AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.048

328 eller m3 med massa frågor

Sida 1 av 3
Tja tja! har varit här ett tag utan att skriva så mycket utan bara läst. jag har lite frågor.

Jag är mycket intresserad utav bmw, då jag fått för mig att odm sattsar på kvallite. De känner man när man kör dom, redan vid 320 och uppåt.. Oljevolymen väghålningen komforten prestandan. Man märker att bilen är gjord för snabba åkturer länge, men de är ju igentlgien itne frågan.

Efter att ha läst mycket här så verkar det som att de felsta 328 ägarna är itne så impnerade utav m3 3.0. Men hur mö skiljer de på bilarna? bästa är ju att åka och köra själv, de skall ajg göra när det är aktuellt men om man jömför 328, m3 3.0 och 3.2 hur stor är då skillnaden.

En 325 är ju pigg de vet jag, för de har jag kört, många säger att 328 är rätt stor skillnad i bottenvridete och att bilen kommer bättre och går överlag bättre. Men är det värt de extra pengarna och ägande kostnaderna att köpa m3.. antagligen blir det en 3.2 a typ 96-96 nånting om jag köper en m3 för jag vill ha 6 vxl låda samt de extra som den har.

Men hur stor är skilnaden på bilarna, verkar itne vara så stor. samt hur håller bilarna?

fördelen är ju att de är betydligt lättare att hitta en välskött 328 för 120 tusen än en välskött m3 för 150. du får ju en finare bil för pegnarna om man håller sig till 328 och itne vill lägga över 150...

är de så stor skillnad på 328 och m3. finsn ju 328 med m chassie och m-optik

Men hur är hållbarheten på bilarna?

vad gälelr ägande kostnaderna kan de ju itne vara så farligt, kör nissan 200 nu.
Länk

den kostar ju med att äga 7000 kr i försäkring
oljebyten var 500 mil.
600 kr för en bromskiva
1.2 liter milen blandad halvhård körning med lite trim. i stan
etc etc......

beräta gärna så mö erfarenheter ni kan så jag kan få lite hjjälp i mitt val mellan 328 och m3 etc
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du tycker att 7000kr i försäkring är dyrt så skall du inte ens fundera på M3, speciellt inte med din ålder. Gissningsvis får du betala mellan 50-80 000 kr/år i helförsäkring på en sådan...
Jag är 30 haft körkort i 12år utan att ha vållat en enda olycka, mig vill de ha 2850kr/mån av för M3.
Betalar 11000/år för min 325:a
hubbe 325, De där med 80 tusne tror ajg itne riktigt på. ska ringa runt lite men kompisen som bor i samma stad hade en 94 m3 betalade 9000 helår på sin firma,,,

7000 kr e på morsan,, trygghansa ville ha 24000 på mig .....

så föräskringen är jag itne så orolig för utan mest allt runt om kring, hållbarhet m3 vs 328,,, prestanda etc
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Jag har en 3,0 och skulle säga skillnaden mot en 328 är rätt
stor hänger av en 328 relativt lätt men alla M3:or går ju inte
100% och då blir skillnaden mycket mindre.

Förutom chassi som du nämde skiljer ju bromsar m.m mot 328:an men det viktigaste tycker jag är motorn som har en helt annan och roligare karaktär än en 328 speciellt 3,0 för att den har en ganska rejsig och rå gång och är faktist roligare
och köra än en 3,2:a enligt mig även om den är långsammare.

Hållbarheten är nog ganska bra om bilen är servad som den ska och inte misskött och det verkar som om 3,0 håller lite bättre än 3,2 iaf. om inte vanosen är bytt på 3,2:an till Sachs vanos, MEN det är lite chans och köpa M3 och det är ganska ofta man läser om motor/vanos ras här på forumet så ett tips är att ha en del pengar över efter bilköpet just in case för eventuella reparationer om något skulle gå sönder.

En 3,2 är bättre en 3,0 på flera punkter ex. digital Ac och en sjätteväxel som inte är fel och ha bättre bromsar m.m och om den går som den ska så är den även snabbare framförallt uppe i fart, 0-100 är mycket upp till föraren vilken som är snabbast.

