AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
1.752

Mantorp rapport, tack

Sida 2 av 3
Nu har jag redigerat klart min film från Mantorp. Det blev 23 minuter i WMV-format. Enda haken är storleken: 143 MB. Någon som vill dela med sig av lite lagringsutrymme och bandbredd tro? :)

(postade detta i "BMW-träffar och -sammankomster" också)

///M
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Zodiaken:
Så jätte litet utrymme är det inte i mina fälgar de är ju trots allt 18", men det är klart att i sidled finns det inte så mycket plats. För min del tror jag att PF Z-belägg, slitsade skivor, stålomspunna slangar och ny bromsvätska bör räcka för mig (åtminståne tills vidare!).

TheMaztr:
Man kan inte få den på en CD om jag kommer över med en?
Då kan du få bilder från träffen också.

Någon som vet var man kan köpa extraktorgrenrör till M coupen och vad det kostar? Samt vem som kan porta en topp.

/Richard
z3mpower: Javisst, det går bra! Kan ta detaljerna via mail :)

///M
z3m: Ett extraktorgrenrör ligger på ca 10.000:-
Toppen kan du lämna till Trendab eller grottis alt. till mig och min polare. Vi har gjort ett par toppar samt ventiler till Z3. Du såg ju hur 2.8an gick gentemot en original och den är gjort i garaget.

Det finns inte så mkt att göra åt toppen på Z3 M utan det är nya kolvar, stakar, grenrör. sprut och annat som gäller. För 50.000:- får du en hyssat potent motor om du vill ha sugmotor trim

/Per
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Zodiaken:
För 50.000kr vad får jag då? om du gör det? och om någon annan gör det.
Så att bta till extraktor och portad topp blir ingen större skillnad eller? kanske ett Ferita på det hela.
Jag tror jag vill stanna kvar vid sug, annar lutar det mot kompressor och då blir det så dyrt. För jag antar att det inte räcker med att köpa en kompressor och en remm!

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
För 50 får du delarna. Vart man sen lämnar jobbet beror ju ofta på egna erfarenheter och kontakter samt egen kunskap. Grenröret är helt ok på M original så det är ingen större vinst du gör där men många bäckar små...

Det är ju lite mer än rem och kompressor ja! Det bli alltid dubbelt så dyrt som man tänkt dig.

Ska man trimma utan överladdning får man räkna iskallt med 1000kr/hk. Kanske inte i början med lättare mods men ska man upp 50hk får man räkna med det.

Vi får se hur polarens M Coupé kommer att gå när den blir ihopskruvad, den är trimmad på klassiskt sugmotor vis.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Zodiaken
Kommer din MCoupe polare på Söndag? (Mantorp).
Kommer du förresten? Då kanske (bara kanske) jag kan mäta mig mot dig på bana, ev kör jag på fria åkningen, ev övar jag bara under familjekörningen.

Om nu grenröret inte ger så mycket, och toppen knappt går att porta, öppna koniska filter är för show vad kan man då göra? är det bara respirator som gäller??? Kanske ska man lägga pengarna på väghållning och lättning i stället, att kasta ut inredningen kan ju inte kosta något (mer än förrådsplats!).

Någon som känner killen i den Svarta M coupen (som var på Mantorp) som skulle montera kompressor, han hade ett MB kompressor emblem på bakluckan, Noshit klistermärken på sidorna, Yokohama klibbor, Kenwood klibba över bakrutan, MH-GTR front och figgurerat som reklam för en dag på strippen i Bilsport.

Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Nej jag kommer inte på söndag, det blir nog för mkt folk och för lite riktig åka.

Inte åker du väl 20 mil och bara kör på familjekörningen/spårvisning en gång till?
Då får du ju inte testa bilen utan bara ligga och puttra...

Du måste se helheten i trimmningen av en sugmotor, man kan inte förvänta sig att en grej ger mkt och nöja sig med det utan kammar, grenrör och toppen spelar ihop och först då ger det effekt. Att endast sätta dig kammar ger inte så mkt men ihop med resten ger det ju mer. Det finns hur mkt som helst att göra, det är bara pengarna som sätter gränserna!

