AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.325

Jag skäms. Sicket hjärnsläpp.

Sida 1 av 3
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Satt på färjan hem igår, liten bilfärja ut till ön där jag bor, lyssnade på radio och halvsov, sätet tillbakalutat. Plötsligt ser jag bommen därfram går upp och innan jag vet ordet av ser jag bilarna framför börjar röra på sig, att söla på färjan uppskattas inte, så snabbt upp med sätet, starta motorn, rycker i växel o ger gas och far till min stora förvåning bakåt!
Med en djäkla fart kan tilläggas.
Lyckligtvis var färjan inte full, så bilen bakom hade lämnat en lucka på ett par meter, så jag fick stopp med en nanometer kvar. Värsta adrenalinchocken på ett tag, kan jag säga, dessutom var det ju en granne bakom, ni skulle sett hans förskräckta ögon i backspegeln...
Han måste undra vad i h-e jag håller på med. Sen vek han av till affärn, så jag fick inte tillfälle att be om ursäkt...

Jösses vad man skäms! Här kör man 5000 mil om året och så gör man en sån idiotgrej. Kan tilläggas att jag kört en bil med backen ut åt passagerarsidan tidigare under dan, så där var det ju bara att rycka spaken åt sig och framåt så rullade man iväg på ettan, men ändå. Måste bara skriva av mig. Det är tur att man inte är perfekt...
Hehe.. aj aj aj... När man sitter och läser detta undrar man ju hur det går att lyckas med nåt sånt.

Men ibland får man faktiskt hjärnsläpp och gör hel konstiga grejer, det är mänskligt!! =)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ha ha !!
Skulle betalat för att få se det där på "låt kameran gå" eller nåt... :))

Var glad att du inte stod längst bak, då kanske du och bilen hamnat i plurret!!?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Under min juniorkarriär i folkrace startade jag mot en tjej i en Opel Manta. Vistte att den bilen var vass och hon hade bättre startposition än mig. Jag skärpte mig lite extra för att vara med i starten för att hinna före till första kurvan. I ögonvrån höll jag koll på Mantan. Grönt ljus och Mantan försvinner, baklänges. Inga problem att ta den i starten...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har varit nära att gjort bort mig ett par gånger vid liknande incidenter när jag tror att jag lagt i friläge (men helt enkelt glömt att lägga ur växeln) och släpper upp kopplingen. :)

__
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jo wolv det har ju hänt... det känns grymt pinsamt..
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Körde i min ungdom över foten på en kompis... Vi hade mekat lite med granntantens Volvo och skulle provstarta. Ryckte lite i spaken för att känna så att bilen låg i friläge och vred om. Kan säga att jag (vi!!) blev lite förvånade när bilen glatt skuttade framåt. Inga direkt precisa lägen i den lådan inte... (måste ju skylla på nå´t)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Det är sådana misstag vi alla gör lite då och då.
Gjorde ett liknande misstag en gång med 528:an, det var en automatare, men av någon anledning gick den att starta i D...

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Skäms inte du som jag börjar bli till åren kommen och sånt händer oftare och oftare :DDDDD

///MVH Hasso
Länk

Har också gjort en rekorderlig färje-fadäs. Var på väg till Danmark i en mycket fin Volvo tvåförti med trestegad automat. Jag hade fått äran att köra bilen. Det var fredag så köerna vid hamnterminalerna Till Stena Lines båtar i Göteborg var långa och bilarna stod tätt, tätt. Till slut öppnades portarna på färjan och kön där vi stod började rulla. kön började rulla allt snabbare och jag får, som den vane förare av manuellt växlade bilar jag är, för mig att peta i tvåan. Sagt och gjort. Eftersom det lutar ganska brant uppför så vill jag imponera på polarna med en mycket snabb växling! Så jag tar ett stadigt tag runt växelspaken och trampar hårt och burdust på det jag tror är kopplingen... Däcktjuten från de bakomvarande bilarna ekade i kör men otroligt nog blev det ingen krock. Gissa om man känner sig dum? Det enda som hände var att jag fick en chocklad-pucko i nacken och tre stycken mosbrickor kastades upp i tvåförtins ljusa galontak vid tvärniten... :-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sådant som händer helt klart.

