|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Såg lite på forumet "BMW träffar och sammankomster" men vill gärna höra hur det var ur Z synpunkt. Hade gärna varit med själv. Det sr ut som att det var många Zetor. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
Synd att man inte hann åka ner med nyförvärvet. Blev nämligen med Z3 Coupe i fredags :) Kanske blir nån träff i sthlm så man få kolla in lite fler exemplar? |
|
|
Martin> du har mail _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jag, pappa, z3mpower och eFx möttes 6.30 på morgonen vid Statoil i Kungens Kurva, för att kort därefter börja köra söderut mot Mantorp. Riktigt kalasväder, filmade några minuter på vägen. Väl framme ställde vi upp våra bilar på ett inhägnat område intill depån. Vi var med på förargenomgången inför bankörningen, och sedan även på spårvalsgenomgången. Under förmiddagen droppade fler och fler Z3:or in, och även en Z4. Totalt tror jag det blev 15-16 bilar. Det var flera andra Z3:or på plats, men de stod inte på utställningsområdet, utan höll till i depån eftersom de var där för att främst köra på banan. Som jag nämnde i en annan tråd filmade jag totalt 40 minuter under dagen, varav några minuter är från ett varv i z3mpower:s M Coupé under familjekörningen. Klockan 13 var det prisutdelning för dagens finaste Z3:a, vinnaren blev en estorilblå M Coupé med 18" (?) BBS. Riktigt snygg! Priset var en Z-nyckelring. Som tröstpris hade z3mpower ordnat fram mini-Z3:or av pullback-typ, dvs. en sån som man drar bakåt för att dra upp en fjäder, och som sedan far iväg med en jäkla fart när man släpper den :) Efter detta började flera Z:or åka hem, men vi var kvar till klockan 15, utom z3mpower som var tvungen att stanna tiden ut för att vara flaggvakt. Jag, pappa och eFx körde hem gemensamt, och tog av mot gamla E4:an vid Stavsjö för att slippa motorvägen. Har mer att berätta, men det kommer senare :) ///M |
|
|
Jag vill bara börja med att säga att jag hade en underbar dag, bilen fungerade underbart, det är skitkul att köra på bana och jag vill tillbaka! I want more! TheMaztr har dragit det mesta om Z-träffen så jag får väl dra några höjdpunkter från resten av dagen. Svårt att bedömma men låt säga att det var mellan 100-200 BMW, Audi, Porsche och Mustanger där denna dag. Qvarnis var där med sin M5, vilken bil! Han fick dock börja dagen med att plocka ut hela ljudanläggningen (tror han sa något om 40kg). Bilen har en helskön förg i en blandning av svart, lila och grönt och vilket ljud! Den är som en 4 hjulig Ducati, den varvar inte så mycket utan går från ett dovt Bröööööl, till ett djupare Brrrööööölll när han kör = underbart men sjukt ljud. Sen fanns det en E46 M3 Köhler trimmad (om jag inte är missinformerad), sänkt och med slicks. Den gick skit bra tills bromsarna inte längre tog! Nu vart det väl inga jätte skador vad jag såg med det var i alla fall färdig åkt för honom. Dagens roligaste bil var nog den röda E30 Alpinan (samma som var i bilsport för några nummer sedan). Den gick som en....vet inte vad. Men det var kul att se när den kom ut på rakan där alla Audi (och BMW) kämpade på som bäst att accelerera och denna lilla E30 kör om alla som dom stog stilla. Underbar och rolig att titta på. Sen var det en kille där med en svart Z3 M coupe med MH-GTR front och stora Yokohama klibbor (kändis från bilsport då han varit reklampelare för en dag på strippen/racebanan ett antal ggr.). På bakluckan hade han monterat ett Merscha emblem (Kompressor) vilket ger en antydan på vad han hade i föravsikter med bilen. Jag gillar klibban på sidan av bilen "Noshit" med NOS-typsnitt. Den bilen gick även den bra på bana. Vidare fanns det två/tre Z3 2,8 coupe som körde hårt på bana, den silvriga gick ruskigt bra. Tydligen hade han moddat den en del, nytt grenrör, avgassystem, portad topp osv samt Porsche bromsar. Mot slutet av dagen stog jag flaggvakt i näst sista kurvan, där han fler än en gång ställde upp sig i bredställ på väg ur kurvan, snyggt och kontrollerat (gillas av flaggvakten!). I denna kurva började en av plastbilarna (en Audi 90, som för övrigt gick bra) falla isär. Den stora plast/hasplåten under motorn föll av och orsakade avflaggning. Sen fanns det en grön Audi 90 som lät som f*n och gick väl ganska bra också. Men i mitt tycke så var den antingen för trimmar eller bara inte inställd nog, för han körde inte så mycket. Killen som vann priser "Dagens finaste Z" med sin underbara Estorilblå Z3 M coupe från -99 och 18" BBS LeMans fälgar. Till dig har jag en fråga, vad gör du med din bil, den hade ju inte gått 1000mil än!? Bäst av allt på dagen var i alla fall att själv få köra på bana och det är inget jag kan berätta om, det är något som var och en själva bör prova på. Kortfattat kan jag bara säga fy fan va kul, I want more! The Maztr filmade ett av mina varv under familjekörningen. OK det ser inte så fort ut, men det är så det blir på film. Hur många biljakter har ni sett på film där man upplever fartkänsla??? Jag ser fram emot resten av filmen. Jag tog själv 40 bilder, hade blivit fler om inte kameran och jag lirat så dåligt ihop. Något gjorde att bara ca hälften av alla kort jag tog/trodde att jag tog blev något. Vädret. Vi hade sol til sol med moln, lite blåsigt men inte så farligt = underbart. Slutkomentar: Till alla er som aldrig provat på att köra på bana, gör det, det är skitkul! Den 25 Maj är det BMW Club Swedens tur att arrangera banträff på Mantorp, ta chansen och åk dit och prova på att köra på bana, jag är fast! jag vill ha mer! Något att tänka på dock, använd insidan (av huvudet) när ni kör och bankörning tar på bromsar och däck, börjar bromspedalen kännas svampig kör i depån och låt bilen vila. Jo en sak till, ett stort tack till arrangörerna denna dag, BMW Sport Club, Audi klubben (Gävlesektionen om inte ni höll er på annan plats?). Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
