|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej motortvättade min V8 för ngn. dag sedan. Självklart skulle jag inte gjort det!! Efter tvätten gick bilen inte på alla cylindrar. Körde kanske 1,5 mil med bilen hem till mig. Ska tilläggas att när jag kom hem så gick den ganska OK fakitskt. Torkade idag rent runt stiften, tog ur stiften och gjorde rent dem också. MEN det hjälpte ändå inte den misständer fortfarande. Zuzatsluft (tillsatsluftslide)prylens säkring hade gått också bytad, vet dock inte om det var i samband med tvätten. ( ingen skillnad om jag tar ur säkringen under gång) Vad ska jag göra? Ska försöka kolla om den tänder ordentligt, några stift kan ju ha gått sönder. Kan spolarna gå sönder ? Råd och hjälp alla svar är är välkommna. | |
|
Har du inte fukt i kontakten till tillsatsluftsliden då ?? Det är ju säkert mera fukt i andra kontakter i motorrummet! Har denna motor fördelar lock/dosa , då kan det ju vara fukt även där. Billy B-10 Länk |
|
|
Inga fördelare o grejer. Ska kolla alla kontakter. Vet inte vilken pryl som är tillsatsluftsliden men jag kollar allt. Man tycker ju den borde gå ganska ok ändå, tillsatsluft behövs väl i regel bara vid varmstart av motorn, eller har jag fel? Vet ngn om det är vanligt att någon eller några av spolarna går sönder? Kunde inte köpa några nya stift idag, en firma hade tre Bosch super 4 men det kommer man inte så långt på. |
|
|
Vad menar du med "spolarna" ?? Ev så kan det vara fukt i spridarkontakterna . Billy B-10 Länk |
|
ormen |
blås alltid rent från vatten med tryckluft efter tvätt (som satan) Länk |
|
Spridarkontakterna har jag faktiskt inte kollat tyckte de såg allmänt torra och fina ut. Allt annat har jag kollat sprejat med kontektsprej. Tagit ur alla stiften igen lyckades knäcka av ett. Men det gör inget tänkte ändå byta alla. Kunde inte testa dem med biltema verktyget passar inte och får inte plats. OBS alla stift ser bra ut inget speciellt på ngt av dem. Vilken firma har bäst priser på stift? Widik, Mekonomen, PCS-bildelar finns i stan. BMW själva? Med spolarna menar jag tändspolarna, och om det händer att de kan gå sönder på ngt sätt? Har ine haft möjlighet att blåsa rent pga att jag lånat ut min kompressor, men eftersom jag plockat sönder allt så borde det ju inte behövas längre. Det jobbiga med hela historien är att jag annonserat ut bilen och det är lite pinsamat att säga att de inte kan komma och prova bilen enbart pga. att jag varit enormt klantig. |
|
|
Spolarna ska det nog inte vara , du får väl prova med att byta alla t-stiften ! Billy B-10 Länk |
|
|
Var lite försiktig bara. Kör inte med bilen om den går ojämt, om en cylinder inte tänder sker två saker. 1. Cylinderväggarna tvättas rena från olja av oförbränd bensin = kraftigt slitage 2. Oförbränd bensin dumpas i katten som lätt kan brännas. Detta kan bli mycket dyrt om man inte ser upp. Motortvättar är INTE att leka med |
|
|
Jag var med om att jag fick fukt i givaren till oljetrycket på min 540 E39. Kan tro att man sket ned sig när den röda oljekannan tändes och bilen skrek att man skulle stanna omedelbart!! Det blev några ångestladdade ögonblick innan man sansade sig och lokaliserade felet ;) |
|
|
