AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.323

Jag skäms. Sicket hjärnsläpp.

Sida 2 av 3
Ett av de lokala brandvärnen skulle besiktiga sin bil här i veckan. En av killarna tar brandbilen och kör över den till bilrpovningen, parkerar den utanför och går in för att anmäla sig. Hör världens brak och vänder sig om och ser hur den stooora brandbilen rullat, ner för en slänt och in i den lokala Opelhandlarens skyltfönster. Han springer ner och kan konstatera att bilen på vägen har förstört, förutom skyltfönstret och bilarna innanför, två bilar som var parkerade utanför. Killen kör undan brandbilen och ställer den uppe på bilrpovningensparkering och går ner för att prata med Opel folket. Men på väg ner så får han hoppa undan för då kommer brandbilen igen!!!! farande baklänges ner i skylten. (Samma ställe!)
Inte nog med denna dubbla olycka, brandbilen gick inte igenom besiktningen, trasig handbroms!!! =)

Det vara bara en evig tur att det inte fanns några människor emellan båda gångerna! Men lite roligt är det så här i efterhand! =)
Känns som om "Little Goddess" finns i mina trakter, för exakt samma sak hände här i närheten nu i veckan, så...

Pinsamt värre, men ändå rätt kul.... en blivande klassiker helt enkelt!

Kan bero på att vi bor i samma län! =) Så förmodligen samma incident.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Vilken ort var det goddess??

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Tingsryd.... Småland.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
En på mitt jobb som hade en jagga för ett par år sen. Högerstyrd. Manuell låda. Men känns det inte lite konstigt att sitta "på fel sida" i bilen, frågade jag honom en gång. Nja, sa han, man vänjer sig. I början var det lite avigt men håller man bara vettigt avstånd till framförvarande så funkar det. Dock lite kruxigt vid omkörningar men det går.

Jag fortsatte att fråga, hur går det att växla med vänster hand, då? Jo, då var det ju inte lika självklart, men efter en liten stund svarar han: Efter att man lagt i backen istället för femman, så lär man sig det också!!!!

Tur att jag aldrig åkte med honom... =)

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag gjorde själv en riktig groda som kunnat sluta illa för några år sedan.Precis innan jag skulle ta av från en större väg in på en mindre (90 grader) fick jag för mig att nollställa trippmäteren för att kolla hur långt det var därifrån till ett annat ställe. Jag kör fram handen mellan ratt-ekrarna (trippmätarknappen sitter djupt in)och blir precis tvungen att svänga, men handen och armen är i vägen eftersom den kommer i kläm av ratten. Jag hann dock bromsa precis innan en syrénhäck. Jag berättade detta för min bror, och han hade gjort precis samma sak en gång, med följd att han for upp på en trottoar och var på väg in i ett skyltfönster.Snacka om hjärnsläpp:-D
/Anders
Måste dela med mig denna historia:

Året var ca 1965. Min mamma hade en sprillans Triumph Spitfire. Hon var med den på besiktningen.
Till saken hör att min mamma är 154 cm kort och därför hade fått pedalställen förlängda i Triumphen...
Besiktningskillen körde en testrunda...när han kom tillbaka in på gården skulle han vara lite tuff och tvärbromsa framför byggnaden...men han fick foten under pedalerna, vilket fick till följd att han satte Triumphen rakt in i Bilprovnings-väggen!
Bilen gick inte att rädda, utan det blev ekonomisk kompensation istället...killen klarade sig.
Kan inte ha varit kul...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Y4
97
Y4C0B
325i -90
Mr Shhh: På tal om din incident så gjorde en kille på Säve samma sak när hans skulle starta på förra årets En dag på stripen. Jag var i bilen bakom iofs många meter men man tänkte va fan sysslar killen med :D. När han fick i rätt växel så log jag som en vild Jack Nicolson. Tur att man hade hjälm. :P
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Inga fler historier?
/Anders
Har för vana att lägga i friläge när jag har parkerat bilen, det har inte pappa! Så när jag ska köra hans bil händer det ibland att det blir ett ryck! Skyller på att jag är ovan, lappen är 3 månader...

/erik
Får väl dela med mig.

Kompis till mig var ute och körde får några år sedan i Halmstad. Runt området där Biltema är beläget så går det en lång svepande sväng. Självklart är min kompis mkt hjälpsam och servicerinriktad. Så han langade bak kapsylöppnaren till baksätet när den efterfrågades. Problemet var att den var på samma knippa som tändningsnyckeln. Var inte med vild tillfället i fråga. Men historien har berättats Xantal gånger. Allt gick dock bra!

Enormt hjärnsläpp, tror det är dags att påminna med ett telefonsamtal nu!

Precis efter att jag fick mitt KK så skulle jag köra och hyra film med pappas då nya volvo 850. Drar iväg har en kompis med växlar igenom lådan typ ska lägga i 4an tror jag ....backen var det.... reptilsnabba reflexer... det lät lite men inget hände allting fungerade bilen gick 10 000 mil till efter det och såldes sedan.
Aningen kallsvettig efter det.

Min Pappa lyckades krossa bilen mot en stolpe i ett parkeringshus när vi pratade i telefon...... Svordomar i 10 minuter... la på ringde upp mig igen svor i ca 15 min till.....

