|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kollade lite på annonserna här på BMWP. En 330iT -01 för 255000, om jag sålde min för det så skulle det betyda ca 55000 i värdeminskning på lite mer än ett år och 2500 mil. Är det så illa eller? | |
|
Min 330 Ci sjönk nästan 80 000 under ett par månader från att bilhandlaren fick den till att jag köpte den. Då hade den gått ungefär 1000 mil. 255 låter billigt dock om bilen är fin och inte snikutrustad. My Bimmer is my mistress |
|
|
Ja så illa är det nog :-( Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
En formel för värdeminskningen vid inbyte hos handlare som stämmer rätt så bra för de flesta BMW modeller under de första 5-6 åren är: Nuvärde = Listpris_ny - 20%_av_listpriset - 7.5%_av_listpriset*(bilens_ålder_i_månader/52) Efter detta så är det så blir värderingen mer osäker. |
|
|
just den 330iT som finns på börsen för 255 har ju endast komfortpaketet. Dvs väldigt snålt utrustad. Inget extra utöver det. Men den är sv-såld med låga mil så visst är den värd sitt pris tycker jag. Kan man då hitta en skinninredning och eftermontera efter lite prut på bilen så har man en väldigt trevlig bil till ett bra pris. /Per |
|
|
oreo: Tycker formeln stämmer bättre om du delar med 12 istället för 52, dvs bilens värde minskar med 7,5% av nypris per år. Min 528:a som är 46 månader gammal borde då vara värd 260', vilket är i överkant och beror på att den är extrautrustad för 150' från fabrik. -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
BlackMunichWagon: Visst skall det vara 12 - slarvade litet där. Listpriset jag räknat på är för en bil med enbart komfortpkt. Utrustning utöver detta brukar inte avspegla sig direkt i inbytespriset... Värdet på extrautrustningen brukar minska exponentiellt med åldern snarare än linjärt som det blir för bilen. Kanske skulle uppdatera med en mer komplicerad formel för att korrigera för detta... |
|
|
Oreo: Bilens körsträcka borde kanske också beaktas i formeln? _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
| Är inte värdeminskningen omvänt exponentiell? Den rasar ju massor i början för att sedan avta. Eller har jag fel? | |
|
Nu börjar det bli tekniskt.... Programmer: Teknikens värld har rekommendationer för övermil - om jag inte missminner mig så är det runt 2.50-3:- / mil över 2000 mil/år. Detta är enkelt att lägga till Hubbe: Det beror vilken term man har i exponenten ;-) Formel förslag efter förbättringar alltså: Nuvärde = lu - 20%*lu - 7.5%lr*(a/12)-le*2^-(a/24)-(k-(2000*a/12))*2,5 Där: lu=listpris ny inklusive extrautrusning lr=listpris ny ren från extrautrustning le=listpris på extrautrustning a=bilens ålder i månader k=bilens körsträcka Övriga förutsättningar: Normal körsträcka per år: 2000 mil Värdeminskning övermil: 2,5:-/mil Halveringstid för extrautrustning: 2 år Ytterligare förbättringar? (jag inför ingen extra term för schiinn...) |
|
|
Räknade lite på min bil enligt den korrigerade formeln och resultatet känns ganska rimligt; 264.000. Den kostade ny 430 000 inkl utrustning, så om din teori om utrustningen stämmer Oreo, ska jag dra ifrån lite. Självklart har miltal, skick osv betydelse, men man får väl utgå från normalt skick och normala miltal (1500-2000/år). Om min bil hade gått 15000 istället för 5000 borde väl varje mil kunna värderas till 2-3 kr, dvs värdet skulle kunna ligga mellan 234 och 244000. Visst är värdeminskningen "omvänt exponentiell" och det tar modellen hänsyn till eftersom man drar av 20% direkt första året och sedan 7,5% under efterföljande år. Plus att man, precis som det står, inte kan använda den för bilar som är äldre än cirka fem år. Det blir en förenkling, men en rimlig sådan. My Bimmer is my mistress |
|
|
Hoppsan , det kom mera innan jag hann skriva ;-) Men som sagt, även den enkla modellen funkar som en hyfsad uppskattning. My Bimmer is my mistress |
|
|
På min bil så tror jag inte formeln stämmer så bra men det beror väl på högt nypris, mycket utrustning och många övermil. Jag tror att övermilen måste sättas i relation till bilens nypris (t ex "lr") på något sätt. Min har gått 12.000 mil vilket är 5.000 mil mer än "normal körsträcka". 5000 mil = 12.500 kr. Tror nog det skiljer mer än detta på en 540 -00 som gått 7.000 mil och en som gått 12.000 mil. Enligt formeln så skulle bilens värde vara ca. 325.000 vid inbyte och är det något som vill betala det så säljer jag den direkt...;-) _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
|
Programmer: Det stämmer nog bra där det. Formlerna kommer från beräkningar baserade på 523/525 e39. 540 (liksom M5 etc) får väl räknas som en ovanligare och dyrare bil som det är svårare att räkna på eftersom marknaden för dessa bilar inte är lika stor som för de mindre modellerna. Teknikens Värld tex visar endast på en skillnad på 523 och 528 på typ 10000 redan efter ett år och detta reflekterar ju inte riktigt skillnaden i nypris. Med argument utifrån detta kanske man istället skall korrigera det initiala värdetappet (som i formeln är 20%) till en modellspecifik faktor - typ 30% kanske skulle passa bättre för 540? |
|
|
Jag tycker också det är (för) billigt (det är ju min bil...). ;) Trots det, och det faktum att jag talat/mailat med betydligt fler än 40 pers. vid det här laget, så är bilen fortfarande kvar i min ägo... Är det i allmänhet svårt att sälja dyrare bilar privat kanske? Finansiering kan nog spela en roll också - det är lättare att få finansiering hos handlare, och en del banker ställer som krav att man skall köpa av aukt. handlare. Den "snåla" utrustningen tycker jag att jag kompenserar för med priset, och det är inte så värst mycket över vad jag faktiskt får i inbyte heller (hos annat märke). De som varit riktigt intresserade har i sin tur haft bilar att sälja, som de inte blir av med... Snart försvinner bilen in i handlarledet, vilket känns litet onödigt... Stefan L |
|
|
Jag behövde inte byta in den... Stefan L |
|
|
Du fick den såld alltså, grattis! Gick den för 255' eller gick du ner i pris? -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Jag gick ned 10 Tkr - den nya bilen står hos handlaren nu vilket ledde till att jag nu tyckte jag kunde gå ned litet. Detta eftersom jag slipper kostnaden för hyrbil som jag behövt dras med om jag sält bilen tidigare. 255 för en och en halv månad sedan eller 245 nu blev ungefär samma kalkyl för mig. Men de som skall sälja nyare BMW skall vara beredd på att ha tid på sig, gilla att tala med massor av främlingar på telefon (50+), och inte bli sur över alla skambud. Det är nog kärva tider nu på begagnatmarknaden. Jag började annonsera i slutet av mars, och det var nog bra. Stefan L |
|
| 245 för en sv-såld lågmilad 330iT är riktigt bra!! | |
|
Värdeminskningskurvan blir väl omvänt exponentiell? Hade man väldigt lite att göra skulle man kunna beräkna en konstant (C) för varje bilmodell genom att kolla massa annonser. |
|
|
Genom att kolla annonser kommer man nog ganska kort väg i analysen, eftersom de priser som står i annonserna ofta leder till att bilarna är kvar just i annonser och inte sålda... Stefan L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.