|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
535-86 |
Bromspedalen bottnar nästan helt och känns "svampig" vid pedaltryck. Bromsverkan är dock ok. Jag har bytt "bomb" och huvudcylinder, jag har luftat varje bromsok 2 ggr runt om. Jag har endast fyllt på med ny DOT4 bromsolja vid luftning. Bilen läcker ingen bromsolja. Jag fattar ingenting, vad kan felet vara? |
anderz |
Har du bytt bromsslangarna? |
535-86 |
Nej, men jag tror inte att ett sådant fel kan bero på dem. Pedalen bottnar nästan då motorn är igång, när motorn är avstängd är bromsen normal. Jag misstänker ABS-hydrauliken. |
|
Har du luftat abs-paketet? Vet inte hur det ser ut på din bil, men på min andra bil så satt det luftnippel på abs pumpen. //Ticco www.ticco.com |
|
535-86 |
Har letat efter någon form av luftnippel, men hittar ingenting. Kom gärna med fler tips! |
| Bytte du till en ny eller begagnad "bomb"? | |
Paap Reeder |
Hej! Har Du en manuell måste Du lufta även kopplingen. Tog en söndag några år sedan för mig att komma på. MVH /// Paap Reeder |
535-86 |
Hur gör man då? Och varför då, jag förstår inte hur det hänger ihop? Mycket tacksam för svar! |
Paap Reeder |
Hej! Du kör broms o koppling på samma servosystem. Om Du är orolig för bomben så vet Du kanske att Du kan testa den genom att efter att Du stänkt av motorn så pumpar Du med bromspedalen. Efter ett antal tryck skall pedalen bli märkbart stummare. Ny bomb = 15-20 tryck Sliten bomb 5-10 tryck. Så länge det är "ett st" pedaltryck kvar så är der OK. Det är ett nödbromssystem för autobahn. Du kan göra ca 10 st "grisnitar" med full bromsservo även om motorn lagt av. Kopplingen luftar Du med en nippel vid slavcylindern vid vxllådan. Ett annat alternativ för Dina bekymmer kan vara otäta packningar i huvudcylindern. Då är det otur ty ngn repsats finns inte att få tag i. Ny cylinder kostar som en vecka på mallis. MVH /// Paap Reeder |
535-86 |
Tack för tips! Huvudcylindern är en ny utbytescylinder(1100:-) och bomben är hel. Så jag ska testa lufta kopplingen, synd bara att bilen står "hemma" i Hälsingland. Kan bara mecka då jag är hemma över någon helg. Vänliga hälsningar/Daniel |
535-86 |
Jag har nu även luftat kopplingscylindern... utan resultat. Kan det vara "bomben" som felar trots att det finns ackumulerat bromstryck, ca 10 pedaltryck, efter det att motorn stängts av? Hilfen mir bitte! |
leri |
Är du helt 100% säker på att du fått ur all luft? I vissa bromssystem måste olja tryckas in i systemet med orörd bromspedal. Nu böjar det ju bli lite mer avacerade hydraulik-övningar så en tur till en verkstad med nödvändig utrustning kan bli ett måste. Skulle nu systemet vara helt luftfritt tyder mycket på huvudcylindern i alla fall. Även väl slitna och rostiga bromsskivor han ge ganska kraftig svampighet. Ett fastrostat flytande bromsok likaså. Mvh Leif |
|
Det finns en smart luftningsgrej som man skruvar på huvudcylindern och nippeln på däcket. Då bildas övertryck så att man ej behöver använda pedalen. Man kan alltså lufta ensam. Men var varsam på bromsvätskenivån det går ganska fort.... Den borde finnas på närmaste reservdelshandel, pris ca 150:- |
|
|
Hallå 535-86! Fick du ordning på dina bromsar? vad var felet? Jag har exakt samma problem och kollat samma saker som du och lite till utan resultat. mvh BLJ |
|
|
Hej. Kopplingen har inget med bromsarna att göra förutom att dom har samma behållare. Att lufta bromsarna kan ta lite tid så det gäller att ha tålmod, man kan få lufta bra många gånger innan det blir bra. Börja med höger bak sen vänster bak, höger fram sen vänster fram. Lycka till |
|
Hello Nasty |
