|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tja. har en kompis som e riktigt duktig på turbo konventeringar som skall hjälpa mig turbo-konventera min 325ix. skall ha smidda stakar(verdi tror jag det var)och kolvar, dubbla sprut och pumpar och någon dyr tändning från bosch tror jag (har inte så bra koll ännu) toppen skall portas och förbränningsrummen skall svarvas ur lite. turbon skall nog bli en mitsubishi tdo4 (tror jag den hette) och någon mitsubishi intercooler. Alla lager i motorn är bytta och toppen e nyligen renoverad. förstärkt 325koppling med zinter lammeller. vi har tänkt ett laddtryck på ett kilo men undrar om det går att ställa trycket mer med den turbon och om det är värt det med tanke på drivlinan. tjenixen sa vi och for med ix:en bjoern | |
|
Grattis o lycka till!! *avundsjuk (vill oxå ha en mysigt-pysande-turbo)* I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Du måste specificiera mer vad det är för grejer, det är som att ställa frågan... håller en bmw 325 för 1bar laddtryck och vad får jag för effekt, alltså helt omöjligt att svara på beroende på så många olika faktorer. Om du ska ha h-profil stakar antar jag att du ska ha smidda kolvar också. Och då känns ett mitsubishi td04- 13g, 14g, 15g, 16t, 18t, eller 19t som är de olika varianterna av td04 (som jag känner till) som ett alldeles för litet aggregat. Visst kan ett 19t passa om du ska åka bana och kanske ha 260-270hk. Men jag skulle satsa på ett av Garrets eller Holsets mindre lastbils aggregat i GT respektive HX serierna som bara lovordats av de som använt dem på olika bilmotorer. Dubbla sprut?? Jag fattar nada, kanske dubbla spridar-rader du menar? Tror inte att Bosch har något vettigt alternativ till en sån här motor... I alla fall inte som är vettigt, en motronic mappning kostar massor av pengar jämfört med att köpa ett sprut som du till viss mån kan mappa med själv typ Prospark/efitech, Haltech eller Autronic... |
|
|
Ifall d e nåt som pajar i drivlinan så e de framdiffen(ej lamelldif), eller nån av drivknutarna fram. Men så länger du låter bli att banzaistarta eller göra ringar så tror ja du kan mosa på me rätt mycke hästar. om man tänker på drivlinan alltså |
|
|
"...förbränningsrummen skall svarvas ur lite..." gick lite fort där eller? ;-) /björn |
|
|
"...19t kanske funkar till 270hk..." I den racebilen jag varit inblandad i den senaste tiden (Saab 9-3 Viggen med helt original inandöme, stor IC och stora spridare och ett t19. I övrigt helt original.) och den lämnade 386hk och 640Nm i vrid... Storlekshysterin bland rattlåsfolket är stor och respons kan man sällan stava till. Kan säga att Saaben kommer väldigt "mjukt och fint" från lite drygt 3000 och drar stenhårt till 7000. Att den sedan är byggd för att gå i SLC gör ju inte saken sämre. Ta nu inte detta som ett Hallelujainlägg för Saab. Vill bara belysa lite fakta... "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
byta kolvar och stakar under 500hk är bara dumt |
|
| AL: Fint att kunna plocka så mycket effekt ur ett 19t. Är det verkligen orginal då? Min polare plockade dryga 300 ur sin Volvo b230 med avgastemp på över 1000grader... trodde att det var aningen övervarvat redan där... Måste ha varit dåligt mappat med andra ord eller? | |
|
ok. det är bra ni rättar och ger svar på tal, jag själv kan inte mycket alls om turbo bygge därför skriver jag och frågar här. svarva/fräsa ur förbränningsrummen= ingen bra ide eller? td04=för liten turbo om man ser till förhållande motor(m20) har ca 400hk som mål,vad får man ge för en garret turbo som klarat 4-500hk? bjoern |
|
|
har hört att td04 inte skulle klara mycket mer än ca 350 hk. bjoern |
|
| Effekten från en turbo hänger väl ihop med motorvolymen!En TB04 på en 1.8 eller på en 2.5liters motor skiljer väl rätt mycket i volym kapacitet?Eller??? | |
|
tigerbjoern: Garret GT37 skulle nog duga rätt så bra. Inte allt för dyra heller. 5500-6000kr nånstans därikring, hör med bäckis eller bmw-andreas dom kan nog hjälpa dig. //Fredrik Länk |
|
|
johankihl: En kille i 200SX klubben har bromsat 305hk med ett TD04-15. //Ticco Länk |
|
|
hej |
|
|
Hej hej! //Ticco Länk |
|
|
Anledningen till våra smått otroliga effekter, trots relativt ganska enkla medel, får helt tillskrivas Frank på SQR. Här finns det en kille som verkligen kan mappning!!! Håll utskik efter PA:s 9-3 om ni spanar in ngn form av rattlåsracing. SQR är klart inblandade på den motorn. I årets motor sitter det smidda kolvar, av hållbarhetsskäl under 8 timmars. Ungefär 430hk är det i den nu... =) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
BMW Andreas vad är lämplig turbo på en M30 3,5 liter -85 som ska ha 300-350 hästar ? din GT 42 eller Bäckis Holset HX40 t. ex ? /Mvh Göran |
|
|
Wrath, du har så stor motor så jag skulle öka effektmålet och satsa på gt42:an. Just nu nöjer du dig kanske med 350hk, men mkt vill ha mera :) |
|
|
Var fan skall ni köra med mer än 350hk i en rutten E30?? Rafael har väl ca 350hk o kör med en 18t utan konstigheter?? Eller?? Länk |
|
|
Caulev: Rutten??? Min e då inte rutten! Jag nöjer mig med 400++ :) Snart klar... Länk //Ticco Länk |
|
| Jaså, räcker ett 19t så långt! 305hk med 15g... inte dåligt för så litet aggregat... De är ju fysiskt väldigt små om man jämför med äldre tb03 osv... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.