AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.044

Broms helvetet på 535 -86

Sida 2 av 3
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Bengt!
Jag köper ditt resonemang om flexande ok.

Då jag upplever att problemet kommit successivt på min 745: a måste ju det betyda att oken förändras på något sätt! Är det materialutmattning, eller vad? Det är ju en homogen gjutstål eller möjligtvis gjutjärnskonstruktion som förvisso skruvats ihop.

Det betyder att man inte skall/kan/bör renovera ett ok eller ens köpa ett utbytes! Eller kollas detta vid "fabriksrenovering"?

Någon som känner en bromsokexpert eller möjligtvis en metallurg som kan uttala sig i ämnet?

Ulf W.
Paap Reeder
Hej 535-86.
Läser att Du jobbat en hel del med Dina bromsar.
JAG ÄR HELT ÖVERTYGAD OM ATT DINA BROMSAR ÄR HELT OK. Var därför just nu ute och testade hur min pedal uppför sig. M535iA -86.
Med motorn igång kan man trycka ner pedalen så att den sk pedalreserven är ca 5 cm.
Jag vet att mina bromsar är helt OK. Har besiktat henne i mer än 10-år ua. Skall Du höja upp pedal-reserven måste Du montera stålspunna slangar i första hand fram ty dessa sväller ganska mycket.
ABS går igång på vinterväg efter 2 cm och på torr asfalt efter 3-5 cm pedaltryck.
Jag tror precis som någon skrev att med pedalen nere på 5 cm pedalreserv är trycket 100-tals ton på oken när man tar hänsyn till den hydrauliska utväxlingen.
Det verkstadsmässiga testet av bromsarna är just detta att pedalen skall bli stum efter 10-15 tryck med avstängd motor. Skulle SBP inte godkänna Dina bromsar efter dessa test kan Du kontakta SBP huvudkontor i Vällingby. Deras tekniska avdelning har säkert god erfarenhet av dessa "bromsbombsbromsar" och kan hjälpa Dig att "få rätt".
MVH /// Paap Reeder
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
ulv!
nej jag tror inte att oken förändras med tiden.
Jag tror att det här är normalt för bilar med hydraulservo. Du skriver att ditt problem kommit successivt på din bil är du säker på att du inte har någåt annat fel typ: Huvudcylinder läckage mellan kolvar, fastrostat ok, rostig bromsskiva, kolv i ok som fassnat.

Alla ni andra med hydraulservo!
Kan inte ni göra samma test som Paap Reeder skriver om,
och berätta.
Ensam är inte stark när man står inför SBP.
MVH

BLJ
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Bengt!

Mitt bromssystem har följande ”status”:
Nya slangar fram (2002)
Nya klossar fram (2002)
Ny huvudbromscylinder (2001)
Nyrenoverade ok (2001)
Fräscha skivor
Bomb klarar ca 15 pumpningar.

Hela bromssystemet, utom ABS:en, är genomgånget i januari 2002, först av mig själv och sedan av en BMW märkesverkstad.
Verkstaden kunde dock konstatera att problemet försvann när de nöp slangarna fram!

Har haft denna bil över 10 år och tycker att jag känner den ganska väl.

Ulf W.
535-86
Till Ulv:
Ett gjutstål mattas inte vad avser elastisk deformation(fjädrande deformation), det som avgör hur mycket hur mycket ett material deformeras elastiskt är materialets elasticitetsmodul som för gjutjärn är ca 10^5 N/mm^2. Spelar alltså absolut ingen roll hur gammal oken är, E-modulen är densamma, fast annat gäller då man talar om brotthållfastheten, då kommer man in på plastisk deformation(bestående deformation).

/Daniel(inte metallurg men snart civ.ing Maskinteknik)

535 -86
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Till ulv:
Ja det är ju det jag säger, det är i framoken som rörelsen sker som får pedalen att gå långt ned.