Kan säga att ni troligtvis inte ha något fel på era bromsar! Pedalen är inga probl. att trampa i botten när bilen är igång. Kör en sväng o ställ dig på hejdarn så får du väl se hur bra dom nyper, notera även hur mycket pedalen trycks ner innan det bettar ordentligt, kan lova dig att det behövs inte mycket tryck på pedalen innan ABS:en börjar jobba. Du inbillar dig att det är fel på bromsarna eftersom pedalen är stum när bilen är avstängd, men du kan trycka den i botten när bilen är igång. Notera bromsslangar tillv. i gummi hur stumma tror du dom är? När du har motorn igång full hydralverkan o ställer dig på pedalen så den går i botten, tror nog slangarna vidgar sig ganska mycket, därför når pedalen botten efter en stund. /Henrik Kör tills det rasar |
|
kolla att inga klotsar sitter fast och att kolvarna går att trycka in du kan oxå klämma en bromsslang i taget för att lokalisera var problemet sitter sen e de precis som nasty skriver |
|
535-86 |
Hej Det var ett tag sedan jag mekade med bilen men jag tänker ta bilen i bruk till våren, får väl se hur det går på besiktningen. Läget med bromsarna är som följer: Ny bomb, ny huvudbromscylinder,ny bromskraftsfärstärkare(beg.) som sitter innan huvudbromscylindern, nya skivor, delrenoverade ok, ny olja, luftat till förbannelse(även koppling), luftat servo hydraulik(palla upp bilen och snurra på ratten). Bromsarna är så här: Då motorn är avstängd känns pedalen stum och härlig efter trycket gått ur bomben då man trampat några gånger. Då motor är igång och man står stilla med bilen kan man med lätthet trycka ner pedalen ca 2/3 av slaglängden, det känns otroligt konstigt. Vad gäller bromsverkan har jag inte haft tillfälle att pröva på bar väg men dock på snö, och det känns bra. Jag kör i ca 40 km/h och trycker ner bromspedalen, inte alls lika långt som när bilen står stilla, och ABS:s börjar tugga precis som den ska nästan omedelbart. Hejs 535 -86 |
535-86 |
Till Bengt: Gör en grundlig analys av problemet innan du köper några nya delar till bromssystemet! Felet på mina bromsar, om dom är ok nu, var troligen en kombination av bomb, fastrostat ok höger bak och sönderrostade skivor bak(båda). Hejs 535 -86 |
|
Hej alla med bromsproblem! Jag tror jag har svaren på problemet med svampiga bromsar och hydraulservo. Det började så här: upplevde inga problem med bromsning åkte in och besiktigade fick 2:a på "otillräcklig pedalreserv" besiktningskillens komentar: bromsar jättebra men jag kan trycka pedalen för långt ned, du har nog luft i systemet. Nu har jag gjort en massa tester och kontroller. För att utesluta det här snacket om luft, brobsbomber och bromsslangar som utvigar sig. Har jag tagit bort framoken och pluggat slangarna, då rör sig pedalen ytterst lite nedåt innan det är tvärstopp. Alltså ligger felet i framoken. Jag har med manometer kollat vilket tryck man får i bromsledningen när man står på pedalen och motorn är i gång = 250 bar det motsvarar en kraft på oket på 6 ton. Vad som händer är att bromsoket fjädrar, jag har mätt över oket det fjädrar 2mm, den rörelsen motsvarar en pedalrörelse på ca 100mm. Detta gäller vid stillastående bil när man kör och bromsar hårt går abs i funktion och reduserar trycket till oken så dom ej fjädrar. Kör och gör följande test: Ställ dig på bromsen så länge bilen rullar är abs i funktion och pedalen hög, i det ögonblick som bilen stannar går abs ur och pedalen sjunker markant. Någon som har något att invända mot resonemanget? jag tänker ta det mad bilprovningen. BLJ |
|
535-86 |
Intressant Bengt. Det var ju verkligen att gå till botten med det hela. Problemet ligger väl i att hydraulservon ger för mycket kraft. 100 mm är ju en bra bit i trampväg. Hoppas bara att bilprovningen ger godkänner min bil(och din). /Daniel 535 -86 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.