Har varit med om liknande på Rödby-Puttgarden-färjan. Fast då hände det verkligen. En Opel Omega med en åderförkalkad pensionär från Tyskland som på något konstigt sätt fick på en rejäl fart framåt när de andra bilarna stod stilla och en stackars Nissan Sunny fick ta stryk.
Gubben i Opeln fattade inte ett dyft och backade ifrån men hajjade väl efter en stund att det inte var en studsmatta han hade träffat.
Han stapplade ur bilen och försökte på tyska förklara för danskarna i Sunnyn att det inte var meningen. Danskarna var inte så överlyckliga över gubbens handlande dock. :)

Tur att man stod jämte och inte framför gubben i kön.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Problemet i mitt fall är väl att jag trodde att jag hade några år kvar tills åderförkalkningen sätter in med full kraft, jag fyller 38 i år...
Det kan alltså bli värre, det är det som skrämmer mig...
Jag får väl be min fru skjuta mig när jag börjar mosa bilar runtomkring utan anledning.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Mr Shhh:

Än är det nog (förhoppningsvis) långt kvar tills du kör över bilar och sedan försöker låtsas som att inget har hänt som gubben i min historia. Får vi hoppas i alla fall. ;)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Själv lyckades jag nyligen starta föräldrarnas manuella SAAB i garaget med växel i och (som tur är!) foten på bromsen...
F*n..*glömde*..det var ju inte inte min automat jag skulle starta...
Höll på o braka rätt in i väggen...tur man är reptilsnabb på bromsen...

Mvh
Patrik

Förra veckan bevittnade jag hur en ur pensionärsmaffian skulle fickparkera sin "lilla" Pegga 106. Trots att fickan var mer än tillräcklig för att få in bilen där han skulle parkera så måste farbrorn helt sonika använda sig av murbräcke-metoden när han lyckades komma in fel. I med ettan och shmock rät in i framförvarande som således flyttade sig framot en aning. Helt sanslöst. Gubbjäveln brydde sig inte ens om att titta på att den framförvarande bilens stötfångare ådragit sig någon skada. BEtalade sin parkeringsbiljett och lunkade iväg till mataffären.

/D

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
dominik: låt inte sånt passera, skäll ut gubbfan, ta sen regnummer på bilen å tvinga helst gubben å visa legitimation...

/Jonas
D-diddy
Codriver: Sån folkracestart gjorde min mors nya man. Han stod på dragläget och väntade på starten. kollade växeln en extra gång och när det vart grönt så klev han av kopplingen och backade rasslande snabbt mot flyende funktionärer.
Det brukar jag vara vänlig nog att påminna honom om lite då och då.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag gjorde liknande sak här om veckan, hade lillen skrikande i barn stolen, (mat dags!) lägger i växeln(automat) och gasar och till min fårvåning åker jag bakåt! Jag hann panik bromssa men då det var is på backen så gled jag in i bilen bakom och det lät som en rejäl smäll! Jaha tänkte jag, klev ur och kollade och till min förvåning var det inte en repa på någon av bilarna! Jag fick tag på bilens ägare och han blev mest förvånad över att jag hade sökt upp han för att tala om vad som hänt, han tittade på bilen och tyckte att det inte har blivit något skada på hans bil.

Mvh Abbe

Länk
Jag har faktiskt inte gjort ngt liknande. Men min mamma har, fast det var många år sedan =)
Hon skulle köra pappas nya Volvo 245:a som hade den fina nya finessen servo. Parkerad bredvid stod hennes nya Nissan, som inte hade servo. Klockan var ca 3 på natten och hon skulle åka och hämta mig. (Snäll mamma man har:)) Hon startar Volvon, lägger om ratten som på Nissan och kör den rakt in i sin bil.
När hon kom och hämtade mig så hängde höger blinkers i några sladdar och hon morrade ngt om att jag inte skulle fråga vad som hade hänt. Henne Nissan var ganska så manglad kan jag tillägga.

Hennes samtal med försäkringsbolaget var roligt att lyssna på. *L*
"Jo, du hörde rätt. Jag tog min mans nya bil och så körde jag den rakt in i min nya bil."
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om det är till ngn tröst så såg jag att en kille gjorde samma sak, slängde i backen av misstag när han skulle starta i ett 402m lopp... pinsamt när 911:an började backa.. stannade , la i ettan och sen startade...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Med skammens rodnad på kinderna får jag erkänna att man kan göra 'nybörjartavlor' trots 30 år och minst 120.000 mil bakom diverse BMW-rattar.....
Stod parkerad på lågprisbutikens parkering sent i höstas, ni vet en sån där man står 'nos mot nos'. Snöglopp och mörkt såklart. När jag skulle iväg slängde jag in matkassen och hukade in bakom ratten snabbt för att inte bli dyngblöt. Imma var det ju på rutorna såklart. Bilarna mittemot hade åkt iväg, så jag körde ut framåt istället för att backa med dålig sikt. Det var bara det att till höger om mig stod en lyktstolpe, men den såg jag inte för den var släckt.... så när jag 'genade' lite snett åt höger tog betongröret som var kring lyktstolpen rakt i plåten bakom framhjulet. Tvärstopp, och jag fattade ingenting! Som tur var blev bara framskärmen skadad, hjulet och dörren klarade sig.

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.