AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.448

Blixt från klar himmel

Sida 1 av 2
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Var på väg till sommarstugan i Karlstad i fredags och låg som vanligt på mellan 10 och 20 km över tillåten hastighet. Strax före Karlskoga kommer jag upp bakom en SAAB 9-3 som håller 75-80. Det är kväll och vägbanan är våt av regn, men inga vattensamlingar. Ligger bakom SAABen någon mil och bakom mig samlas två andra bilar. Gubben i SAABen (för det måste det ju ha varit) lägger sig då till höger och jag tänker -får väl köra om då. Trycker på gasen lite och vips blixtrar det till utav bara helvete! Jag höll på att köra av vägen... Precis där jag körde om står en kamerajävel! Det finns en på 4 mil och just den har polisen valt att ha i drift. Snacka om tur. Inte nog med att jag hunnit upp i 120, jag körde om på heldragen linje också... Jag ser tre scenarier: 1) jag har hunnit förbi SAABen och åker bara dit för fortkörning, 2) bilden visar mig i 120 mitt på en heldragen linje, 3) bilden visar en SAAB och en halv BMW. Det är bara att vänta och se. Ringde förresten upp trafikpolisen i Karlstad i frågade om det verkligen kunde vara sant att kamerorna ska blixtra så in i helvete. Jag fick inget bra svar...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Menar du att dom har vissa kameror igång där?
Åkte nämligen upp till Sunne i tisdags och när jag var i Örebro (alltså precis innan dessa kameror)sa dom på radion att polisen var väldigt frustrerade över att dom inte var igång eftersom dom kostade så mycket osv. Låg visserligen inte mer än 10-15 över hastighetsbegr. så jag hade väl inte blivit plåtad ändå, eller?

Vidare så undrar jag hur dom går tillväga när man åker med solskyddet nere och stolen upphöjd så att identifiering av föraren blir omöjlig. Kan väl aldrig hålla för polisen?

Mvh
Anders S.
Ro
135
Rogge
Anders, jag har fått lite olika information om kamerorna där. Dels att kamerorna inte är "live", utan håller på att kalibreras. Dels att om det väl blixtrar så är bilden tagen. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Har jag tur kalibreras kamerorna och fungerar då fullt ut, men att ingen film sitter i. Vi får se... Med min vanliga tur fastnade jag på första riktiga bilden och att polisen i Karlstad då kommer att göra allt för att statuera exempel.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det finns ca 160 kameraskåp men bara 10-15 kameror som turnerar i skåpen. Det kan alltså helt plötsligt finnas en kamera i ditt lokala skåp.

Mr C
Tjena!
Anders, åker du med solskyddet nere så att ditt ansikte inte syns på bilden så måste de slänga fotot. Så om du är osäker på om kamran du kör förbi är i bruk, så på med solbrillorna och ner med solskyddet. :)
Varför inte pröva att hålla fartgränserna?!? Då slipper Ni ligga sömnlösa om nätterna och fundera på kameraskåp...
joakim_e
viste ni att det är bilen som bötfälls oavsett vem som kör elle om man ser föraren eller inte, men man måste se reg plåten frm och den är det inte lag på att ha enligt trafikpolisen, så bara att plocka bort de som jag har gjort och tydligen så kan inte polisen göra nått, har blivit stoppad ett flertal ggr men sa att det inte var lag på den och de kikade upp det och mycket riktigt så var det sant.

// Joakim
Ro
135
Rogge
Men det är ju inte lika kul... :)
Joakim, vet inte var du bor någonstans men här nere i Skåne kastas bilder utan förarens ansikte.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej böterna följer inte med bilen tror jag? Vad jag vet är att ägaren inte behöver uppge vem det var som körde bilen vid tillfället. Och vad jag har hört så jämnförs bilden mot passregistret eller något liknande. Är det en hel annan person som kör så kan man inte få böter.