Jag tycker att 3,0 är roligare att köra än en 3,2 men den är en äldre bil och sämre på en rad punkter, mitt tips är att provköra båda och bilda dig en egen uppfattning.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja om du skall begå bedrägeri så kan du kanske komma undan billigare. Men kolla upp en M3 på en 18-19åring så får du se.
Tjejens lillebror ville de ha 89500kr av för en M3:a (19år boendes i solna).
Betänk bara att du kan bli utan ersättning vid olycksfall. Försäkringsbolagen undersöker noggrannt just sådana bilar, då väldigt många ägs på pappret av damer runt 50, men det är snudd på aldrig de som var förare vid olyckan. Fb behöver inte ens bevisa att bilen inte var hennes, det är upp till dig(eller henne) att bevisa att bilen var hennes...
För övrigt så anser jag att man inte skal ha dyrare bil än vad man har råd att ha(Bilen SKALL stå på brukaren). Det är sådana som du som orsakar höga premier även i andra åldersgrupper.
Tänk på att även du kommer att bli äldre.
Nej detta orkar jag bara inte debattera vidare, hoppas för din skull att din bil inte råkar ut för något.
pa
39
patrikmohlin
Bmw 330xi touring -07
vad har ni för försäkrigsbolag egentligen själv är jag 22 och får betala 17 000 om året helförsäkrat för min m3 3,0-94.
mina erfarenheter om 3,0 och 3,2 då jag tycker personligen att 3,2 var roligare pga 6 växlar, prestanda mässigt så skiljer väl inte så mycket upp till hundra jag vet att 3,0 går på 6blankt och har för mig att 3,2 gör på 5,9 "inte hundra men ganska säker" tycker även att 3,0 känns råare på något sätt. men man får vara försiktig när man köper kan sluta dyrt om man har otur

Molle
Hubbe 325->
efter att ha läst dina inlägg så verkar de snarare som att du har lite emot att folk som är unga köper m3... ska man äga och försäkra en bil på sig själv under 35-40 år som har lite prestanda så kostr ju försäkringen nästan lika mö som bilen efter 3-4 år. då kan man ju lika gärna köra oförsäkrat och lägga undan 90 tusne om året och på så vis ha råd med en ännu fetare bil efter 5 år utan krockskador eller?

jag är 19 år nu, min 200 står morsan på. både hon och farsan åker i den ibland, hon har en tillägsföräskring som kostar 1000 kr extra för att en under 24 skall få köra bilen. Med andra rod så begår itne jag försäkringsbedrägeri för att jag kör hennes bil eller hur... kan hålla med dig att dom kanske är lite misstänksamma om bilen står på morsan i borås och jag bor i göteborg och brukar den dagligen den står parkerad hos mig etc,, men nu kör alla 3 den i familjen och har en tillägsförsäkring osv...

försäkringsbolad som tar 90 tusne för en m3 som kostar 150 kan lika gärna säga att dom vägrar försäkra den,,,,, för kör du bara försiktigt ett år så har du betalt bilen efter nästa halvår...

Men nu var det itne försäkringar vi disskuterade eller hur.

Utan fårgan var motorerna, hur som heslt så verkar de delade meningar om de där med 328 och m3 3.0 och 3.2 vad ajg förstår på er så skiljer de itne mycket under 150 på 3.0 eller 3.2 utan de som skiljer är snarare 6 vxl låda, och massa andra smått och gått. många gillar 3.0 bättre för den är råare,,, finns ju fler exempel på detta, ett dåligt är la kanske peugeot 405 mi16 som hade 1.9 liter motor och 147 hkr sen 2.0l motor på 155. de flesta gillade 1.9 mer för den var lättare. piggare och varvvilligare...

Oavsett om en bil går bra eller ej så känns ju de som den går bättre när de låter mer och man kommer upp i varv eller hur,,, en ljudlös bil med superkomfort känns slö även om man passerar 250 strecket. många som tycker nya m5 är slö ju.

Vad jag förstått så verkar det vara mer krångel med nya m3:an än gamla vad gäller motorn, och mer krångel med m3 serien framför 328:an jag är inte helt ute och seglar vad gäller mtoorer utan fixar de mesta själv men m3 motorns delar verkar vara betydligt dyrare..

