AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.779

Bygga banbil, men vilket ämne skall man använda?

Sida 1 av 3
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Provade i helgen att köra på bana (Svista och Mantor) är är helsåld nu. Bilen var en råstandard 323i coupe -96 (svärfars bil hehe). Motorn räcker till för att ha ql, men bromsar, däck och fjädring är grymt underdimensionerade för bankörning.
Tänkte lägga en budget på 50-70' för bil/bromsar/hjul/chassie.
Vilken modell skall man utgå ifrån?
Kravet är att bilen skall vara gatreggad. Komfort och utseende/styling är ingen prioritering. Här gäller funktion före form!
Kom med förslag.

Mvh
Marin
E30 borde ju vara en bra bas att bygga på mycket delar lät meckat billigt i inköp

( eller Golf 1/2 .....men den driver ju i fel ände...men med tanke på ditt arbete kanske rätt bil för dig.... Själv gillar jag Jetta 1/ Passat 1 bäst don är manligast ..)
Att det är E30 som gäller med den budgeten är ju självklart.
Skulle satsa på en 318iS 16V, 325 eller en 320iS (S14)
318iS kostar väl runt 20k för en fin och då har du en hyffsad budget för att bygga vidare med lite bättre bromsar, chassi, hjul/däck, stol, bälte, ratt och bur.

Det är inte svårt att bränna 60k+ på raceprylar...fråga mig inte hur jag vet ;)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur håller 318is motorn? Pallar den med trycket?
Finns det nån övre milgräns för den motorn? Jag menar, en 25' milare kanske inte är så lämpligt att smiska på bana.
Finns det "färdigbyggda" bilar att köpa?
//M
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Synd att du inte bor närmare!! : )

Har gått i liknande tankar, dock på någon äldre modell, typ
3,0 csi eller 6-serien.

// Kec
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Kec
Kom upp till Mantorp den 25/5, så skall vi nog rasta den gamla bawarian.
Det ska inte vara några större problem med den motorn om den sköts som den ska.
Det rullar ju en och annan bil med sådana motorer i diverse race-serier.

Färdigbyggda och färdigbyggda, beror ju lite på vad man är ute efter och vad man har för krav på bilen. Att hitta en med lite konis och lite annat pul är nog inga problem. Ska man ha värre prylar som skruvben, bur och annat überviktigt :) är det nog svårt att hitta ngn om du inte ska ha en ren racebil vilket du inte ville ha.

Halva nöjet är ju att köpa på sig allt under hösten för att sedan bosätta sig i garaget :)
Och 6 månader senare inse att det fortfarande inte är klart och att det fattas en jella massa pengar ;)

/Per
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Marin

Det hade varit grymt kul!!

Men det är ett väldigt känsligt datum, min tjej fyller år!! : (

// Kec
Grusse
Får gatbilar vara med och åka den 25:e?
Tror på 318is E30 eller e36 själv. Som en joker i leken kanske Audi 200 90-91, går snabbt rakt fram, niger kanske en del i kurvorna, men har 4wd och kanske kan styvas upp?

Minns hur Audi RS4 körde åttor runt BMW M5 på rakorna i lördags....:-)

/Simon
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
zodiaken eller någon annan kunnig:

Fjäderbensstag till E30. Gör det mycket? Jag tänker på både fram och bak. Tycker inte den verkar särskilt sladdrig ens utan nämligen. Har provkört lite bilar som det gjorde massvis på, men E30:n känns förhållandevis stabil ändå.
Dämpare / fjädrar. Vad åker ni med?
Bussningar. Vilka bör bytas till exempelvis plyurethan eller liknande?
Har tänkt smätta på Ferodo-belägg och någon stabil vätska till det. Har hört att det skall räcka långt. Någon annan erfarenhet?
Någon annan sak man lätt kan göra som gör så mycket som jag troligtvis har missat?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Hagalund:

Jag körde med Sparco fjäderbensstag fram&bak på min M3 E30 och jag märkte inte så stor skillnad! Det beror nog mkt på att jag byggde fullbur i den bilen med men under tiden jag inte hade buren i så visst märktes en ytterst liten skillnad i styvhet i vissa svängar. Troligen inte värt pengarna men hittar du ngt beg eller billigt så är det ju inte fel iaf.

