|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej fikakungen! Å andra sidan har min M535:a gått 40´. Är motorn riktigt varm - typ dra båtsläp eller blåsa på på Tullinge -har oljelampan alltid flimmrat de senaste 20´milen. No problems! MVH /// Paap R |
|
paap> ok... men min gör det även vi lätt körning. Dock lite lugnande att veta att det inte är ngn panik så fort den blinkar till... Min omega skar efter att oljelampan lyst i ett par dagar bara, och den var inte tom. Ska åka en sväng nästa vecka (100mil, eller så) men sen blir det verkstan... Peter29> Ledsen att jag snodde din tråd... Det är bara att ta tillbaka den när du vill. Hoppas att det som sagts här även hjälper dig. ---- Ingen känsla utan växelspak! |
|
|
Det är lungt, bra att få lite extra tips. Har kollat givarna och trycket. Felet är att trycket är för lågt på tomgång, ingen olja i kylarvattnet, skall kolla pumpen till nästa.(Hoppas felet ligger där!!) Peter |
|
| Peter29, har du hittat noen årsak til ditt problem? Jeg har samma problem på min E39 523i -97, och byte av oljepumpen löste inte problemet. | |
| Jag har nu äntligen löst problemet!! Oljepumpen var trasig, bultarna hade lossnat och en massa lösa delar det var bara en tidsfråga när hela pumpen skulle gett upp. Har ni samma problem så kolla bultarna på era 750:or lika som på 740:an. | |
|
Som sagt... Synd att jag inte såg din tråd tidigare peter29 då hade jag kunnat ge dig lösningen på rot... Nåja jag hoppas det är fler som kollar sina 750 motorer nu, detta problem kanske gäller E32:an också? Ja menar det tar juh ingen tid att kolla. |
|
|
Nu hittades ju problemet, men ha i åtanke att slitna Vev/ramlager kan ge samma symptom. När motorn blir varm och lagren är tillräckligt dåliga så sipprar oljan helt enkelt för lätt mellan axel och lager, vilket medför försämrat oljetryck. I många fall tror man att det just beror på pumpen, men då kanske det är just lagren istället.... Peace! /Nicke |
|
|
Väcker liv i denna tråd igen. Oljetryckslampan och varningstext kom upp på displayen i e38'an! Åkte hem den kilometer jag hade. Lampan lyste sedan oavsett om motorn var varm eller kall. Läste igenom forumet. Bytte olja, filter och drog åt bultarna till oljepumpen + spände kedjan något. Bultarna hade inte lossnat men satt ganska löst. Filtret var skitigt. Motorn drar i princip ingen olja, inga missljud. Frid och fröjd, startar bilen och åker till jobbet. Oljetryckslampan lyste inte, men efter ett tag så började den tändas svagt för att sedan lysa starkare. Testar sedan att starta när motorn är varm. Jag kan åka någon kilometer innan lampan svagt börjar att tändas igen. Ingen skillnad om man varvar upp motorn. Ska göra som Paap Reeder föreslog och inhandla oljetrycksmätare. Vad ska oljetrycket vara vid kontakten? Finns fler nya erfarenheter och tips kring detta? |
|
|
Hej, Efter att ha kört omkring med missljud från ventillyftarna och en oljetryckslampa som lyser på tomgång med varm motor ett bra tag, är det nu fixat: OLJEPUMPEN! Två av tre skruvar som håller fast den satt löst, och åtta av tio som håller ihop den låg i tråget, eller hur det nu va. En riktig BMW-mek kollade oljepumpen det första han gjorde när han sett symptomen. Liten varning: Jag har haft bilen hos flera bilmekaniker (varav flera med BMW-erfarenhet) som sagt att det är vevlager/ventillyftare som måste bytas. Ni inser vilken prisskillnad det är på att byta lager/lyftare jfrt med att (byta olja, och) dra åt oljepumpsskruvarna. Bl.a. BMW i Solna (Stockholm) hade bilen en hel dag, och bytte olja osv. De kom sen fram till att om det inte blir bättre med den nya oljetypen jag fick så är det HWA-elementen (dvs ventillyftarna) som ska bytas. Skrämmande. |
|
Scheckheft |
Hej pedahl: Innan du byter oljepumpen - har du kollat oljetryckskontakten? Kostar ca 240:- hos BMW. Trasig kontakt, som bl a kan bero på fukt, lampan lyser i tid och otid. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
fikakungen : Bra att det löste sig , men tror du inte att din motor har tagit skada av att åka med för lågt oljetryck ? Det låter iaf. inte hälsosamt med tryck som är så lågt att ventillyftarna börjar låta. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Möjligt, men det var ju bara vid tomgång som oljetrycket var alarmerande lågt. Hur kollar jag det? Den känns bra och låter "frisk" nu... |
|
| Scheckheft, Jag hoppas på din linje. Tidigare samma dag som symptomen uppträdde hade jag tvättat bilen, bla i motorrummet. Såg sedan någonstans på forumet att BMW uppgett att kontakterna var känsliga för fukt. Jag har sprutat 5-56 i kontaktdonet men det kan ju vara där felet sitter i alla fall. Min oljepump hade inte lossnat, men skruvarna gick att efterdra en del. På torsdag åker jag förbi en BMW-handlare och köper troligen ny kontakt om den inte kostar mer. | |
Scheckheft |
i mitt fall (efter motortvätt) var det bara att slänga kontakten. Hade samma symtom på min 740 som du beskriver. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
Fixat! Ny kontakt och problemet var borta. Känns iofs skönt att kollat av bultarna till oljepumpen. Även denna gång, som ofta, så var lösningen enklare än man först tror. Man får ta det lite försiktigare när man gör motortvätt nästa gång. Tack för tipsen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.