Just nu lutar de mer åt 328:an för där kan man hitta en som vart snällt körd kanske? den finna la med mchassie och moptik me, i för sig kommer antaglgien fornt och styling ändå slängas på så optiken är la kanske itne jätte viktigt.. chassiet är ju trotts allt rätt trevligt.

vi får se vad de blir. fortsätt gärna berätta...

är det jätte stor skilnad i gången mellan 3.0 m3 och 328.. skiljer ju 100 hkr så lite borde de va tycker man.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Freestyle, det finns en del trådar om folk som har skrivit bilen på exempelvis föräldrar och blivit utan ersättning den dagen de vill utnyttja försäkringen. (använd "sök inlägg" så kommer du åt dem!)
Det är fakta! Är man medveten om detta och trots det vill "chansa" är det väl upp till dig, men det ÄR som sagt en chanstagning som kan bli dyrare än man räknat med!
(detta gäller även din nuvarande bil som är skriven på din mamma!)

Försäkringspremier som ligger nära bilens värde är helt riktigt ett förtäckt sätt för försäkringsbolagen att säga "vi vill inte ha dig som kund med den bilen, för du utgör för stor risk för oss!"

Eftersom försäkringspremierna är en mycket stor del av ägandekostnaden vid BMW-ägande i allmänhet och M-bils ägande i synnerhet, bör du nog reda ut detta innan du köper en M3:a!
Det är lite trist att behöva sälja den efter ett halvår då man upptäcker att bilen kostade mycket mer än man räknat med att äga....

Mvh
snälla men vill itne vara otrevlig nu,, är tacksam för alla svar,, men hur jag finansierar mitt ägande av bilen eller min ekonomi är min ensak,, vad jag frrgar er är hur hållbar är m3 vs 328 motorn, hur stor sä rskillnadne, är de verklgien valuta för pengarna de extra tusenlapparna man lägger på bil och ägande?

berätta gärna ltie om de istället för min ekonomi och vad jag har råd med..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hur du finansierar ditt ägande är inte din ensak eftersom det drabbar mig när du smäller den, vilket du antagligen kommer göra om man ser till statistiken.
Jag har absolut inget emot att 19åringar äger och kör M3:or BARA man står för den själv, eller egentligen skiter jag i vem som betalar bara brukaren står på bilen är jag nöjd
För att återgå till de med försäkring, ni menar alltså att om min mor och far eller jag och far har en bil ihop så måste båda jag och han ha den försäkrade var för sig? eller?

jag min mor har i alla fall tagit en tillägsförsäkring för 1000 kr på att jag under 24 år kommer köra bilen så här står det i papprena:

ytterligare självrisk på 1000 kr kan förekomma om förare under 24 år körde när skadan inträffade (så kallad ungdomssjälvrisk)

men skit i försäkringarna nu om ingen verkligen har något viktigt att tillföra
hubbe325-> visst höjer jag försäkringspremien om jag smäller,, men det gör la morsan eller min morfar oxå om hon smäller? du menar alltså att folk som inte kör lika säkert som dig skall inte köra bil i fall dom smäller och premien går upp? jag hänger itne med på dit resonemang,, och som du resonerar respekterar jag, de är regelrätt och bra, men du lär no galdrig köra värre saker än en 325 eftersom du kommer nog sällan ha råd innan du är 40 och då är de itne lika kul att åka fet bil...

hoppas verkligen du tycker lika dant om alla trubo konverteringar och alla som kör med trimchipp, avgas, sportdfitler, för redan med dom grejerna passaerar du gränsen för att ha trimmat för mycket. och försäkringen gäller inte, brukar vara 10 % effektökning.

skriv gärna lite mer om bilarna.
Helt rätt som Johan B skriver
Försäkringen är ju en del av ägandekostnaderna.
Du får göra noll misstag den dag någonting händer med den bil du försäkrat genom t.ex. mamma. Hon kommer få sköta all kontakt med försäkringsbolag/verkstäder/billackerare. Jag kan lova dig att ägandeförhållandena på prestandabilar granskas den dag det händer något.
Detta är skrivet i all välmening, det kan bli en väldigt dyr och tråkig historia om du skulle frontalkrocka med en M3'a och får ut 0:- av försäkringsbolaget. Känner ett par som hamnat i sådana situationer med olika bilar, inte att rekommendera.