Helt riktigt! Att lätta kostar inget! Ur med stolar och annat tungt, riv ur golvmattor och köp en riktigt stol.

Det är Micke Svensson som har den M Coupén, det sitter fortfarande ingen kompressor i dn bilen. Han har haft annons ute på massa delar han köpte till den så jag antar att han la ner projektet.

/Per
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Zodiaken

Nej jag tänkte nog ge mig ut på friaåkningen också, sätter till och med på andra däck till i helgen, 17" originalfälg med PZero rosso.

Vad är det för grejor M Svensson säljer, var hittar jag annonsen? Han verkade både entusiastisk och ivrig att få montera kompressorn, har något hänt???

Sen var det det med trimning, det kostar pengar och det är något jag knappast har obegränsat av, till skillnad från (som det verkar att) vissa andra på detta forum har.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
P Zero rosso är nog lite bättre än Fulda som är en ren katastrof på bana.

Det var ett tag sedan jag såg annonsen, men jag tror det var här på bmwpower.

Allt kostar ju tyvärr pengar, men å andra sidan har du tänkt behålla bilen i många år så är ju ingen fara. Faktum är att 100.000:- inte är så svårt att bränna och fortfarande finns det tusen prylar man saknar.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Zodiaken

Jag märkte inte att Fulda däcken var dåliga, det släppte inte en enda gång och då försökte jag till och med! Men vi får väl se nu på söndag, förutsatt att det inte regnar! För då skiter jag i det.

Om annonsen var för länge sedan så var det nog något gammalt han sålde, för jag pratade som hastigast med honom på Mantorp och då skulle han installera kompressorn veckan efter.
Vet du om han brukar skriva på forumet?

Jo då pengar går att slösa hur mycket som helst på bilen, problemet är ju bara att man inte har hur mycket som helst. mina första planer med bilen var att det skulle bli en showbil som gick att använda även på träffar. Nu funderar jag på att göra en banbil som förhoppningsvis även passar på show. Vilket fall som helst så kostar det pengar. Och jo då jag tänker nog behålla bilen några år, en 911 kostar för mycket.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Om det inte släpper med fulda så gasar du för dåligt, svårare är det inte.

Om du har tänkt att köpa en 911 så är det nog bra idé att inte modda M Coupén för om du ska bygga en riktigt banbil med allt som hör därtill kommer det kosta lika mkt som att byta upp till en fräsch 993a.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Filmen från träffen på Mantorp den 10e maj är nu redigerad och upplagd.

Den väger in på hela 237mb och hittas här;
Länk

/eFx
Zodiaken: det helt riktigt som du säger. Har i morse pratat med Perra i Huddinge som har just en moddat Z Coupe och han sa att det gick på 750 kakor....
Det var hans silver bil som var på mässan med 20" hjul .

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Z3c 4 ever:
Hallå! 750.000kr! vad i allsindagar har han gjort med bilen då? förgyllt den!?
Det finns inga bilder på denna dyra Z:a?, nu blev jag intresserad.
Han ska inte till Mantorp nu på söndag???? Om han inte planerat det be han åka! han kan få mäta sig mot mig om han vill se skillnaden mot en original M coupe.

Zodiaken:
Kurvan jag ville öva sidledes körning i var näst sista kurvan (180 gradarn) innan målrakan. Jag stog på för fullt men det släppte inte riktigt. OK kanske jag fegade lite men nästan fullt var det väl i alla fall det fanns ju andra bilar på banan (jag körde ju enbart familjekörningen och de gick ju inte riktigt lika fort som jag ville köra).
Ang. 911 så vill jag ha en ren racer (moddad) 911 om det ska vara en Porsche = dyrare än moddad M coupe. Jag är förresten ganska nöjd med min bil, speciellt utseendet, men mycket vill ha mer, som vanligt.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Vad som anses vara fullt handlar ju om referenser! Vad har du för tidigare erfarenheter om vad "fullt" innebär...du höll alltså full gas från ingång, apex och utgång...glöm det säger jag...det går inte ens med r-däck...min släpper med r-däck i många av kurvorna.

