. börsfallet.

Som vanligt i Sverige skall alla vara med och betala.
Det rätta tycker jag vore, att självrisken höjdes så att de skötsamma slipper betala idioternas skador....
Höj självrisken till 50%, så blir vi snart av med dom som kör av vägen eller krockar så fort det kommit lite snö....
Ju fler Z3M det finns desstu större blir kollektivet, desstu lägre blir premien i.o.m. att det finns fler bilar att slå ut skadorna på. Egentligen spelar det ingen roll hur många bilar det finns. Är det en skada på i snitt 20000kr på var 20:e bil så spelar det ingen roll om det är 20 bilar eller 2000 bilar. Premien bör vara samma.

/T.P.
Länk
Marcel
Länsförsäkringar, prova det. De är billigast. Men sen är det frågan om de är lika generösa när de väl ska betala ut något i jämförelse med de dyrare bolagen.
Försäkringsbolagens strategi är att premieintäkterna skall vara lika stora som kostnaderna för utbetalning av skadeersättningar. Vinsten kommer från inkomst av placerat kapital.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
starre, T.P.:
Tror nog att det är som starre säger. Ju biligare t.ex. Z3M blir förändras klientelet som köper bilen. Yngre förmågor t.ex. som har större antal testosteronstinna "medlemmar" och som saknar erfarenhet. Detta plus ett antal andra parametrar kommer med största säkerhet bidra till att premien stiger för prestandabilar som blir lite äldre och lite billigare.

__
Länk
wolv: Det kan i.o.f.s. stämma, men antalet fordon i sig gör inte att premien blir högre (då hade det inte varit kul att försäkra en V70).

wolv: Hur mycket betalar du i premie på din Z3M, jag måste snart få tummarna loss och köpa en M-coupé.

/T.P.
Länk
T.P:

Om flera bilar finns ute så ökar risken att någon av dessa hamnar i en olycka eller blir drabbad av skadegörelse etc.

Volvo tillhör en annan klassning därav så blir effekten inte det samma som på en Z3M.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Är det inte konstigt att premien är samma för en dyr bil och en billig bil ? Går de bara på sin statistik ?

En kompis ringde o frågade om försäkring till en bmw 735 -89. Tanten i luren tyckte att 20kkr/år i helförsäkring verkade vettigt eftersom det är en dyr lyxbil. Eh, va? Den kostade honom 40kkr.

Min 87a skulle kosta ca 15000/år i helförsäkring, vilket inte är långt ifrån värdet på bilen. Skulle jag däremot köpa en nyare 325 värd säg 60kkr så skulle premien vara samma.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
T.P:
Vi har försäkringen på sambon och betalar runt 8000/år med alla tillägg, som hyrbil, reducerad självrisk etc. Helt OK pris tycker jag!

__
Länk
Starre det blir ju inte fler skador per bil. Om det finns 100 bilar och det blir 1 skada så blir det rimligtvis 10 skador på 1000 bilar, eller hur. Folk krockar ju inte mer för att de fler likadana bilar.

wolv: Det var inte så blodigt, bara ca 3500 mer än jag betalar nu, det är det ju värt.

/T.P.
Länk
T.P:

Nu är inte matte mitt starkaste ämne:)så jag säger:

Nä men risken ökar eftersom det finns flera bilar, det är inte alltid Z3M som är den som vållande eller hur.
Visst risken blir tio gånger större att en Z3M råkar ut för något men i.o.m. att det finns tiogånger så många bilar så blir risken per bil samma. Det blir en säkrare affär för försäkringsbolagen om det finns ett stort kollektiv för det blir fler bilar att slå ut skadorna på. Tjänar de tusen kroner per Z3M när det finns 100 bilar så blir det hundra tusen i vinst. Finns det tusen bilar så blir det en miljon i vinst.

/T.P.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.