AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.106

Vad gäller vid krockskada med nästan ny bil?

Sida 1 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tjenare!
Har en fråga som gäller försäkringar.
Tjejens lillebror blev igår påkörd bakifrån, rejält.
Bilen blev knölig ända in till bakhjulen och dessutom sne i ramen. (högerdörren går knappt att få upp.) Verkstaden bedömmer att det tar minst hela sommaren att få bilen hel, men han har fått en lånebil under tiden så det är inte problemet.
Bilen var 2månader gammal och hade gått 148mil. värdet rasar ju ganska rejält för en sådan bil när den blir såpass skadad.
Kan man kräva att få ut en ny bil eller har fb rätt att laga bilen och lämna ärendet efter det? Bilen kommer ju bli bra men värdet blir ju aldrig detsamma igen?
Tråkigt när man köpt en cab och det precis börjar bli varm ute, som tur är så fixade plåtverkstaden en likadan bil som lånebil under tiden.
Bilen blev dessutom påkörd med taket nere och det går ej att få upp då det blev buckligt också, är det inte j-ligt svårt att få till passningen bra sedan på sådant tak?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Man kan ju kräva att bilen återställs i samma skick. Tyvärr tror jag inte FB bryr sig så mycket om värdeminskningen med krockad bil. Är den så sned som du säger undrar jag också om dom får till passningen. Dessutom skulle jag nog undersöka huruvida starkt chassit är efter reparationen. Man borde ju rimligtvis kunna kräva att bilen håller samma krocksäkerhet som innan, inte bara att den ser ut som innan med ögat så att säga...
Är man tveksam till hur den återställs kan det kanske vara läge att anlita en jurist med erfarenhet av försäkringskador?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Se till att kräva en ny bil och stå på er rejält. Han SKALL ha en ny bil.

Kompisens bil blev kapad för ett drygt år sedan. Pistol mot förarfönstret vilket ledde till att kaparen fick nycklarna och körde därifrån. Det var en då 1 år gammal Subaru Impreza med en massa godis.
Bilen användes till bankomatsprängning 3 dagar efter kapningen och då hade de lackat bilen mattsvart, bytt plåtar och kört skiten ur den. Den fungerade dock, var inte ramsned men bucklig, skabbig och förstörd för övrigt.
Försäkringsbolaget (kommer inte ihåg vilket) ville laga upp bilen och ge tillbaka den till min kompis. Han tvärvägrade. Aldrig i livet. Den är ju förstörd för alltid sa han. Det tog några månaders processande, men han fick en ny WRX (nya modellen vilket inte den förra var) som blev specialbeställd med motsvarande saker han hade satt i den första (HKS-prylar, special Subarugrejer, OZ-R, m.m. m.m.) och fick då lägga runt 20.000 emellan. Det kan jag lova att det var värt för mycket stilrenare och mer smakfull Impreza av nya modellen får man leta efter enligt min åsikt.

Så stå på er. Det mesta går att ordna bara man ger sig fan på det och inte accepterar mindre än vad man försäkrat bilen för.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
I det här fallet så hoppas vi ju på att han inte skall behöva få lägga pengar mellan eftersom den är(var) så gott som ny.

Det var en taxi som klippte honom när han stod still vid ett rödljus. Taxi chaufförskan hoppar ur och ber så mycket om ursäkt och skyller på att hon inte sovit på flera dagar och inte ätit det senaste dygnet och att allt kän som i en dimma.... Smart att köra bil då.....
Vi får höra vad bolaget säger och efter det ta strid om det inte faller oss i smaken, hoppas det funkar om man är envis.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Intelligent taxichaufför!

Ang. försäkringsärendet. Tyvärr så är det nog så, ju mer man bråkar desto bättre går det...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Boxhandskar på alltså!
Generellt är praxis i branchen så här:

Reparation kostar mer än 50% av ny pris ( max 1 år , max 2000 mil , svensk serie modell, ej direkt imp.) = ny bil
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag är ganska säker på att det inte kommer att ge sig på att reparera bilen. Däremot är ju frågan om han får ut en summa motsvarande det bilen hade varit värd på begmarknaden just nu eller om han får köpa en helt ny bil igen (som Gasar-Magnus ju säger att är praxis i FB-branschen). Hoppas det blir det senare....och blir det inte det så får man ligga på dem så att de ändrar sig.

__
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om de löser in bilen så kommer det bli en ny bil, den plockades ju ut för två månader sen och har bara rullat 150 mil.
Försöker de hävda att den har minskat i värde så får de leta upp en likadan med liknande miltal och ålder och köpa den åt honom.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Intelligent taxichafför, att man somnat eller jobbat mera än man får utan vilotid är det absolut sämsta man kan säga, om man vill ha indraget körkort. Och en Taxichafför utan körkort......
Är bilen sned i ramen så borde det bli en nya bil, det går inte att ersätta en bil med 148 mil på mätaren, med en repade bil som aldrig blir lika bra om dom riktar den.
Bara att bråka som vanligt om försäkringsbolagn krånglar, dom har ALLTID fel :)) Men erkänner det aldrig i första instans om dom vill jäklas. Och se till och håll ordning på alla papper , de är duktiga att slarva bort dom.

