AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.142

Vart köper man Redline ML. växellådsolja?

Sida 1 av 2
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Som rubriken vart köper man den?...läst nu på forumet och det verkar vara en populär olja som kanske gör att min växellåda får ett nytt liv "trög"=)

Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det "Redline Oil MTL" du menar?
Den oljan kan i vissa fall fungera som "problemlösare" i bråkiga växellådor.

Olika tillbehörskedjor har den oljan.
Bland annat Autoexperten.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Mekonomen brukar ha den eller kan lätt ta hem den.

mvh

MW-Guru
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
HAr ni använt den oljan?...Isåfall hur tycker ni den är?
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Ringde mekonomen nyss...De hade inte den oljan=(,,
Vart ska jag nu köpa den?

Mvh Peter
Ja
760
JanF
530i-93
Oljan passar inte på alla lådor.

På supran förstör man lådan då en del detaljer i lådan inte tål redlines tillsatser.

Hur det är på BMW vet jag inte men Supran har ju en tysk låda....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Autoexperten!

Jag har Redline oil MTL i min växellåda och den är faktiskt lite mjukare att växla än innan oljebytet!
Om växellådan hade blivit det med "lifetime-originaloljan" (BMW MTF-LT-1, som egentligen är en Esso-olja) eller inte är svårt att säga....

Mvh
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Men jag bor i Linköping...Långt dit jue =(
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ring Autoparts i Umeå där köpte jag min Redline MTL olja !

090-18 96 96 blir ju knappast dyr att skicka om du inte hittar den ! Där har jag har köpt och jag är nöjd ! den heter som sagt bara MTL och Redline rekommenderade den oljan , dom ringde nämligen Redline för han som jobbade där var inte hundra eftersom min låda är lite stadigare (dogleg sportlåda) och dom visste exakt vad det var för låda och sa att den oljan var bra !

/Mvh Göran
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Finns säkert någon i närheten!

Mvh
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Tyvärr ser det ut som att det inte finns nån i närheten=(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

De kan nog hjälpa dig!

Mvh
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Nån nmer olja som håller "samma" klass?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
lindstrom,

mekonomen i Norrköping brukar ha den hemma, 011- 105080 eller 011-120200.

mvh

MW-Guru
Jag skulle nog vara lite försiktig med Redline olja i växellådan. Vet några som fått problem med läckage och annat efter ett tag. Men till en början så verkar det i alla fall fungera bra för de flesta.

Testa annars med att byta till det som BMW rekommenderar om det nu är MTF-LT-1 eller någon ATF olja beroende på växellåda.

Eftersom Redlines oljor innehåller en mängd olika tillsatser så är inga godkända av BMW.

/RS2
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej

Red Line MTF är inte alltid den mirakel olja man tror att man häller i sin växellåda! Några här i forumet har haft positiva erfarenheter av den och det må vara så att den fungerar bra i vissa BMW-växellådor, men knappast i alla.

Det är lätt att bli frestad för de saluför sin olja på ett mycket övertygande sätt. Jag refererar då till deras djupgående och övertygande tekniska dokument som finns att läsa på Internet, angående vilka egenskaper en växellådsolja skall ha för att fungera bra o.s.v.

Jag har själv laborerat med att byta ut long life oljan mot Red Line MTF, men den förväntade positiva effekten, d.v.s. mjukare och snabbare växlingar, uteblev helt. Bytet ägde rum i början på våren så jag körde med den under hela sommaren och hösten, men när vintern och kylan kom, blev det betydligt svårare att växla jämfört med original oljan. Nu kör jag med Castrols TQ Dexron III, men den är inte heller lika bra som originaloljan.

Mvh

Ellinas
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Ellinas: Longlife olja? har du automat låda? då ska du inte köra med "MTF = Manual Transmission Fluid" utan med en ATF olja.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Koni, BMW använder samma "lifetimeolja" i moderna manuella och automatiska lådor!

Dvs. MTF-LT-1

Jag får se om jag byter tillbaka till MTF-LT-1 vid nästa byte eller inte...
I vilket fall tror jag INTE att det är bra idé att ha samma olja i växellåda och bakaxel under bilens hela livslängd, oavsett vilken olja man använder! Så det blir nytt byte inom maximalt 4000mil! (om jag inte byter bil innan dess....)

Mvh

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
vad är MTF för nåt ? min heter MTL och är redline , rekommenderad av redline själv för bmw , det sa dom iaf när jag ringde , det var den enda redline oljan dom var bra för bmw typ

/Mvh Göran
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MTF-LT-1, är BMW:s rekommenderade lifetimeolja. Den säljs av BMW och är egentligen en Esso-olja.
Den har ingenting med Redline att göra!

Mvh

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Koni:

Jag har en 5-växlad manuell växellåda, tyvärr höll jag på att säga. V8 och manuell växellåda är en ganska olycklig kombination, tycker jag, men det är lätt att vara efterklok!

Apropå MTF-LT-1:

När jag frågade reservdelsmannen hos en återförsäljare om denna olja, så påstod han att det endast gick att köpa den i 5 liters dunkar! Har någon av er fått köpa mindre mängder? Jag menar, det går endast 1,3 liter i v-lådan!

Vet någon av er ESSOs (Tillverkarens) beteckningen på MTF-LT-1, förutsatt att det stämmer att den är en ESSO-olja.

Har någon av er hunnit testa Castrols motsvarighet, d.v.s. den med beteckningen Transmax-Z?

Mvh

Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.