AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.439

TRANS. SAFE PROG. ?

Sida 1 av 2
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag fick tillbaka min bil från lack idag och när jag skulle starta bilen och köra därifrån så fick jag felmed. TRANS. SAFE PROG
Vad betyder det??????????

Jag åkte och fick felkoden raderad men den kom genast tillbaka.
Bilen fungerar som den ska.

När jag står på tomgången med neutralen i så försvinner felkoden, men trycker jag ner bromsen så kommer det tillbaka, även om jag lägger i en växel kommer den tillbaka.

Jag har samma problem
EN LITEN GISSNING FRÅN EN OKUNNIG!! TRANS? TRANSFERING SAFE? SAFE PROG? PROGRAMME ALLTSÅ ? Transfering safe programme = svenska!? överför säkert program säkert nån mode (inställning ?) som har fått ett fel larm från någon säkerhets komponent ? va vet jag ? komunikations problem på någon typ av buss ledning mellan olika komponenter? 2 wire(weir) system ???

Jag fick samma meddelande när min bil ej kördes i vintras....jag skulle tippa på att du har dåligt batteri??...eller har bilen stått still länge?..skulle nog testat med & ladda batteriet.
Sök annars här på forumet.....detta har varit "uppe" tidigare.
På min bil försvann detta med att helt enkelt ladda batteriet.
Lillbjörken
Detta felmeddelande betyder att växellådan går i en slags "nödkörning"
Förslagsvis så är bromsljuskontakten defekt eftersom
felet uppenbarar sig när du trycker ner hejdarn...
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
batteriet hade tydligen blivit urladdat när dom monterade bort detaljerna inför lackningen. Jag ska testa med att ladda batteriet.

Lillbjörken: om lådan går in i nödläge ska den då fungera som vanligt???????? Min funkar som vanligt
Lillbjörken
De vet jag inte exakt.
På min har detta inträffat 4ggr på 1300mil
å 3 av dom gångerna så har den funkat som vanligt.
Den fjärde så slutade den dra men de e en
annan historia!!!
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Det var shift lock magneten som var felande. Den kostar ca.700:- +arbete. Symtomen är att man inte behöver trampa på bromsen för att förflytta växelspaken från P till tex. D.
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag tar upp mitt gamla inlägg igen eftersom det inte var shiftlockmagneten som var felande. När BMW skulle montera magneten så visar det sig att någon sådan magnet inte sitter på min bil. BMW här i Östersund ringer upp BMW Sverige som kliar sig i huvudet några dagar men återkommer med beskedet att det är troligtvis styrdonet till växellådan som felar. Nu ska dom testa att programmera om styrdonet och om inte det funkar så "måste" det bytas. Felet uppkom alltså efter det att bilen stått på lack i 5veckor.

Jag har ingen driftstörning i lådan, men en felkod.

Har någon varit med om detta eller vet någon om det kan vara något annat?

Vad kostar ett styrdon?
torparn2
Jag hade trans program på min 750.. Och då låste han växellådan
på den högsta växeln.. men man behövde bara strta om den så
funkade den som den skulle.. Och de berodde på för dåligt med
start ström från batteriet

"Det är inte dom höga hastigheterna som dödar, det är dom snabba stoppen"
Jewe:
´Hjälpte de att programer om styrdornet?

Länk
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
roni: Det gick inte att programmera om styrdonet utan det ska bytas (9800:-). På BMW säger dom att ingenting kan hända utan det är så att datan har fått spel och tror att det ska finnas en shiftlockmagnet. Detta kan ha uppkommit när bilen blev strömlös.

Roni... har du exakt samma "bekymmer" som mig?
yes, jag tror de?

Länk
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
roni: Har du förökt att fått det fixat? Vad sa dom då? Hur uppkom problemet?
Jag har vart på BMW Felsökningen lyder

Anmärkning: Nödprogram fel 02 (shitf-Lock) i felminnet
Gäller endast bilar utan Shift-Lock-utförande.

Orsak: Styrdonet registrerar felaktig Shift-Lock.

Åtgärd: Montera aktuellt EGS-styrdon enligt reservdelsfilmen. Tag bort stift 2 på växellådans 88-poliga stickkontak.

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jaha, nu är jag oxå med i transvestit klubben. Fick medelandet;
"Trans. Failsafe prog" idag. Räknar med att detta är samma medelande som andra med 5 och 7 serien fått? Nån som hittat några andra fel än att batteriet kan vara lite trött? Bilen gick helt fint som vanligt.. Märkte inget av det som är beskrivet här..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Jewe:
Har du hört nått om transfalesafe grejen eller e de som vanligt?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

På min 750 fick jag upp ett felmedelande från lådan och det låste lådan i 3:an eller 4:an (kommer ej ihåg) detta hände en gån på dom 1000 mil jag körde med bilen! Vet tyvärr inte orsaken till det!
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Någon som vet "säkert" vad som triggar detta TRANS PROG? På min så uppstår problemet bara när bilen körts i ca 15 min när man stänger av o startar igen. Jag åtgärdar det genom att stänga av, vänta lite, sedan starta igen. Det låser lådan på 4:ans växel. När jag åker länge med bilen så uppstår aldrig problemet. Jag misstänker att det har med oljenivån att göra men vet ej säkert.
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
JAHOPP.
Säga vad man vill, men inte f-n är det kvalitet på BMW.

På väg hem från jobbet idag kör jag om en långtradare, gasar - men inte fullt - släpper gasen efter omkörningen och:
Dunk. en herrans massa lampor tänds, navigator/färddator slocknar, laddningslampan lyser, det står "TRANS. SAFE PROG" i displayen och jag har bara en växel. Efter ett tag slocknar ett flertal lampor som abs-lampa mm. dator/navi hoppar igång igen. MEN, batteriet dras ur mer och mer.
Jag hade då cirka 3 mil hem. väl hemma hade jag slagit av lysen (helt), ac, vindrutetorkare (det regnar) och allt lull-lull i bilen.
Jag har bara fram och bak på växellådan - den växlar inte. Batteriet är nu i princip stendött och det går inte att starta bilen.

Jag har garanti på bilen eftersom jag köpte den från bilfirma, hämtade den på julafton. Ska jag låta dem kolla på felet eller se till att de tar tillbaka bilen?

Ska jag överthuvudtaget engagera mig i att pröva ladda batteriet?

Just nu har jag ett bil-lik för en j-la massa pengar stående. :-(
Funatic: Om jag vore som dig skulle jag ringa upp den bilfirman och be dom komma och hämta bilen hemma hos dig. Sedan är det upp till dig om du vill att dom ska laga den eller inte. Det beror ju på om du trivs med den i övrigt och så. Men vill du veta min åsikt så skulle jag ha lämnat tillbaka den. Men det är ju upp till dig. Mvh Danne

"Varför ha en trimmad fyra när man kan ha en rak sexa"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.