|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Asken, rookie of the year i NASCAR eller?? | |
|
Vad är det för MB du skaffat Asken? /Simon |
|
|
Har hittat en 318iS -90, 17500mil, med sportstolar, shadow line, lucka. 9 ägare, ingen s-bok dock finns bes. papper sedan -99. 15" alu. med dåliga däck, samt pulserande bromsar. Något matt i lacken (röd). Hur mycket skall man ge för en sån? //Marin |
|
|
Kul att du gillade bankörningen, Marin! Själv insåg jag snabbt att jag först ska uppgradera körtekniken, sen kan det bli dags att titta på hårdvarorna. Men ett trevligt alternativ är att köpa upp sig på en Porsche. Asken har snabbt förvandlats till Abrahamsbergs Michael Schumacher och pratar numera inte om nånting annat än banracing och nya roliga modifieringar. My Bimmer is my mistress |
|
|
Marin: Bra prutläge! Eftersom det är en del saker som är lite tråkiga (bromsarna, serviceboken, däcken, lacken) så kanske du kan få ner den under 20 med lite tur. Att däcken är dåliga är ju bara positivt. Bygg skvalpplåt och sätt på R-däck istället. Är det 15" BBS krysseker så har du perfekta fälgar för racing. De är förhållandevis lätta och välbalanserade. Lacken är ju skit samma på en lekbil. Bromsarna kommer du ändå få byta (åtminstone belägg och vätska, och är skivorna dåliga så även dem om du inte svarvar) och serviceboken kan man kanske ha överseende med på en så pass gammal bil om den bara gå klockrent. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Sattsa på en bil i bra skick (så lite rost som möjligt) utan taklucka...får du för dig att montera bur en dag förstår du vad jag menar.. gärna en bil som någon annan har på börjat och man kan vidarutveckla i stället för att börja från grunden. 02 eller e30 är den vettiga modellen. Allt finns att få tag i och framför allt det finns mycket kunnande om dom ute i buskarna. sattsa på en vagn som är lätt...så slipper man att trimma maskinen och bromsarna på samma sätt ;-) MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle Persson: Tror det kan bli mycket svårt att över huvud taget hitta en E30 utan taklucka. Särskilt om man letar 318is. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
glad ägare till en E30 utan taklucka... å tur e väl de, annars får man inte plast med hjälmen... /Jonas |
|
|
Har också för mig att dom väger en del mera om man har taklucka.... För övrigt har jag sätt kompletta störtburar till E30 för runt 250€... bara att montera Varför bromsa när man kan gasa =) |
|
|
Jo det säges att E30 skall väga 50 kilo (!) mer om en är utrustad med taklucka. Detta är ju självklart för förstärkningar och inte själva luckan och mekanismen. 50 kilo är ganska mycket i takhöjd... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
En bur för att svetsa in ligger på 2900-3100:- beroende på var man köper den....men då är den godkänd för racing bruk..enklare modell typ folkrace/rally ligger på 1900 rep 1000:- Claes, det är lättare att lägga ner tid på att hitta en bil utan taklucka än att byta tak;-) Jag har precis gjort det på min racevagn...svor ett par ggr över min egen dumhet att jag inte skaffat tag i en annan kaross utan lucka. Har du hittat någon vagn ännu? kolla om 02an är kvar som finns på bmwcs sida MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle: Men varför kan du inte ha bur i en bil med taklucka? Räcker det inte att svetsa igen luckan för att det skall vara godkänt, eller gör du det p.g.a. viktbesparingen? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
mackan325 |
Fel forum kanske men lämpar sig inte en Peugeot 205 GTi bra att bygga banbil av? En schysst sådan får du för 15papp, mekaniken är bombsäker och de rostar inte heller. Min första bil var en ´91 205 GTi LeMans suveränt skojig, hade den varit bakhjulsdriven hade den varit fulländad..... |
|
mackan325: I mina öron klingar ju inte Peugeot samma som kvalitet och hållbarhet, och, med handen på hjärtat, visst rostar väl 205:or? Bortser man från de faktumen så är det säkerligen en kalasrolig och jättebra utgångspunkt för ett banbygge förutom "felhjulsdriften" precis som du säger. Skall man även räkna med framhjulsdrivna bilar (som i detta fallet) så finns det ju många bra. Civic VTI, Kadett GSI 16v, m.fl. Jag tycker ju dock att man tappar halva känslan om man köper en framhjulsdriven banbil, men det är ju bara jag. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Claes, det är lättare att byta tak än att försöka svetsa i taket på en bil...det ska se bra ut oxå...fast jag har sett bilar där luckan var häftad på plats och därefter spackel på det...*rysningar* Sen vill man inte ha kvar ramen till luckan av 2 anledninar..först och fräst vikten man vill absolut inte ha extra vikt spec inte så högt upp som i taket, men samtidigt så stjäl ramen ca 5-6cm plats och man vill få upp huvudbågen så närma taket det bara går. På min racer så ligger huvudbågen slickad mot taket. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle: Kalassvar. Det var allt jag behövde veta. Tack! Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Kan du ha roligt utan att vara snabbast? Gillar du att se glada miner när du svänger in i depån? Gillar du att slå ur underläge? Älskar du att köra brett!? Är svaret på ovanstående frågar ja eller kanske till och med JA!!, då tycker jag att du ska köpa dig en 02:a... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Zodiaken: E30 långloppa?? Nu blir jag intresserad då jag själv är delägare i en!! Marin: Håller med vad som sagts tidigare, satsa på en E30 eller 02. Billiga delar och lätta i grunden. Underskatta inte den gamla 318 med M10-motorn!! Tacksammare att trimma än M42 skulle jag tippa. Finns dessutom mer delar... Är du sugen på 02 så har jag en kaross med ny bur och breddare stående... ;) |
|
mackan325 |
Haglund, handen på hjärtat en 205 har ett väsentligt bättre rostskydd än E30. Trist men sant! Jag tror fortfarnade att en GTi är en bra banbil, släng i en Mi16 motor så blir den ännu bättre.... Det behöver ju inte vara BMW i alla lägen..... |
|
mackan325: Det kan du ha rätt i. E30 rostar som en gammal Toyota (nej det gör den inte riktigt, men bra nära). Att en 205:a inte rostar håller jag dock inte med om då min grannes sådan är mer brun än vit numer. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.