AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.552

Första testen med SBR 532 Turbo.

Sida 1 av 5
Var ute och testade lite med E28:an igår. Motorn är en standrad 745 3,2 som begåvats med ett SBR grenrör, Holset HX50 med 63 in och 72 samt 22:ans hus och en Evo 6 IC. Med 4,5 bars soppatryck och 0,7 i laddtryck(samma som orginal) så gick den 0-100 hög 5, 0-200 på 15.95 efter 499 meter. 402m på 14.09(som är ca 3 tiondelar över verklig tid) med 184.8km /h i slufart. Det spann rejält hela ettan och tvåan om man höll fullt, så det ska kunna putsas rejält med bara riktiga däck, det ser man om inte annat på slutfarten. Större spriadre och SMT6 står på att göra listan då det leanade om man försökte ladda så mkt som ett gram till :-) Länge sen man hade en rolig äkta gatbil med all utrustning, feta bromsar och väghållning at gasa med. Det här blir en rolig racesommar!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Låter kul! Kanske släppa rattlåset på denna och köra lite bana i sommar då? ;)

Förresten. När får man se E21:an på strippen för första gången i år? Tullinge?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jag tyckte bilen gick jävligt bra med 0.5 i laddtryck!!

Lite bilder på "sleepern!"

Länk
Länk
Länk

//Fredrik

Länk
Bäckis >> Är det den du köpte av Martin som var till salu för ca 2 veckor sen?
Visa inte dessa bilder någe mera, man blir ju bara sååå sugen ;-) grym bil !!

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Bäckis: 745 motorn har väl en laddtrycks spärr i box på 0,9bar/3,2l och 0,7bar/3,4l, man kommer väl inte runt den spärren med bara smt6? Eller hur?
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Låter bra precis som B7ans prestanda..Kom inte till Gävle med den!:)

jimpa
Bilen ska gå att svänga och bromsa med. Det sitter snart M5 3.8 bromsar på den, och den är redan uppstyvad med ställbara Koni. Laddtrycksspärren på 3,2 motorn är en liten kontakt som jag redan kastat åt helvete, så den besvärar inte mig. Det är värre på 3,4:an som har Motronic. E21:an lär väl visa framfötterna första gången i koppardalen den 14 juni skulle jag tro.

Inte gör väl en B7:a kvarten med 185 blås i slutfart? Ja ja, i vilket fall så har jag bara börjat, det kommer mera. Den ska gå en fin tolva, eller kanske en elva med 200 blås åtminstone innan den här sommaren är slut. Vägde den för övrigt idag, och med mig i och 20l soppa så vägde vi in på 1450kg.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Halllå.........

En 12:a och 200pinn borde nog inte alls vara omöjligt, nästan så att jag mer tror på en 11:a t o m........ Men hmm, tja, det visar sig väl antar jag...... Om koppling och grepp osv räcker......

Jag har en fundering................. M20 2,5........ Ramlager...... Enligt ETK:n så finns det två artikelnummer på de lagrena som sitter i överfallen........

Den ena sorten är det två klackar på.......... Den andra sorten har en väldigt smal klack......... Men på överfallen i motorn är det gjort för en bred klack.....

Problemet är alltså hur gör jag???? Monterar jag de med den klena klacken?? Eller finns det lager med bred klack att få fatt på, på annat håll??

Lagrena som sitter i blockhalvan har bred klack....... De är rätt... Troligen så blir det inga problem om jag sätter dit de med klen klack.... Men det känns ju inte rätt...

Bäckis har du något tips?

//Jesper
Det är fet koppling på bilen, så den borde hålla. Säger hellre 12 och kör 11 än tvärtom. Angående lagrena så är det en modell på -87 och en anna på dom nyare. Du kan nog montera vilket som, men jag tror att oljekanalerna i lagerna ligger olika. Kolla årsmodell på motorn och köp till rätt!
fredrik_tak: Vem är det som byggt din e28? utgångsmotor? bara turbo? hemmabygt grenrör? sänkt kompet? Du har möjligtvis inga bättre bilder där man kan se lite hur det e byggt?
Mkt tacksam för svar!
Maila gärna Mvh//Tobbe

12 tums ratt e MANLIGT :)
Rotti
Tobbelito....Det är bäckis e28....motor 745 libig...
Ja, det är min, och det är min installation. The SBR touch :-)
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Jag vill också åka fläkt! =( Kan ingen donera en slant så ja kan börja bygga? =)

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Även jag har vart med på ett hörn med grenrörsbygge samt div svetsning....
Kul bil för inte så mycket pengar!!

Satsar man på ett programerbart sprut så är ju 5-600hk inga problem

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Men tyyyst! Sluta snacka om turbo nu tills jag har råd med det! =P
Man blir ju inte rätt lite sugen....
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Körde 191.53 i fjol, men med en skittid på 14.2. Svårkört med den där jävla utväxlingen. Laddar dock 1.0 istället för 0.85 som e original. Och turbo S-kammen e d i den.

jimpa
Tobbelito:
Som sagt, det är Bäckis nya "vardags" bil =)

//Fredrik

Länk
Jahaja okej... den verkar relativt rolig : )

12 tums ratt e MANLIGT :)
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Bäckis-->

Vad är det för kulör på E28:an? Känner inte igen den där färgen, är den ovanlig?

Och så en annan sak, jag fattar att ni är polare men ska du inte kräva Fredrik_tak på en blurrning av reg.skylten åtminstone?

/Kalle
Den är Maccaoblå. Folk ska inte sno min bil, så det behövs inge blurrning. Dessutom är den inlåst och larmad med startspärr i ett larmat garage när jag inte kör med den.

Alpina: 191 blås!!!??? Det är bra som satan. Ska göra sista justeringarna på kin, och om det inte lirara så blir det rog. sprut så jag kan plocka åtminstonde 500 hk. Fin tolva eller en elva med 200 blås ska den gå inna jag ger mig. Är rätt envis :-)
Oj vad fel man kan stava när man har en hund i knät som sprattlar. kin=min, lirara=lirar och rog=nog, åtminstonde=åtminstone och inna= innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.