|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Någon som har ett tips på hur jag enklast ska lufta min kopplingscylider ? Ska montera den snart så alla bra tips är välkommna ! Billy B-10 Länk | |
|
Man pumpar på kopplingspedalen som en tok sen luftar du genom att fästa en slang på själva nippeln för luftning under bilen . som går ner under ytan i en behållare som du fyllt upp med bromsolja ( utifall den vill dra tillbaka när den luftas så får den bara in olja ) lossa på nippeln och ev. luft ska nu läka ur . (man ska helst vara två vid denna operation en under och en i bilen) skruva igen nippeln när det börjar rinna ut olja , kontrollera oljan i behållaren till bromsvätskan i motorutrymmet och fyll på vid behov . Pumpa upp tryck i pedalen igen . Upprepa detta ett X antal gånger tills önskad funktion av kopplingen är uppnådd och det slutar komma ut luft vid öppnandet av luftningsnippeln . Det var länge sedan jag gjorde detta så har jag missat något så får gärna någon lägga till mer info . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Tack för infon !! Det låter ju inte för svårt. Hoppas att jag får tillbaka cylindern i morgon...från verkstan. Billy B-10 Länk |
|
|
Är man själv så kan man ta en oljekanna och fylla den med bromsolja och ha en slang mellan pipen och nedre nippeln och trycka oljan bakvägen tills det inte bubblar i bromsoljebehållaren i motorrummet. |
|
|
Fungerar detta sätt att lufta bra `? Låter ju rimligt , ska nog kanske prova det om jag får min cyl idag!! Billy B-10 Länk |
|
|
Jag har gjort det både själv och med hjälp , nackdelen är att det tar 10ggr längre när man är själv . Har där emot aldrig hört om att man ska kunna göra det bakvägen på något sätt ... det är nog troligt att man får in mer luft i systemet då . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Det går alldeles ypperligt att trycka in oljan bakvägen genom luftningsnippeln. Jag hade en 518 som returfjädern inuti kopplingens huvudcylinder rostat av, där gick inte att lufta på annat sätt än bakvägen. Annars brukar kopplingen "gå till sig" och den sista ev. luften går uppåt till påfyllningen efter ett tag. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ok , Med vad för verktyg trycker man in oljan underifrån ? ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Oljekanna !! skrev Aimo: Det borde ju funka ! ÖVRIGT !! Jag ringde idag till firman som renoverar min cylinder och (helt otroligt) så har han inte fått den att funka idag också!!!! Han sa till mej att det fanns 4 st olika märken på dessa cylindrar. Min är av märket FAG (skratta inte!) , så han hade fixat den idag sa han MEN den går för "tungt" enligt honnom .... Returfjädern orkar inte trycka tillbaka kolven!! Men va faan kopplingspedalfjädern borde ju klara av det eller ?? Jag har inte råd att köpa ny 513 kr.... Billy B-10 Länk |
|
|
Glömde skriva att enligt honnom så hade all de 4 olika packningssatserna samma packningar i !!!!! Så vad gör man .... Billy B-10 Länk |
|
|
Är den sååå dyr ? Jag betalade ca250kr för min :o\ Du har väll kollat vad den kostar på BMW ? Jag har verkligen lärt mig att kolla det först , allt för ofta är Original billigare än pirat . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
billy: Fungerar inte returfjädern inne i kopplingscylindern får du garanterat probelm. Det enda som då trycker tillbaka cylindern är mottrycket från kopplingen. Efter ett tag finns risken att cylinderslaget minskar och kopplar inte ur hur bra resterande komponenter än fungerar. Fråga mig hur jag vet!!! Niklas: Oljekanna går bra. Men jag lärde mig för länge sedan när man började köra motorcyckel (att få ur luften ur frambromsarna på dylika fordon är inte helt lätt) att det var lättare med en liten hemmagjord pryttel. Jag tog en lämplig burk med tätt skruvlock och gjorde två hål i locket, i det ena satte jag en slang som gick till botten av burken, i det andra en fälgventil. Man kan också sätta någonform av ventil/strypning på slangen så att inte oljan sprutar ut över hela garaget när man tar bort den från nippeln. Koppla slangen till luftningsnippeln, fyll i bromsvätska, trycksätt burken (varsamt), öppna luftnippeln och oljan trycks upp genom systemet. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ska ringa o kolla vad de tar på bme imorgon ! Hade faktiskt inte kollat det , om han nu inte får ordning på eländet!! Billy B-10 Länk |
|
|
Bert-Ola: Hur vet du det ?? intressant att höra om ev problem.... Billy B-10 Länk |
|
|
Är det samma cylinder som på E28 har jag några liggande.. Fått tag på bromsar? mvh Johan Länk |
|
Be 726 523iT LCI -07
billy: När returfjädern inte orkar trycka tillbaka kolven ända ut så minskar slaget litegrann för varje gång du kopplar. Efter ett tag så minskar slaget på huvudcylindern och då kopplar inte slavcylindern ur längre. Jag hade en 518 -87 som var sån, jag fick trycka i lite olja med jämna mellanrum för att trycka tillbaka kolven i huvudcylindern till ursprungsläge. Har du perfekta prylar så kanske det fungerar ändå, men oftast så sipprar det lite olja upp i påfyllningsbehållaren när man kopplar och då minskar slaget om inte returfjädern fungerar. LTK: Ja E28ans prylar passar. Dessutom har ialla fall 528/535 slavcylinder i någon aluminiumlegering så den rostar inte och brukar hålla betydligt bättre. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Vad ska jag göra då ?? Nu börjar jag bli sned på den fiman , och de ska vara bra renoverare av bromsar och dylikt. Så jag åker in och hämtar den idag men , den är ju inte användbar !! längre!! Märket var av FAG .... Så om någon vill hjälpia mej så är jag mer än tacksam.... Billy B-10 Länk |
|
|
Nu är det kris !! Jag måste ha tag i en kopplingscylinder snarast...... På Nobtec så kostar en 513 kr och på bmw så kostar den 1250 kr (ringde nyss o kolla) !!! Svindyrt tycker jag , så om någon vill va vänlig och hjälpa så är jag mer än glad , bilen har redan stått en vecka !! Billy B-10 Länk |
|
|
Slav eller huvudcylinder? Har båda sorter från E28. Passar det får du en för en hundring + frakt, eller varför inte byta ett automatic emblem mot en??? mvh Johan Länk |
|
|
OK !! Huvudcylinder är det jag behöver Ring mej på tel 011-57988 när du kan. Billy B-10 Länk |
|
|
Tjena billy hann inte till burken förrän nu, jag ringer dig i morgon så kommer vi överens.. mvh Johan Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.