rocketboy |
Den sladdande silver 2,8:an gick riktigt bra å den svarta var inte långt efter den heller :-) |
|
Det är helt sannt, men jag tror han i den silvriga satsade lite mer, det såg jag framför allt när jag stog flaggvakt. Men båda gick ruskigt bra = duktiga förare, frågan är om jag hade haft någon chans? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
hihi, det är rocketboy som kör den silvrige och jag som kör den svarta. Silver 1.37 och jag låg på 1.38. Han kapar lite med bromsarna och lite mer effekt. Det var en del S4/RS4/M3or som fick se röven på 2.8orna :) |
|
|
Helt klart tokigt bra tryck i den där E30 Alpinan..! /eFx |
|
|
Had härligt att läsa era entusiastiska rapporter! Jag önskar jag kunde ha varit med! Vore kul att kolla vad min lilla vortex dopade varelse kan prestera för tider.... Och iär inte detta typiskt att jag kan inte vara med 25 heller. Ska på kurs då oxå! Damn!!!! _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever: Du kan ju inte åka på kurser varje helg! hoppas det inte är jobbet!?, fast det är klart om man ändå hade ett jobb! Man kan ju nästan tro att du inte vågar visa upp bilen, inte kom du i går heller då BMW klubben hade första brostugeträffen. Zodiaken och Rockcketboy: Så det var så jämt mellan er! Då var det väl bara Rocketboy som stylade lite för mig och gick på bredsladd genom 180gradarn innan kurvan till målrakan. Det tackar man för som flaggvakt. Låt mig nu höra vad ni gjort för modifieringar på era bilar, är lite sugen på att göra något jag med. Jag pratade i och för sig lite med Rocketboy på Mantorp men kan vara kul att ha det på skrift, gärna om ni har lite priser också så man kan bilda sig en uppfattning om vad det kan tänkas kosta på min. Men några Porsche bromsar får inte plats i mina fälgar, oken är för stora, funderar dock på andra klossar och E46 M3 skivor, vet ni om det fungerar eller blir det annar "ET"? moste man modda något eller passar de? Martin S: Vi ser fram emot att se dig den 25e på Mantorp (då har BMW klubben banträff där). /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Richard: hejhejhejhej! Jag var ju på vårens träff vid brostugan i April och försvarade Z3 färger! Sugen på modiferingar? spana Askens reportage från den Norska skogen. det är det optimala sättet. _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
z3M: Vad som är gjort är hemlighetsstämplat ;) Orkar inte skriva allt här men vad du ska göra beror ju på vad det får kosta och vad du ska använda den till. Att byta till M3 E46 skivor och behålla originaloken vinner du inte direkt ngt på. Att bygga om spindlarna och hålla på för att sedan sätta på gamla enkolvs ok känns rätt onödigt. Du klarar dig väldigt långt på riktiga klossar, vätska och andra slangar. Pris på klossar är varierande. Som jag sa till dig när vi pratade vid mantorp så har PEAN Sweden PF Z-belägg som är lite mer gatanpassade samt har skrikplattor. Ligger på ca 1300:- skulle jag tro. Slangkit kostar 1200:- samt vätska 200:-/l. Det är en billig uppgradering som förbättrar känslan och prestandan på bromsarna. Du kan ju slitsa originalskivorna i sthlm hos en kille som håller till vid kungens kurva (demondeluxe@hotmail.com) |
|
|
jag testade bromsklossar enl zodiakens rekommendationer, jag tyckte (inbillade mig??) att det kändes bättre med skönare nyp med PF-Z belägg. Akta dig för att testa nypet i Porschebromsar, efter det måste man bara ha..... ;-) mvh Anders BMWCS #4727 |
|
|
Firren bara yrar som vanligt ;) Vill man ha riktigt nyp ska man ha PFC 97. Men då dammar det och gnisslar som aldrig förr, kräver lite värme innan det blir bra bett men det funkar riktigt bra! /Per |
|
|
meh! Per, om du inte är snäll blir det baksäteskommendering i 993an ;) :) SAMT obligatorisk rundtur på SAMTLIGA kläd- och skoaffärer nästa gång du tittar förbi :-P o jag vidhåller faran med att testa brutalbromsar :) mvh Anders BMWCS #4727 |
|
|
Doh! Här blir det inget slangbyte på Pålle hör jag ;) Jag har redan varit i ALLA kläd/skobutiker så du behöver inte plåga mig mer ;P |
|
|
Zodiaken: Tack för tippset om bromsmod, men var kan man köpa delarna? Porsche bromsar får nog inte plats i mina fälgar, låter kanske fåfängt men jag har lagt mycket pengar på dessa så de får sitta kvar. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
| z3m: www.peansweden.com | |
|
Richard, jag tror att dem Brembo som sitter på Boxter S får plats i vanliga 17" som sitter på dem flesta Z-or. Har sett i BMW Scene en M Coupe med just såna. I och för sig så hade just den bilen BBS men det åpåverkar väl inte så mycket utrymesmäsigt? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
ojojoj, fälgen har STOR betydelse när man har bytt ok och annat. Det är väldigt många fälgar som inte har utrymme för större ok. Richard får nog inte in några andra ok i sina fälgar med det lilla centrumet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.