Jag åker idag med Koni och KAW fjädrar och är mycket missnöjd. Jar kommer att väga och mäta upp allt på min bil och sedan kommer KW bygga ett racechassie till det. Faktiskt inte så dyrt som man kan tro.

Bussningarna ja, byt alla! Din bil har ju rullat så pass långt att det ändå är dags att fräscha upp allt. Min har gått 6.000 och jag måste byta alla på min snart. Bakvagnen är inte vad den ska vara :/

Ferodo DS3000 ska funka bra enligt många, själv kör jag på PFC 97 som funkar kanon. Lite dyrare men jag tror du tjänar på det i längden.

Jag kör med SuperBlue racing vätska och den funkar bra. Jag betalar 180kr/l vilket är väldigt överkomligt!

Byt slangar med! 1200:- kostar ett kit och det är det värt! (6 slangar)

Det tar liksom aldrig slut på delar att köpa, det är pengarna som ställer till det :)

/Per
Oj glömde, på tävlingsbilen som är en E30 325 så sitter det Bilstein prylar. Inga grupp N utan hederliga Sprint samt lite modifierade samt höjda infästningar bak. Det funkar riktigt bra!
Då väger iofs den bilen in på strax under 1000kg men det borde funka bra på din med.

Det är ofta fjädrarna som ställer till det iofs, Koni och Bilstein är båda bra grejor!

Jag körde även med Bilstein på min M3 E30 tillsammans med JSS fjädrar och det funkade väldigt bra det med!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag bugar och bockar för ett utomordentligt bra svar!

An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Mitt tips är att välja en så lätt och liten BMW som möjligt, dvs 02tii, e21 323i eller e30 325 eller 318iS. Då får du en hyffsat pigg bil med bromsar som håller i orginalskick om du byter belägg och använder en fräsh bromsolja (osäker på 323i).

Steg två är att byta dämpare och fjädrar och krängningshämmare. Inga sänkningssatser utan rejält hårda saker.

Steg tre blir att lätta bilen. Ta bort allt du inte behöver, inredning, elhissar, mm. + sätt in en riktig stol. Viktigt att slippa kasa omkring i sätet under kurvtagning.

Steg 4, Sätt in en säkerhetsbur och riktiga bälten.

Steg 5, r-däck 195x15 eller liknande.

Lycka till

Anders C

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Förresten. Åker du med någon slags torrsumpsmörjning eller räcker det med baffling av tråget?

Menar du mig?

Isf på M3 E30 köpte jag en skvalpplåt från turnermotorsport. Den blev löjligt dyr och är enkelt att göra själv men iom att jag inte visste måtten så var jag tvungen att köpa en.

På Z3an ska jag fixa tråget, men det blir inte innan vintern. Får se om det håller hela sommaren :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
zodiaken:

Det var dig jag menade för jag hade inte sett det andra inlägget när jag skrev. :)
Du vill inte bygga en skvalpplåt på ett tråg till mig mot ersättning? Säg ett pris som du är nöjd med. Vill få det bra gjort och jag vet ingen häromkring som är så hemma på området...

Hagalund: Jag ska kolla med min garage-polare som är mer hemma på svetsen än jag.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
zodiaken:

Tack så jättemycket! Jag betalar hellre lite mer och får det bra än att betala någon som "tror sig kanske kunna med lite tur" mindre pengar nämligen.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Arin: för 50-70k får du bra grejor till din 528 att bygga banskåp med, jag håller själv på att konvertera krutis till 2.1 ton banrespekt!
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.