Jo jag vet störd som jag är körde jag hem ca 1,5 mil, kan jag ha skadat kattarna då? Jag var så otroligt trött då så jag körde bara hem. OBS bilen gick ganska bra när den var ordentilgt varm. körde kanske halva sträckan med dålig gång misständningar. I tre tändstiftsgropar var det vatten och lite lite olja (har spännt packningarna) + att man såg typ vita avlagringar rester av vatten o grejer på några andra som torkat. Steg 1 köpa stift någonstans på måndag. Roligt med oljelampan, tror jag vet vilken känslan du försöker beskriva! Någon som vet vilken firma som har billigast stift? Vad tar BMW själva för 8st? Widik ville ha 790kr +moms tor jag det var lite mycket, ska det inte kosta kring 500 lappen? |
|
|
Biltema är väldigt billiga på tändstift dom säljer Eyquem vilket är ett fransktillverkat märkesstift...sen är det inte säkert de har just den beteckning du ska ha.. kolla på deras hemsida...annars tillhör faktiskt OK de billigare |
|
| Jag köpte NGK-stift på ok för ett tag sedan, och de var billigare än biltemas skumma stift. Så kolla på bensinmackarna vad stift kostar där. | |
| Du har ju en viss säkerhetsmarginal. Kattarna klarar ju fullgas på autobahn i längden. Så om du rullar hem i normal svensonfart med dåligt tändning så går det kanske på ett ut. Värre om man försöker "blåsa ut" motorn....... | |
|
På min bil va samma fel efter motot tvätt.. Det va dåliga tänd kablar. Bytte dom o sen gick bilen som en klocka. Körde med dåliga kablar o fick katlysator brand.. Katten va rödglödgad.. Som tur va så klade den sig. Besiktigad bilen en månad senare o inget fel.. Phuuu |
|
|
köpte mina ngk stift och betalade 493 kr för alla Åtta!!! Men då köpte jag även olja och filter och det var på autoexperten men då fick jag bra pris gemfört med andra som tex mekonomen! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Köpte Champion stift idag ... kan säga att de kostade 728kr kunde sparat en hel 20-lapp om jag väntat och beställt på Widik! Det ni. Ska montera imorgon, kl 06,00 Håler tummarna för att bilen ska gå ordentligt igen. Ska även försöka täta gummilisterna vid locken, så inte samma sak händer igen i framtiden. Min andra bil Volvo PV444 dog idag så BMWn behöver tjänstgöra snarast. Maximal otur följer mig numera. Om det skulle vara så att stiftbytet inte hjälper, ngn som ved ngt enkelt och smidigt sätt att testa om tändspolarna fungerar? |
|
|
har idag mellan skurarna bytat stiften (lite skraj för vatten numera) Nästan seger?! känns konstig mellan 900-1500 varv skakar lite lite går kanske på 7 cyl ibland! Någon som vet hur man testar tändspolarna utan att bli electrifierad, eller hålla på och köra bilen utan en spole och sådana grejer? Kanske räcker med att nollställa bilen, eller köra lite, vad säger ni som vet? |
|
|
Annars så har väl "någon" tändkabel gått sönder när du hållt på och bytt stiften ! De är ju inte svåra att paja menar jag ! Billy B-10 Länk |
|
|
>Billy Har inga sådanna tändkablar som du har på din bil. Jag har 8st tändspolar över varge stift, från spolen går det ett gummirör rakt ner på stiftet (ca 13cm långt). Sitter inte fast på själva stiftet. Fjäder inne i röret som håller kontakten med stiftet. Ganska bra lösning tycker jag. snyggt och cleant. Körde lite uten den stora plastkåpan på motorn (kallas av bmw för akustikkåpan) akustik jovisst dämpar ljudet mycket. Låter mycket bättre utan kåpan, man hör att det är en V8. Belöningspolerade lite i motorrumet efter lyckat ingrepp, funderar mycket starkt på att låta plastkåpan ligga i skuffen ett tag :-) Tror jag fått ordning på bilen nu. tack för all hjälp även om det inte var så allvarligt. |
|
|
Aha! Tackar för infon. Med andra ord dessa spolar är ganska dyra att byta eller? mvh Billy Billy B-10 Länk |
|
| Ja dom kostar en slant 750:-st på mekonomen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.