Till Daniel:
Jag har läst hållfasthetslära på teknis för länge sedan men mina kunskaper är "rostiga" Kan inte du räkna lite på detta?
Fakta:
Hydraultryck = 250 bar (uppmätt)
Diameter bromskolv = 56 mm
Detta ger om jag inte räknat fel 6150 kg
Oket kan väll betraktas som ett U med gotstjoklek ca 10mm bredd ca 70mm kolvens angreppspunkt ca 40mm upp från botten på U:et

Alla andra som läser detta:
Snälla gå ut och stå på bromsen och berätta, jag tror inte att jag är ensam om detta problem.
mvh

BLJ
535-86
Till Bengt:
Orkar inte!
Det är ett fall av böjning. Man måste dela upp oket i idealiserade delar och räkna ut tvärsnittens motstånd mot böjning, för varje del. Men hur som helst har du väl redan bevisat att det är oken som ger vika.

Jag tror förresten att högskolan har en "public service" funktion, det är ju skattebetalarna som finansierar delar av verksamheten. Surfa in på: www.hallf.kth.se och leta upp nåt telefonnummer och ring, säg att du vill ha hjälp med styvhets problematik i ett maskinelement.
/Daniel

535 -86
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
Hmmm..

Har något liknade "problem" på min.

Bromsar jag normalt så bilen står still i en utförsbacke så börjar bilen rulla om man håller pedalen i samma läge, kommer inte på en gång.

Rätt irreterande när man står vid ett rödljus och har bilar framför (eller bakom) och bilen börjar rulla.

Ny bomb och nybesiktigad utan anmärkning.
Paap Reeder
Hej Bromsare!
Inte fanken kan Oken ge sig. Det skulle innebära att om de inte var gjorda av japanskt sk minnesstål (som återgår i sin forna form) så skulle ju oken efter ett antal maxbromsningar "ramla av".
Nej så kan det inte vara.
Om det inte snöar alltför jäkligt i helgen skall jag på pin kiv gå ut och "snörpa av " främre slangarna först vid oken och sedan vid övre fästet.
Jag tror nu att om jag snöper slangarna vid oket kommer ingen skillnad att märkas men om jag gör dito uppe vid fästet till bromsröret så kommer pedalen att stumma till.
Enligt min mening är det fortfarande inte något fel på Dina bromsar.
MVH /// Paap Reeder
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej paap Reeder!
Det du funderar på att göra har jag testat, se tidigare inlägg i denna debatt.
mitt konstaterande:
1. Jag pluggar båda bromsledningarna vid huvudcylinern = pedalen totalt stum oavsett servoverkan.
2. Jag pluggar båda sidor fram efter bromsledning = pedalen går ned ca 2cm utan servo och ca 4 cm med servo, OBS då är bakre oken i funktion.
3. Främre slangar anslutena till oken och servon i funktion = pedalen går ned 11cm med primitiv mätning över oket kan jag se att det "flexar" svårt att avgöra hur mycket. Jag jobber på detta, håller på att sätt upp en indikatorklocka mäter då på 0,01mm nogranhet.
"Japanskt minnesstål" Vid belastning under proportionalitetsgränsen återgår alla metaller till sin ursprungliga form när belastningen tas bort. Dom rörelser jag talar om ligger långt under denna gräns.
Se inlägg från Daniel i denna debatt.
Daniel "orkade" inte räkna på detta.
Jag har dammat av mina böcker i hållfasthetslära och räknat på ett förenklat ok som har 10mm gods överallt, det oket fjädrar 3,8mm med 6 tons kraft på oket vilket det blir med 250 bars tryck. Det trycket är uppmätt.
När jag har mätt med indikatorklocka skall jag åka och besiktiga. Har dom någåt att invända skall dom få ta del av mätningar och beräkningar.
mvh

BLJ
Hello Nasty
Paap Reeder har helt rätt i det han säger.