/Wille

Länk
freestyle:

Om du använder sökfunktionen och söker på:Hur ska en M3 kännas vid fullgas? Där jämför man en 328 mot en M3 så finner du en hel del svar på skillnaden på bilarna.

Bensin=+10-15%
Försäkring=+50%
Delar=20% och uppåt då det oftast är special delar till M bilar
Service:se ovan
Kör glädje=:)))

Ovanstående uppräkning är inga exakta uppgifter

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vi skiter i ekonimin då, men jag tror faktiskt att grabbarna vill bespara dig från sorgliga besvär med fb den dagen det händer nåt. Inte tala om för du hur du SKA göra... :)

En m3 motor och en 328 motor är i grunden lika hållbara vill jag påstå. Kruxet är ju att alltför många m3:or har körts efter sin kapacitet men dessvärre inte sköts därefter. Sen är ju stora reparationer på en m3:a betydligt dyrare. Skillnaden mellan bilarna rent känslomässigt du bara få veta genom att testa. De kommenterar du får här är ju högst subjektiva åsikter, såklart.. Men självklart, närmare hundra hästar är klart det känns.
Hur mycket det är värt i pengar får du avgöra själv när du provkört. :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Starre,
Försäkring: +300%

i mitt fall iaf... :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

En tidigare tråd som kanske kan reda ut lite av presandafrågorna:
Länk

/Wille

Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
jag försår inte riktigt vad du vill veta... om det är värt att äga en m3:a i förhållande till ägarkostnaderna? det är såklart individuellt vad man tycker. roligare bil men mer kvalité för samma pengar har du svårt att hitta men om det är värt pengarna eller ej kan bara du avgöra.

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
Anders S.

I så fall skulle jag få pengar från FB om jag köpte en 328:)))
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Freestyle: Lyssna på vad jag faktiskt säger. Risken att Mamma 50år äger en BMW M3 3.0 är ganska liten, vilket även försäkringsbolagen inser. De kommer att forska när olyckan sker och misstänker de på någotvis att mor din inte är den huvudsakliga ägaren så får du ingenting.
Sen är statistiken på 19åringar jmf med 50 åringar sådan att det nog är mångfalt fler 19åringar som är vållande i olyckor, inte minst om de sitter i en bil med mycket motor.

Beträffande min privat ekonomi så vet du inte ett dugg, jag har tillräckligt på banken att köpa en spretans ny M5:a om jag vill men jag anser inte det vara värt pengarna.
Hubbe325-> hoppas du förstår att mina inlägg inte är något illa ment. förstår att ni vill hjälpa till med FB problem som kan uppstå, men om man specielt som ajg gjort med en försäkring har nu, uppgett att en kill eunder 24 år kommer köra den, man har tecknat tillägsförsäkring för det och det står på föräkringspappret att om någon under 24 år krockar med edn kommer självrisken höjas med ytterligare 1000 kr. Jag bor under samma tak som min mor och far och dom kör den biland samt mor äger den.. låter konstigt om det skulle vara mot reglerna, de påstår inte hon på FB bolaget men jag skall ringa i morn för säkerhetsskull, var stängt idag...

Vad det är jag vill få fram vet jag inte, de tidigare trådarna har jag läst och som ajg skrev innan så verkade de inte som att så många 328 ägare blev så imponerande av m3:an. dock 3.0 men ändå. De stod också där att m3:an ursiniga kraft kommer först efter 6000 varv men vem bvill ha en gat kör maskin som kommer först vid de varven? Jobbigt om en liten japsare kommer upp jämsides och drar dig bara för du inte har rätt varv.. då är de goare med en bil som sticker redan vid 4000. visst m3 sticker säkert inte sämre än 328 vid de varven. i och för sig.

efter inläggen här lutar demer åt 328 hållet pga av att man får en nyare finare 328 för ungefär samma pengar med billigare försäkring, billigare ägande kostnad, antagligen inte lika pinad motor,,,, och skilnadnen är itne så enorm..

får se vad de blir, köpet blir itne förän till hösten, våren

tack för alla svar hittills, berätta gärna mer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.