AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.266

var ska man tänka på när man köper beg. drag krok

Sida 2 av 2
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Akka Kan du skicka en finnare beskrivning med interface!! Hmm jag är inte så teknisk vad det gäller el men klarar säkert av det utan problem!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jesperado: måste man koppla elen också innan besiktningen eller det tittar dom aldrig på???
För jag ska försöka besiktiga så snabbt jag har fått upp den och då tänkte jag att elen kan jag koppla ihop efter besiktningen!
Och ska man besiktiga dragkroken med stötfångaren eller utan eller spelar ingen roll???

MvH Bmw 4-ever

Länk
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du måste ha stötfångaren på när du besiktigar...du får inte köra utan stötfångare,,,har du lampvakt i din bil..om inte så räcker det med den billiga elsatsen...
Ak
28
Akka
535i -90
Vid besiktningen måste det finnas elkontakt monterad på/vid draget och sladdar in i bilen. Däremot kollas inte om det verkligen är inkopplat i kabelhärvorna i bagageutrymmet. Det kan man göra sedan om man verkligen tycker det är något att skjuta upp - draget är ju till föga nytta innan elen funkar!!!

Hur man gör inkoppling med separat inköpta reläer finns beskrivet i denna tråd: Länk

Det är inte speciellt svårt egentligen, men det blir en hel del kablar att hålla rätt på. Är man helt grön på sladdar och släpvagnskontakter bör man nog ta hjälp av verkstad, kunnig kompis eller köpa ett färdigt interface som bara är att plugga in, även om den sistnämnda varianten kostar minst sex gånger så mycket ...

Labor improbur omnia vincit
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som sagts tidigare görs ingen direkt funktionskontroll på släpvagnskontakten, däremot ska den ha "möjlighet att fungera". Den måste alltså sitta där, och vara inkopplad (eller i alla fall se inkopplad ut).
Stötfångaren behöver du inte montera innan registreringsbesiktningen förutsatt att du inte gör en vanlig kontrollbesiktning samtidigt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jesperado...får man verkligen köra till bilprovningen utan stötfångare..jag frågade min kompis förra året som är trafikpolis om jag kunde köra med bilen utan stötfångare ..för jag skulle lämna stötfångarn på lack..svaret var nej..du får inte köra utan den för den räknas som krockupptagande zon och då måste den sitta där..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som besiktningstekniker på Bilprovningen har man inga större befogenheter. Man får alltså anmärka på en bil som inställts till besiktning, inte t.ex. stoppa en bil i trafik och bjussa på en tvåa. Detta medför att om man inställer sig för en registreringsbesiktning av en monterad kopplingsanordning kan man bara anmärka på kopplingsanordningen förutsatt att en kontrollbesiktning inte görs samtidigt.

Vidare ger sällan avsaknad av stötfångare någon anmärkning. Skulle det medföra vassa kanter kan det bli en tvåa, eller om längden är rejält förändrad kan man förelägga om registreringsbesiktning. Annars är det ur Bilprovningens synvinkel fullt tillåtet att demontera stötfångarna.

Jeppe

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja du man tycka reglerna är märkliga ibland..reglerna för trafikpolis samt besiktning borde ju dra åt samma håll
He
24
Hernan
525i -91
Någon som har monteringsanvisning till Kovil delbart drag till E34 som kan maila det till mig?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det gör dom oftast också, polisen har inte heller rätt att anmärka på saknad stötfångare annat än i de fall jag nämnde...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.