|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är näst intill chockad.. detta är pinsamt och helt j-a sjukt. Jag är 27 år gammal.. har 9 skadefria år.. bor på ett bra ställe i Uppsala.. Idag ringde jag för att försöka skaffa en helförsäkring till min 528a och snacka om chock! * Skandia / IF = 43.000 kr / år * Bmw Orginalförsäkrningar = 30.000kr / år Efter dessa samtal blev jag förvirrad tror jag.. nåt bolag ville ha 55.000kr / år * Trygg hansa = 14.080kr / År * Folksam = 14.058kr / år Snacka om ripoff.. Nån som har förslag på bolag som inte är ute efter att totalt storblåsa folk? Eller är alla lika pinsamma när det gäller importerade BMW trots att bilen har varit i sverige sedan -00. | |
|
Prova Länsförsäkringar. Vad är det för självrisk? Premien brukar ju gå att få ner något om man är beredd att ta en högre självrisk. Sen har de flesta bolag lägre premie om ingen under 25 kör bilen. Det kan också löna sig att flytta hemförsäkringen till samma bolag. /Micke |
|
|
Länsförsäkringar! Där kommer du nog få ditt bästa erbjudande. Men visst fan skinnar dom en på sin importbil, om den tillhör de nyare bilarna. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
| Jag ringde länsförsäkringar.. dom läste upp 50 krav bla stöldmärka alla rutor, koda nycklar, dom ville själva besikta bilen blabla osv. | |
|
Premien varierar inte om det är en importbil eller ej, däremot så måste man uppfylla deras speciella krav för importbilar vilket inte brukar vara särskilt svårt. Dags att vi inser att det kostar att försäkra bilar i Sverige, vi har vart förskonade i många år jämfört med ex Tyskland och Storbritanien......... Med tanke på så mycket fusk det har vart med importbilar så är inte jag förvånad över att det blir tuffare tag mot fifflare.... Allvarligt talat hur många här har inte hört talas om nån som skriver sin bil på en förälder eller släkting trots att de är ägare till bilen (läs separata trådar....). // Rocco |
|
|
Rocco: jo då IF har 5% högre premie på imp bil ( allt enl. Dan Falconer, IF) ..men sen kraven är ju tämligen enkla: märk rutorna, koda nycklarna ( 1000:- på BMW), ev. visa upp bilen , om det är vad som krävs för att få en betydligt lägre premie ställer jag upp på det!! |
|
|
Jo det är sant.. men det biter hårt i hjärtat att märka vilken förändring det är sedan jag hade min 728a för bara 6 år sen. Jaja.. ska kolla upp vad jag kan få för premie om jag fixar allt dom ber om =) |
|
|
Bass: "Fan ta alla försäkringsbolag" borde du kanske ändra till "Fan ta alla fifflare, lurendrejare, bedragare och biltjuvar" istället? Det är ju de som orsakar de skyhöga premierna. |
|
|
Jo.. dom skall jag också gnälla på.. just nu kliar jag mig i huvudet och slänger ur mig långa fula harranger medans jag ringer runt mellan försäkringsbolagen. Ligger på 15000kr/året just nu.. hoppas jag hittar nåt mer ekonomiskt. Men samtidigt.. jag har ju inget lån på kärran.. så det fungerar ju men billigare är roligare.. eller va säjer man =) |
|
|
Jag har BMW Originalförsäkring och betalar ca 7500:-/år för en likadan bil, också import. 30 år, bor i Västerås, full bonus och 2000 mil/år. Ingen förare under 25. Att de begär 22500:- mer av dig fattar jag inte, kör du väldigt långt eller? |
|
| Hmm.. ända som skiljer oss åt är att jag har en 99a, är 3 år yngre och bor i Uppsala. Grisfult och skumt! | |
|
Den 540 som jag ägde tidigare tog samma bolag 11000:-/år för. Kan det verkligen skilja så mycket mellan Västerås och Uppsala? Vad jag vet så betyder de två åren mellan våra bilar ingenting (nästan iaf) i bolagens ögon. |
|
|
Hej! Prova på susab.com Läste om dem i Aftonbladet, gick in och provade med en del bilar, premierna är ganska låga, exempelvis så fick man lägga 900:- på en 325:a E30 halvåret, endast trafik dock. Försäkringen la jag på morsan som exempel, och samma försökring var 300:- dyrare hos Folksam. Vi snackar ju rätt låga summor här, men på en nyare (dyrare) bil med högre premie kan man nog spara en del pengar. |
|
|
Susab gav mig 16000kr / År full försäk. Billigast var konstigt nog Trygg Hansa på 1490kr. Det blev dom till slut =/ |
|
| Sorry 14.900kr / år skulle det vara | |
|
Jag tycker "Fan ta alla försäkringsbolag" är helt rätt. Försäkringsbolagen som alla andra bolag strävar efter att få en högre omsättning och det ligger tillsammans med ökade rapporterade skador till grund för de höjda premierna. Det är inte endast den ökade stölden och skadegörelsen som höjer premierna. Det är försäkringsbolagen som vill höja sin omsättning och suger pengar ur folk som har "råd" att betala då de har finare bilar. Hur kan man egentligen ha högre försärking på vagnskada än vad bilen är värd? Det låter väl ändån inte vettigt? |
|
|
Det var en väldigt hög premie, måste jag säga. Själv så betalar jag ca 8000:- år/helförsäkring, bor i uppsala, är 39 år och har en privatimporterad bil. Justdetja, det är hos Länsförsäkringar. Magnus |
|
|
När jag letade försäkring till min så var Länsförsäkringar billigast men teckande enbart försäkring om bilen varit i Sverige i 3 år (undantag om man sedan tidigare var kund). Då min bil saknade ett halvår tills den i LF's ögon betraktades som svensk så valde jag istället Trygg Hansa. Lite högre premie och det vanliga kraven med startspärr, märkta rutor, etc. När jag ringde runt så fick jag inga extrema prisförslag utan alla låg inom ett par 1000-lappar. Bor i Lund, 36 år, parkerar på gatan, 1500 mil/år och betalar ca. 10.000 kr/år och det är för en 540. _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
|
Johan78: Jag förstår inte riktigt vad bolagen tjänar på att ha en stor omsättning, förklara gärna. /T.P. Länk |
|
|
Om någon betalar 40.000kr per år för att försäkra en bil som dom för 5 år sedan hade försäkrat för 8.000kr så lär ju försäkringsbolagen tjäna otroligt mycket. |
|
|
Alla försäkrings bolag måste gå med vinst tidigare kunde de förlita sig på att deras syskon dvs Livbolag etc inom samma koncern gick med bra eller rättare sagt mkt bra vinst. På så sett kunde FB hålla realtift låga premier behövdes tillskott så sköt man till det via livbolagen men det var på den goda tiden:)). Alla de olika försäkrings klasserna måsta kunna bära sina egna kostnader, så visst blir det så att vissa märken/modeler får höjda premier. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.