Som sagt, alla har sin uppfattning om fullt...men jag tycker vi lägger ner detta nu för det handlar inte om hur fort det går för alla kör olika och många är rädda om sina bilar.

Det viktiga är att man är kul och att man utvecklas som förare.

Ta licensen och gå med i SC och kom till Linköping 13/7 så kan vi kanske ägna lite mer riktig tid på att gå igenom körningen, känner du dig tveksam till vissa kurvor eller bara vill ha ngn som åker med och visar så bara kom fram till ngn av oss som har ett A eller I på bilen så ordnar vi det.

Väl mött..

/Per, bmw sc
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Zodiaken:
Linköping låter trevligt, frågan är om jag har råd att gå med i SC tills dess, jag är nämligen arbetsl...mellan två jobb, så ekonomin är inte den bästa. Men till nästa år blir det garanterat SC i stället för CS. Är bra sugen på en sån där SC-jacka också!
Om jag tar mig dit så lär vi säkert höras. lite extra genomgång och utbildning skadar ju aldrig.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Richard: den stod på mässan i en monter för någon däckfirma. Silver. Alla skärmar och motorhuv är gjutna i glasfiber, det måste kosta en del...
Dessutom är bilen strippad på allt som väger. Hela instrument panelen verkar vara gjord från scratch. det interesanta är att det inte är några modifikationer till själva motor med undantag för avgassystem. Dem har helt gått Bilen är för övrigt besiktigad för gatukörning.

Fråga asken om han vet om det finns några bilder på den, han borde veta, det är hans "hovmekaniker" som har den. Min baby står der nu oxå med fel på luftmändgsmätaren...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vem f*n sa att Pirelli PZero Rosso skulle vara bra på bana! det höll på att kosta mig bilen!

Ska kanske ta det från början. Jag var alltså nere på Mantorp i går, då familjekörning gick så långsamt att man kunde håla tempot på 3:ans växel och utan att behöva bromsa innan kurvorna (bara släppa lite på gasen), beslöt jag mig för att köra lite på fria åkningen. Här gick det undan vill jag lova runt 200 efter rakan (mot 60-90 under familjekörningen), jag hakade på ett gäng bilar (bla en grön E46 M3). Efter några varv hade M3an och jag kört ifrån och det var vårat race, varv efter var gick och jag kom närmare och närmare, slutligen fick han ge sig i slutet av den långa rakan (trode inte jag/min M coupe skulle ta honom där men så blev det). Med seger i huvudet och nu ganska varma däck kom jag hela 4 kurvor innan olyckan var framme. I kurvan ut på målrakan vänder sig bilen 90 grader och den fina tomma rakan i mitt synfält byts ut mot ett plåträcke! Med ivrigt rattande får jag fason på bilen och stannar ca en meter från/längsmed räcket, hjärtat pumpar som aldrig förr! Det blev till att köra ett varv i lugnt tempo innan man kunde köra av och låta hjärtat återhemta sig.

Jag ska inte säga att Pirelli är sämre än mina Fulda Extremo men jag upplever dem som halare i alla fall. Om det sen har något med storleken (P=17tum, F=18tum), ålder (P=?, F=nya) eller slitage (P=3-5mm, F=nya) att göra låter jag vara osagt då jag inte vet hur gamla mina Pirelli är.

Är slitna däck sämre på bana än nya?

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Slitna däck är bättre, du vill inte ha för mkt mönsterdjup pga av det blir väldigt svajigt då.

Gatdäck blir väldigt lätt överhettade efter några varv och har en tendens att släppa då.

Rent generellt är pirelli bättre men har du gamla däck som har blivit torra så försämras ju fästet rejält.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.