|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Här är lite priser på reservdelar: Cirkapriser reservdelar BMW original (endast delar!): M3 3,2: Bromsskiva = ca 1800kr/st Bromsbelägg fram BMW original = ca 700kr Oljevolym = 6,5 liter (syntetolja á 130-180kr/litern) Tändstift = 6 st á 230kr Koppling med tryckplatta, lamell och urtrampningslager = ca 3500kr M3 3,0: Bromsskiva = ca 1250kr/st Tändstift = 6 st á 140kr Bromsbelägg fram BMW original = ca 700kr Koppling med tryckplatta, lamell och urtrampningslager = ca 2600kr 328: Bromsskiva = ca 800kr/st Tändstift = 6 st á 80kr Bromsbelägg fram BMW original = ca 800kr Kopplingssats med tryckplatta, lamell och urtrampningslager = ca 1900kr Oavsett vilken modell du köper bör du kolla i vilket skick bilen är! Det finns många fina bilar som är välskötta, men det finns nog minst lika många "lik" som är totalt slutkörda och kommer att kosta mängder av pengar och tid att hålla vid liv... Inte minst M-bilarna behöver regelbunden service och lite extra omvårdnad i förhållande till "vanliga" bilar. Kolla att tidigare ägare verkligen har haft råd att underhålla bilen på ett riktigt sätt och inte bara har gasat skiten ur den och sedan säljer den när service och reparationer nalkas. Vanostrubbel förekommer troligen oftare på 3,2:an. Kan bli dyrt! Som alltid vid bilköp: Provkör själv och bilda dig en uppfattning om vilken modell som passar dina behov/din ekonomi bäst! Men glöm som sagt inte bort att göra en riktig kalkyl på hela bilägandet, det kan bli dyrt om något rasar.... Mvh |
|
|
Svårt att inte ta dina inlägg som illa menat... citat "men du lär no galdrig köra värre saker än en 325 eftersom du kommer nog sällan ha råd innan du är 40 och då är de itne lika kul att åka fet bil..." Att bolagen har sagt än det ena än det andra finns i många trådar där folk blivit utan betalning, den som du pratar med när du ringer är en säljare, den du pratar med vid skada är en skadereglerare, de har lite olika åsikt om vem som får köra vad. Reglerna är sådana att huvudbrukaren skall vara registrerad ägare. Ja du får låna ut bilen till andra men inte hela tiden. Det är väldigt få i åldern (där man har barn som har körkort), som kör M3:or från början av 90-talet.... Men lycka till du och jag uppmanar dig till en trevligare attityd här annars kommer nog inte folk vara villiga attge dig tips och råd. |
|
|
tack för den kalkyle,, låter sanslöst dyrt.. trodde faktiskt inte de var sådan enorm skilnad mellan m3 och 328 men är ju mer än dubbla priset. i alal fall på 3.2 :an llutar mot 328 som sagt, större utbud, billigare etc och går bra den me. tycker faktsitk till och med 320 går bra med sina 150 hkr.... men vad är de för skillnader på 328 med mchassie och itne mcassie? moptik är la kjolar, fornt va? |
|
|
Hubbe325-> Vad jag menade med ciatet du nämnde är att om du skall köra en m3 för 200 tusen med 90 tusne i helårs försäkring så lär du inte ha råd inna du är 40.... nu var det ite menat ordagrant men du förstår säkert påängen, att betala 90 tusen är hutlöst, det är en likadan bil på 2 år.... och ska du punga ut 90 i bara försäkringar pluss kanske 15 till alltså över 100 000 tusen varje år bara i underhåll och försäkring pluss mbensin så lär kankse itne du men de felsta på den här sidan ha problem att köpa en m3:a och då tro jag itne många anser att den är värd de.. Kan de vara fred mellan oss nu, ingen menade något illa, ska personligen ringa upp "säljaren i på försäkringsbolaget i morogn och ta reda på hela saningen" |
|
|
föresten jag glömde fårga en sak, hur skiljer sig vridet och effektkurvan vrid kurvan på 328 jämförelsevis med m3? någon som vet de, hittade bara hästarna p sidan men ingen info om vird Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
M3 3.0 -95: 320Nm vid 3600 rpm 328 (e46): 280 Nm vid 3500 rpm Som sagt, det är inte vid låga varv du märker vilken skillnad det är mellan M3 och 328, vid 7000 rpm når 3.0 sin maxeffekt 286hk. 328 når 193hk (omstridd siffra) vid 5500 rpm. Skillnad ÄR det. /Wille Länk |
|
|
med andra ord måste man varva över 5500 rpm innan den riktiga skillnaden komme rller? Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
Snarare att det är dags att växla på 328'an medan M3'an fortsätter att mata på, sedan har den ju större cylindervol+mer vrid också. 328 är en mycket trevlig och snabb bil men jämförelse mellan M3 och 328 är lite haltande. Min rekommendation är att provköra de bilar du är sugen på, M3 och 328 (e36/e46?) och så får du själv bedömma om du själv tycker det skiljer så pass mycket att du är villig att betala mera i form av försäkringar/reservdelar/service. /Wille Länk |
|
|
ja självklart är det en provkörning som gäller,, ska eventuellet provköra lite bilar på onsdag med en polare osmxå är sugen på nåt nytt,,, men ajg vet itne om ajg är villig att betala de rejält många extra slantarna de kostar att äga en m3 jämför mot en 328 om man ser till hur stor skillnanden är. så länge man itne använder sig till bilen på banan eller strippen vettifan om inte en 328 klarar sig bra till mig,, har funderingar på ett 50 hkr nos systeem cda box, mappning rostfritt avgas race katt i så fall, då passerar man ju 200 hkr utan problem i alla fall och skulle de komma nån bil som man nästan drar jämt med så finns ju gasen i värsta fall....:) jaja vi får se vad de slutar, men hellre en nyare med mindre mil och finare skick än en äldre m3 med mer mil för samam pengar,, tackar för alla svar. Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