Jag skrev tidigt i detta inlägg att det inte är något fel på era bromsar.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
535-86
Till: Paap Reeder
Alla metaller under belastning deformeras elastiskt, hur tror du fjädrarna i en bil fungerar, tror du att dom är gjorda av "japanskt minnesstål" ?

535 -86
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Fick möjligheten att köra på halkbanan utanför Göteborg
i november. Instruktören, som var väldigt pedagogisk, förklarade lungt att "när bilen väl stannat så kommer pedalen att gå i golvet om ni har ABS och det är helt i sin ordning".
Det visade sig stämma på den V70 jag körde och en Mazda 626-91, men på min 525tds-93 upplever jag det som
närapå stumt.
Paap Reeder
Hej Bromsbomsbromsare!
"japanskt minnesstål" relaterade jag till en artikel för några år sedan där japanerna påstod att de utvecklat ett minnesstål som om man "krockade lätt" så kunde man sedan värma litet på skärmen ... och vips antog den sin ursprungliga form.
Givetvis har detta egentligen inget med oken att göra.
Jag har bara svårt att "få in i knoppen" att grabbarna i Munchen skulle bygga en bil där pedalen efter några år går i botten för att oken skulle flexa. OBS att jag ser inte denna diskussion att ha något med ABS- funktionen att göra. Med ABS igång så går mycket riktigt "pedalen i botten" efter ett tag. Det ligger i funktionen. Jag uppfattar det som att pedalen skulle gå långt ned med stillastående bil men med motorn igång.
Givetvis är jag beredd att böja mig för fakta.
Bengt: bak finns förutom oken, 2+2 slangar som kan töja ut.
Bengt: I Ditt prov 2) menar Du att Du pluggade efter bromsslangarna eller var det efter bromsrören som Du kallar bromsledning?
HOppas det går bra på SBP!
MVH /// Paap Reeder
535-86
Kom på en till sak... när jag bytte min hydrauliska bromskraftsförstärkare skuvade jag isär den gamla och och pillade lite. Blev inte ett dugg klokare av det men konstaterade att ett visst "spel" kunde förekomma mellan pedal och huvudcyl.

Men i vilket fall som helst så tror jag att problemet med sjunkande bromspedal bottnar i att bromskraften blir för stor med hydraulikens hjälp, summan av alla "svagheter" i systemet(huvudcyl,ledning,ok)gör att pedalen går djupt. Om systemet hade varit bra hade BMW aldrig gått tillbaka till vanlig vakuum klocka som kraftförstärkare.

/Daniel

535 -86
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Har samma problem med min 635:a... Brompedalen är stum när motorn är av. När servostyrningen är på så sjunker den till botten... Problemet kom först efter jag tagit av samtliga och och satte tillbaka dom. Den var inte så innan...

När motor och servo är igång så hör man en suckande (pysande) ljud när man trampar bromsen. Bromsarna funkar utmärkt utan motorn igång som sagt...

Kan det vara att det finns luft kvar i systemet sominte har någon betydelse utan servo men med servo komprimeras?
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Det ska vara: Problemen kom efter jag tagit av samtliga bromsok
Katfan1
Hade liknande problem på min 528:a, visade sig vara fördelningsblochet som man gängar bromsbomben i, prova och byt..

MP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Någon som vet något om fästet som bomben sitter i vad det har för betydelse? BMW brukar byta bomben och detta och enl. de så brukar det bli bra. Min ska in på kopplingsbyte nu, så då ska de kolla det. Jag har bytt bomb och huvudcylinder, men likförbannat så går pedalen i botten. De sa att möjligen skulle det kunna vara bromsslangarna oxå.

The Dude
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Dax att väcka ett gammalt lik till tråd! :-)
Min 735 -87 (med bomb och sådant) uppför sig på samma vis, det går att trycka pedalen i botten med motorn igång vilket inte känns helt bra.

Jag ser att tråden är 2 år gammal så jag undrar om ni som hade problemen kom på en lösning? Har ni bytt ytterligare några delar under åren som fixa det hela?

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.