AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.781

Bygga banbil, men vilket ämne skall man använda?

Sida 3 av 3
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag hamnade snett i bilvalet... 325iX med lucka. Tycker dock själv att den är klockren!
100kg fyrhjulsdrift plus 50(?) kilo lucka, varför inte?
Gjort hittills: Ställbara gula Koni och Kilens fjädrar (Lesjöfors). 17 tummare med mindre bra däck (GY F1 Taiwan). Fjäderbensstag fram. 20mm ställbar Verrerra krängningshämmare bak (ej monterad ännu men skall på plats innan norrträffen 14:e juni).
Recaro komfortstol med kompressorer och stjärtvärmare och lull lull för vardagsbruk och en glasfiber Sparco för lekbruk.
Lättning av bilen är bara fjolligt om man själv väger 100kg +.
Det enda som lättas på i sammanhanget är plånboken då och då.
Att den sen inte passar i någon klass eller är mindre lämpad för bur osv skiter jag i, den är ju till för mig och inte för någon annan.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nu är busbilen i garaget. Det blev en RIKTIG sportbil:)
Porsche 968 -92.
240hk och ett chassie och bromsar som matchar motorn.
0-160 på 13s och 252km/h i topp.
Mvh
Marin
Grattis och lycka till.
Bara skaffa lite schyssta däck och ställbara coilovers, rycka ur all onödig inredning/ac/skinnstolar o.s.v. för det var väl en banbil du skulle bygga? ;)

/Wille
Sitter just och funderar på att köpa en E30 325:a jag också. Vad väger en sån orginal och vad kan man räkna med att få den ner bantad till? Slipper man under 1000kg? Räcker skivorna om man bara byter klossarna och bromsvätskan? Bilstein dämpare och Eibach fjädrar (stavning?) har jag hört skall vara suveräna, stämmer det? Vad kan man räkna med för hästar med helt nytt avgassystem utan kattar, K&N filter och en vassare kam, slipper man upp i 200 hästar? Läste på en Martelius hemsida (www.martelius.com) att man skulle behöva se över bränsle tillförseln med deras avgassystem, på grund av att maskin andas så bra? Kan det verkligen stämma?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.