AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.519

M3 e36 växellåda i 325ix -87 (e30)

Sida 1 av 3
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Tjena!
Jag vill byta ut min låda som jag har i bilen nu. Det är en orginal 325ix som är lite förstärkt.
Den är jävligt sladrig och jag vill byta till den lådan som är till motorn som sitter i----m3 e36 3,0- 94.

Vad behöver jag? hur går jag till väga?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Om det bara är spaken som är sladdrig så rekommenderar jag byte av bussningen i spaklänkaget istället för byte av växellåda.
På en iX passar nog ingen annan låda än orginal iallafall pga fästena för fördelningslådan.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Så det är så illa alltså :(

Det finns ingen möjlighet att byta?

Blir lådan lika "hård" som en m3 låda då........Om jag byter bussningar alltså.
Eller kommer den fortsätta att vara lika "sladdrig"? vad jag menar är. Kommer jag att märka betydlig skillnad.

Stefan (snart medel i bmw cs)
Visa användare
151
ctg_putte
320 me 323 motor E30 -86
Nog kommer du att märka skillnad allt!

Magnus M: .....pga fästena för fördelningslådan??

Det är väl framdiffen som kommer att krångla till det, och me tanke på att en drivaxeln går "rakt igenom" lådan.
Fördelningslådan sitter väl ung. mitt under bilen å e ansluten till lådan med en liten kardanaxel.
ant
Bussningen i fråga kostar cirka 50-60 kronor på BMW, så ett försök kan det mycket väl vara värt tycker jag.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Okej.

Vad måste jag göra för att det ska funka med en M3 låda? jag förstår mej inte riktigt på det här med framdiffen

troligtvis så kommer jag att prova att byta bussningar, och se om det blir nått bättre.
Men det skulle kännas bättre om jag fick dit en M3 låda.....I själen alltså :)

Men jag var på BMW i lkpg idag. Och där sa det att materialet för att byta detta skulle gå på cirka 7-800kr.....Det låter lite mer än 50-60kr........

Stefan
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hur byter man den här bussningen? Är det svårt? Tar lång tid?

__
Länk
ant
Bussningen sitter under växelspaksdamasken. Lyft på den och det andra andr skyddet som sitter under damasken. Där under ser du en liten vit "kopp" som håller ledkulan på spaken. Den bussningen kostade mig 57 kronor på BMW. Att byta den är inte svårt.
Den koppen kan du se här, med artikelnummer. Länk

Att du, Stefan_J, fick ett så högt pris beror säkerligen på att du fick priset på samtliga bussningar i länkaget.
Bilder på de delarna finns här Länk
Länk
Dessa bilder har jag hämtat från Länk

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
151
ctg_putte
320 me 323 motor E30 -86
Angående att sätta dit en M3 låda, så tror jag att det kommer bli näst intill omöjligt.
Kommer nog få tillverka mycket själv å greja.
Det är ifall du kan lyckas montera framdiffen så den hamnar under M3 lådan på något vis.
Sen fixa nå special från fördelningslådan fram till framdiffen.
Jadu vette fan!!

Men de skulle va jävla fränt ifall du lyckades!!
Lycka till
ps.Din ix måste ju gå ruskigt bra me den där motorn i va?
Var det svårt att montera i den motorn, fick du bygga om mycket?
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Jag kollade på den där länken som du la in, ant.
Fanns mycket bra grejor där!
Men hörre du.
Om jag köper det där setet (det är ju lika bra att byta ut de gamla grejorna när man ändå håller på)som fanns på sidan + en shortshift
(Du vet hur det blir när man kommer in på nya sidor som man aldrig varit på :) )

När jag ska montera detta set. Hur mycket måste jag plocka ner?

Måste jag ta ur växellådan, eller kan jag gör det ifrån "hålet" ?
Är du med på hur jag menar?

/Stefan

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
För att byta spakbussningen på en iX måste fördelningslådan ner.
Om shortshift skall monteras så måste man "höja" spaken eftersom det ej finns plats nedåt pga fördelningslådan.
ctg_putte: Födelningslådan är bultad på växellådshuset och dessa fästen finns inte på en "vanlig" låda. Drivaxeln går inte genom lådan utan genom oljetråget (som i detta fall redan är ombyggt då det sitter S50 motor i). Framdiffen sitter bultad i motorns oljetråg inte i växellådan.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Magnus:
Går det inte att fästa fördelningsdosan på M3 lådan på nått sätt då? svetsa kanske?

Hur tar jag bort fördelningslådan då?
Och vad menar du med att jag måste höja spaken. Måste jag lägga in nån form av distans eller?

Jag måste väl inte ta bort växellådan? Fördelningsdosan är väl bara att skruva bort bultarna på, så är den loss?

/Stefan
ant
Stefan_J: Att köpa samtliga bussningar kan mycket väl vara en bra investering. Jag funderar starkt på det samma, bara för att återfå den riktigt tighta känlsan.
Du pratar även om att köpa en short-shift spak. Det tycker jag är onödiga pengar när det faktiskt är så pass enkelt att tillverka en själv.
På denna bild ser du vad som behövs tillverkas. Länk
Är du osäker på måtten så kan jag maila dessa till dig om du vill.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Ant: Låter bra! Maila dem så ska vi se om jag fixar det.
Men jag har ett problem...Kan jag montera shortshiften inifrån bilen, eller måste jag plocka ner nått...typ växellådan för att komma åt?

Jag känner mej lite vilsen i det här området......

ctg_putte:bilen går bra. Vi kan ju träffas på nån BMW träff nån gång så kan jag bjuda på ett åk....Har precis köpt rallybälten i bilen, så nu sitter man fint i sparcostolarna :)
Visa användare
151
ctg_putte
320 me 323 motor E30 -86
Magnus M: My misstake..... skadar aldrig med ny vishet : )

Stefan J: Låter förjävla roligt ifall man skulle få sig ett åk..
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
ctg_putte:
Få inte upp för stora förväntningar. Den kanske gör dej besviken........eller inte :)

Vi får väl se om vi kan planera en träff.

Är du med i BMW club Schweden?

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
"Jag vill också ha ett åk! Och han med! *peka*" ;) (Vilken film?)
Nejmen de skulle va skoj =)

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
ormen
ant: (eller nån annan) har ni tips om sprängskiss till getrag lådor?? helst en 242/19...

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Kom till mantorp park 25maj. Då är det bankörning på banan med bmw club schweden.
Om min bil är hemkommen ifrån verkstadan då så kan vi se vad vi kan göra.

ant
ormen: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig på rak arm. Men jag ska se vad lite sökning kan göra för dig..

==========
Länk
ormen
tack ant!!! har letat själv o hittat nåt, men det är för dåligt scannat... tänkte bara om nån visste, annars får jag fjäska lite på BMW... har två lådor liggandes, o den i min rasslar(troligen lager), så det vore lättare o helrenovera de som ligger med en skiss som backup... har bara bytt delar i Banbilar(Alfa) vilket är mycket sparsamma o bantade...

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.