AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.052

Broms helvetet på 535 -86

Sida 3 av 3
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
944_Driver!
Om pedalen verkligen går i botten är det något som ej är OK.
Om den går att trycka djupare när motorn är i gång så är detta normalt.
Har besigtigat min 528 3 ggr. sedan denna tråd var aktuell utan problem.
Min pedal stannar ca 5cm från durken när jag trycker det hårdaste jag orkar.
mvh

BLJ
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Så vitt jag kan se går pedalen ända ner till golvet om man bromsar riktigt hårt då man kör. Det verkar också finnas nått skumt "glapp" mellan pedal och huvudbromscylinder. Man kan liksom känna att det tar emot lite mer efter några centimeter samtidigt som han hör en lätt duns (inte bromsljuskontaktens klick) om motorn är avstängd. Kan det vara nått "glapp" i bromsförstärkaren som gör att man inte får "kontakt" med huvudbromscylindern direkt?

//Magnus

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
944_Driver!
Du skriver att pedalen går till botten när man kör, menar du att du är ute och kör och kan trycka pedalen i botten? Går inte ABS in då?
Hur mycket kan du trycka ned pedalen med avslagen motor och bromsbomben urtrampad?
mvh

BLJ
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Bengt!
ABS:n går in lite lamt i slutet på inbromsningen innan man stannar precis. Några snygga svarta gummispår på asfalten går inte att få till. På grus får ABS:n jobba hela tiden.

Med urtrampad bomb går pedalen att trycka ner cirka 6cm om man trycker lite hårdare. Det känns som att det är för långt då jag jämförde med en ford focus på parkeringen.

Några läckor av bromsvätska från huvudbromscylindern eller hydralvätska från bromsförstärkaren går inte att hitta.

//Magnus

Paap Reeder
...om bomben är OK och inget läckage finns men servotrycket är för lågt...? Då blir ju trycket i bomben också för lågt ....
Styrningen borde gå trögare .... men undras var den "tryckgränsen" går?
Kanske är styrningens tryck och bromsarnas tryck "separerat"?

...bara några funderingar.
Säkert inte te nån help.
MVH /// Paap R
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
944_Driver!
För mig låter det som att du har luft i systemet eller något ok som trögar kolla upp detta noga.
Förstog jag dig rätt? Om du bromsar det hårdaste du kan på asfalt så går inte ABS in och hjulen låser sig inte?

Paap Reeder!
Det är två olika tryck. Från servopumpen ca 150 bar går till styrservo. Klumpen som sitter ovan bomben har en reduseringsventil som tar ner trycket till 55 - 60 bar som är det tryck som bromsservot arbetar med.

mvh

BLJ
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
Mätte lite på min 528.
Från bromspedalens överkat till durk är det 16cm när man ej trycker på pedalen, med servotryck kan jag trycka ned så det blir 7cm, när bomben är urtrampad (15 trampningar) blir måttet 10cm.
Kollade tvärbromsning på torr asfalt, ABS går in och alla 4 hjulen låser / släpper som dom ska, behövde ej trycka alltför hårt på pedalen för detta.

mvh

BLJ
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för alla svar! Alla synpunkter uppskattas :-)

Nu är alla bromsoken genomgångna och uppsmörjda och läget ser lite bättre ut. Pedalen går inte riktigt i botten längre men känns fortfarande rätt svampig tycker jag. Testa att bromsa utan ABS idag på asfalt i 50 och då stanna klumpen iaf i ett moln av gummirök så bromskraften verkar finnas där, med ABS:n åter inkopplad får den jobba även på asfalt nu. Får se om jag byter några bromsslangar och hoppas det fixar känslan i pedalen. Några cm mindre svikt skulle ju sitta fint.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.