///MVH Hasso
Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skönt att se att det inte bara är jag som tycker att den borde lösas in.
Det största problemet med att laga upp den tror jag blir att få till passningen i taket, då det är en bil med plåtcab. viktigt där att allt är rakt annars blir det glipor i "vecken".
Återkommer när ärendet är klart med resultatet.
Hubbe325>>>eftersom taxin var vållande betalar dennes f.b din väns advokatkostnader vid en eventuell tvist. Så här finns det allt att vinna.

/D

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Resultat hittills....
FB löste inte in bilen, de valde att reparera då skadan bara kostade 60kkr och det var som gasar-magnus sa 50% + alla kriterier. och bilen kostar 152kkr. det saknades alltså 16 tusen i repkostnader för att få ny bil.
Bilen hämtades ut på midsommarafton, verkstaden hävdade att bilen inte var sned men ville inte visa upp mätresultat. På midsommardagen så fastnade taket i halv-stängt läge, fönstren gick inte att få varken upp eller ner, då listerna var fullkletade med vax för rostskydd. Vi begav oss till verkstaden som ryckte och slet lite i taket och fick det att funka igen. Vi var ej nöjda med denna "lagning" och frågade hur de garanterade att den inte fastnade igen, vilket de inte kunde. Vi tyckte passningen såg illa ut och ifrågasatte denna, fick svaret att alla dessa plåtcabbar ser ut så. Vi lämnade kvar bilen där för byte av lister och inspektion från FB. Svängde förbi bilhandlaren och bad om att få titta på en ny, och gissa, jo passning perfekt, takstängning perfekt, vi lånade bilen och körde den till verkstaden och visade upp hur det skulle se ut. Attityden var inte lika kaxig och otrevlig som innan men fortfarande försvarsställning.
Bilen hämtas ut idag, får se hur de fått till det.......
Faaan, va allt ska jävlas.
Hur ska man nu komma åt en ny kärra, vi vill ju inte ha den här?
Förtsår precis hur du känner. Belv påkörd bakifrån för ett par dagar sedan. Det resulterade i sig att min bil studsade in i bilen framför. Så nu har jag mindre skador fram, större skador bak plus att den är ramsned.
Bilen är precis ett år gammal. Inte kul att veta att bilen aldrig kommer att bli återställd i orginalskick.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hubbe: Ta det via försäkringsbolaget och kräv att de inte skall betala fakturan, de är beställare av jobbet och det är deras ansvar att korrigera det hela. Lämna kvar bilen kräv fri ersättningsbil och om inte det hjälper gå via advokat, tillhandahålls mot liten självrisk på din bilförsärking. Dokumentra allt skriftligt i koncisa brev till bolag med kopia till verkstaden. Det är svårt, men det emotionella kan kanske blir tungt i bland, hoppas det löser sig.
Asken
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag blir galen när jag hör sånt där!

Men vad säger FB då? Det är väl trots allt dom som "står för" reparation som leder till likvärdig bil (dvs typ ny) !!
Jag förstår hur Ni känner det...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vi har inte pratat med FB´s besiktningsman ännu.
Bilen är nog redan uthämtad då lånebilen inte var speciellt underhållande( Hyundai Atos) då man köpt en cab.
Men vi skall låta Bilfirman där den köptes inspektera bilen och bedömma om den är ok eller ej, värdeminskning efter olycka ersätts ej enl. villkoren.
ep
34
epson
535dAT -05
Ang beställning av "försäkringsjobb"
Det är du som fordonsägare som efter försäkringsbolagets godkännande av reparationskostnaden beordrar reparation och godkänner eller reklamerar utfört arbete.
Epson: tveksamt till det då: FBs besiktingsman skall besiktiga bilen innan nån rep. på börjas, FB bestämmer om nya delar skall användas eller om verkstaden skall söka t.ex. beg. plåt delar....
Låter mest i mina öron som om det är FB som "calling teh shots here", eller??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
ep
34
epson
535dAT -05
Du som fordonsägare beställer jobbet, kolla ditt vilkor så hittar du säkert något angående detta. (Länsförsäkringars villkor sidan 3).
Har sedan verkstan gjort ett taskigt jobb, och vägrar fixa det, så borde det vara i försäkringsbolagets intresse att hjälpa dig mot verkstan. Det är ändå de som skall betala fakturan.
Ser var du jobbar Epson....*S*

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.