Sammy Lundin
bjoerck: du har inte förstått finessen med att köra BMW om du pratar på det viset

MAX power
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
bjoerk.
Tycker inte du att man ska köra om snabbt och säkert?
Bilen som blev omkörd höll inte mer än 75-80, men att köra om i max 90km/h tar ganska lång tid...

steffem5
Vad jag vet så är det lag på skylt fram. En bra grej att göra mot kamerorna är att flytta ner plåten en bit och sätta gångjärn på den så att den viks in vid högre farter.Fallet läggs ner om dom inte kan identfiera föraren, det finns ingen lag som säger att man måste uppge vem som körde bilen (än så länge).
Jocke har fel. Böterna följer INTE bilägaren. Däremot har det diskuterats en lösning där böterna på ngt sätt skall kopplas till bilägaren.

Problemet med att koppla böter till ägaren är, förutom det "Stasi-liknande" i detta förfarandet, hur man skall göra med företagsbilar, hyrbilar, åkerier, taxi, bussar etc.
En BMW behöver inte framföras fort för att vara rolig att köra. Personligen ser jag ingen anledning att köra för fort bara för att det är kul. Det jag tycker är intressant i diskussionen är hur en del orkar lägga ner energi på att skruva av registreringsskyltar och dylikt för att kunna susa förbi kameraskåpen i alltför hög hastighet. Är det månne ren anarkism som ligger bakom? Det lättaste är trots allt att hålla farten. Visst händer det att jag själv kör för fort men det är inget jag planerar i förväg (genom att skruva av skyltar), dessutom tar jag mitt straff utan gnäll om jag ertappas.

Davve:
För att citera Rogge: "Var på väg till sommarstugan i Karlstad i fredags och låg som vanligt på mellan 10 och 20 km över tillåten hastighet"
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Saxat från trafikjuristens sida (Länk

Vid automatisk hastighetsövervakning krävs för fällande dom som regel bland annat att fordonet har en avläsbar främre registreringsskylt.

Den som t.ex. på 90-väg kör 121 km/h eller fortare riskerar då 1.800-2.000 kr i böter och indraget körkort.
Den som däremot kör för fort med en bil som saknar registreringsskylt framtill riskerar i praktiken endast 400 kr i böter och inget indraget körkort.

Den som kör en bil med en oläslig registreringsskylt framtill riskerar i praktiken endast 300 kr i böter och inget indraget körkort.

Undrar hur lagstiftaren tänkt? Svaret är nog att lagstiftningen (ännu) inte anpassats för polisens nya teknik. Om en anpassning sker undrar man hur den ska se ut för motorcyklar...

Så länge Vägverket håller på och flummar med sin "nollvision" och låter oss bilister sitta och köra 90/110 på vägar som är avsedda för minst 120-140 så tycker jag att det är upp till var och en att bestämma farten. Där med inte sagt att hastighetsbegränsningar inte skall existera.
Hallå där!

Familjen och jag har ett landställe uppe i dalarna. Kör förbi kanske 20 stycken, men senaste gången vi körde upp verkade ingen funka. Det är säkert som ni säger att de flyttar omkring utrustningen. Men ett par stycken kameror såg inte så (vad ska man säga) friska ut. :) Såg ut som att man hade kört på dem med en "bulldozer". Man tyckte nästan lite synd om kameran som låg där "platt". :) Hörde av brorsan att någon i Norrland hade skjutit ett hål i kameran med ett hägelgevär. Vem är det som kommer att få betala för detta tro? Bara en tanke....

Mvh Tobais
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Rogge: Hur gick det till slut, åkte du dit?

roadZter
tobias 320i..

det var med älgstudsare ;) inte hagelgevär ;)

vi har (bor i boden) runt säg.. 8 kamera stationer mellan boden och luleå, var enda en är igensprejjad med grönfärg.. det kommer aldrig att bli nåt av det där, dom har inte satt dit en enda person.

/mvh jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kamerorna ska vara igång, det har sänkt medelhastigheten på en nivå som verkar acceptabelt.
enl.lokalpressen och polisens presstalesman.
Fast en hel del bekymmer har det varit med programvaror
Bäst var en lokal sopbil som klockades till 95 när
färdskrivaren visade 55.
Det är en olycksdrabbad sträcka så det prioriteras en del där, för att hålla ned hastigheten.
Så just där ska man inte var för säker.

MVH
Hasso
^LS^
Har inte polisen viktigare saker än att mäta hastigheten
på bilar..? Alltså _egentligen_!
Lägg pengarna på nåt bättre. En charmkurs åt dom kanske!
hehehe

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
=-------------------------=
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.