E36 328 når toppeffekt redan vid 5300rpm. Varvstopp vid 6400(tror jag)så dom är väl inte direkt körda till varvstopp 328orna då man tappar lite av draget ovanför effekttoppen så finns det inget motiv att varva så mycket högre än några 100 över 5300. Är iallafall den känsla jag fått av min. Henrik |
|
| Man ska växla så att varvräknarnålen sjunker till lika mycket under maxeffekten som den var ovanför innan växlingen. | |
| Glömde. Detta är en tumregel som inte alltid stämmer. | |
|
okej, 328 är med andra ord ignen varvvillig bil då,,,, jämförelsevis med m3 som går som bäst efter 6500 så slutar 328 varva där.. hur är 328 jämför med 325 då? är de stor skillnad där eller samma amrkanta skillnad som mellan m3 3.0 och 3.2? Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
Det var många frågor, jag skulle vilja säga att du ska provköra bilarna så får du känna själv. Angående ditt val och den prisklassen så hade jag sagt en 328. En fin M3 3.0 är dyrare i alla aspekter och en 3.2 skulle jag inte ens fundera på i den prisklassen eftersom den kommer att kosta dig mycket pengar. Beträffande skillnaden mellan 3.0 och 3.2 så föredrar jag helt klart den senaste, bättre på alla punkter tycker jag och inte minst 321hk. |
|
|
Nu börjar du hajja vad jag menade med mitt första inlägg. Du är ung därför kostar bilen hysteriskt mycket i försäkring och du har således inte råd att äga den, utan låter mor eller far stå på den. Vilket kan med stor sannolikhet resultera i att du helt blir utan ersättning vid olycka. Du kan även bli dömd för försäkringsbedrägeri. Ditt påhopp haltar även i din bortförklaring, det kostar inte 90 000 för mig eftersom jag har haft körkort i 12 år utan runt 30, vilket jag skulle kunna betala men anser det inte vara värt det. Tycker 11 000 för min 325 räcker som straffavgift... |
|
|
freestyle: om du tycker att 320 går bra , så hade mitt val varit självklart, sedan kan du ju sätta på ett M3 emblem, nästan samma sak fast tänk så mycket pengar du sparar! ;-) /kalle |
|
|
Hubbe325-> även om mitt påhopp och bortförklaring kanske itne var den bästa så hoppas jag att ignet ofredande finns mellan oss eller något gnabb. Jag vet itne din ålder din ekonomi eller var du bor mm men vad ajg vet är att om du betalar 11 tusen på en 325 så betalar du jäkligt mycket mer på en m3, och som du säger då är fårgan om de är värt kanske de 3 eller 4 dubbla då att äga en m3.. By the way så kollade jag med mitt försäkringsbolag idag och dom sa så här. eftersom bilen står på min mor, samt försäkringen och och jag bor hemma, Vi har tagit en tillägsföräskring på 1000 kr att ungdom under 24 får köra den och samt att de kostar 1000 kr mer i självrisk om jag krockar den så får jag köra den,, Jag får köra den hu mcyket jag vill och de blir igna problem om jag krockar sa hon. Däremot så om jag flyttar hemifrån så har dom nu blivit stenhårda vad gäller försäkringar om min mor äger den och jag inte bor hemma. Då gäller ignet annat än trafik försäkring sa hon. Så nu är det upprett....som ajg har de nu kör jag alltså regel riktigt, men flyttar jag så är det fel. contentan, jag kommer få bo hemma till ajg är 30 innan jag kan ha en bil på mig själv hehe... ne jag ska nog provköra de båda bilarna men fortfarande så lutar de mer åt 328, m3 är nog mer status än vad de verkar vara värt att äga dom i inköp underhåll och försäkring. phu dyrt.... som jag skrev i en annan tråd här, en 328 med cda box, sportavgas, racekatt, chipp alltså budget trimmet kan nog gå rätt okej, samt ladda 50 hkr gas på de i nödfall:) sen lägger man de extra pengarna upp till en m3 på styling, ljud, multimedia ocjh väghållning. Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
Det var det här som jag ville få dig uppmärksam på, visst känns det bättre nu när du fått klartecken från FB istället för att få veta att det inte var ok, efter en olycka. Själv så skulle jag begära att få skriftligt på de uppgifterna som de gav dig så du har rätten på din sida om ngt inträffar, betänk att det är billigare för bolagen att skicka på dig en hel hord med jurister än att betala din bil. Och Bolagen har inga skrupler för de skiter fullständigt i oss som små kunder, de tjänar de stora pengarna på företagen. |
|
|
sant,, men nu är de i alla fall relativt avklarat,,, jag tog hennes namn etc på bolaget,, då bruakr dom inte ljuga i alla fall. Bilar jag ägt: Volvo 740,golf II cl, peugeot 405 mi16, nissan 200sx. Länk |
|
|
m3 a sticker långt innan 6000 varv men vid 6000 var brakar helvetet löst om man säger så det smäller bara till sen går det förjaävla fort helt plötsligt ligger man på femman i 140 så visar varvet ungefär 3700 och om du trampar på gasen utan att växla ner så händer det ganska mycket, det tar inte så lång tid upp till 200 jag har inga tider men det händer grejer, skulle du då växla ner till fyran vilken man gärna gör för att köra ifrån den där jävla volvon som ligger framför så kan jag säga dig att du kommer inte bli besviken Molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.