Lyckades klämma in min Trabant tramp cab mellan Pappas hus och staketet på tvären!!! Alla i huset tittar ut genom fönstrena lite frågande....
hal kullersten + nerförsbacke. Fick dra loss bilen med vår dåvarande Pajero

Klassiker: Jobbigaste är ändå när man glömmer att man kör automat... stänger av bilen.... ska starta igen och det inte funkar den klumpen i magen tills man kommer på att man är iddiot och har glömt växelväljaren i D.

Alternativ 2 när man glömmer att man kör manuell och missar att växla ner när man bromsar.

Blir ju en och annan fadäs när man är trött. Bytar bil ganska ofta så det tar ju ett tag att vänja sig. Tur att äldre BMW är ganska lika varandra!
Evol-79
En granne körde för länge sedan en volvo 240 (utan servo). En dag skulle han och hans polare som båda är ganska bastanta gubbar prova en annan grannes nya bil, det var en mycket liten riskokare (kommer inte ihåg vilken modell).

De tråklar sig in i bilen och det bär ut på en grusväg. Där kommer en tvär kurva som även är feldoserad, gubben är vann vid 240:ins tunga styrning och häver halva sin tyngd över ratten för att komma runt i kurvan...men det var ju servo i riskokaren. Resultatet är att han svänger så tvärt att bilen välter i kurvan och lägger sig på sidan.

Det var en rolig syn när de kom tillbaka med grannens nya bil som var helt intryckt i sidan och såg allmänt jävlig ut. Men det skapades en "hjälte" på gatan.
Lyfter en gammal tråd, men det vart så jäkla dumt :)

Skulle igår på fotoutflykt och eftersom jag inte visste riktigt vart jag skulle i naturen så hade jag räknat ut att pappans Volvo v70 var bättre att låna än min låga sak nu när det är vinter, snö och allt.
Naturligtvis så hade jag bråttom, men inte mer bråttom än att jag kunde leka lite på de hala småvägarna ut till föräldrarna som bor på landet. När jag kommer fram till den sista biten väg som leder upp till deras hur så har vägen drivat igen något fruktansvärt.
Men, men, tänkte jag. Om jag bara tar det bra och säkert så kommer det att funka bra. För så mkt snö såg det inte ut att vara.

Så feeeel jag hade då. Min bil blev en fin släde, som åkte kana på magen när hjulen inte nådde ner att driva. Så sakta, stilla och väldigt värdigt (ska tilläggas) så ställer sig min bil på tvären på vägen. Som tur är så sker det här bara 50 m från föräldrarnas hus och det är bara att springa upp till huset och be pappa om hjälp.

Men det blev ju ett antal kommentarer om framhjulsdrifternas fördelar och det dumma med att stå på tvären över vägen och hur svårt det är att använda en sänkt bil som terrängfordon.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Hehe, en smula pinsamt där Goddess ;-) Fast man kan ju undra vilken fördel framhjulsdrift skulle ge om nu hjulen inte når ned till vägen?
Pappas bil e inte sänkt. *S*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Undrar vickken man ska bidra med :) när man städat invändigt i 1 timmes tid med soluckan öppen för att skjutsa finklädda äldre damer på begravning dagen efter, och glömmer tackluckan öppen och tar finbilen och åker och handlar och kommer ur affären och alla himmlens vattenkranar helt plötsligt öppnat sig i ett sommaråskväder inte moln på himlen innan.
Det var mitt ex och då 3 åriga dotter som upptäckte det dessutom :( så det fick man äta upp.
Eller när jag tvättat innertaken och har en värmefläkt står i kombiutrymmet och glömmer bort det och får spika fast vägguttagen i garaget igen:)

Nja bäst är väl när jag skulle tanka 900an på Ok macken, en före mig på andra sidan, det går bara att tanka en i taget innan man stoppar i sitt kort, så jag vänder ryggen åt min bil och kikar ut på gatan för att beskåda en mycket snygg mercury 59 cab som glider fram ++ div andra jänkare , nått onsdagsmeeting, sedan stoppar jag i kortet tar tag i handtaget och vänder mig för att stoppa pistolen i VAD ??.
Ingen bil borta !!
Får syn på 900an som står 35 meter bort mitt i gatan med bakhjulen mot trottoaren, har inte lagt i backväxeln ordentligt utan fick ur nyckeln ändå och ingen handbroms. Men ingen mer än jag såg detta tror jag, fint om man hört skrikande bromsar och en smäll bakom ryggen och undrat vad för idiot som bara backar ut på gatan :)
Mycket tok genom åren, skulle kunna bli en lång tråd detta :)

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Har också nollat trippmätaren genom pappas lilla träratt i 745:an (Volvo) samtidigt som jag skulle svänga.

Det gick bra, men lite skamligt kändes det allt.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Goddes - det är ju bara att kontra med fördelarna av att få underredet tvättat med jämna intervall nu då :)
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Mr Shhh..inget att skämmas över. gjorde nästan likadan grej fast skulle backa o la in ettan i stället, vrider om mig för att kolla att det inte ligger nån bakom o gasar..körde rakt in i grannens Volvo..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.