AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.716

Lågt oljetryck vid varm motor på låga varv.

Sida 1 av 2
När motorn blir varm och billen går på låga varv (under 1000 rpm) tänds varnings lampan och text, stop motorn oljetrycket.
Vad kan vara felet, oljepumpen? Tar motorn stor skada av detta, vid rödljusen lägger jag i neutral och höjer varven till över 1000 rpm, då slocknar varningstexten. (Det finns olja i motorn.)

Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket olja har du i motorn?
Vilken olja är det?
Hur långt har bilen gått med den oljan?
När byttes oljefiltret senast?

Mvh
Det är lite för mycket olja i motorn, Valvoline 5-40, bytt olja och filter ca 1500 km sedan. Jag har haft ganska stor oljeförbrukning, troligen vevhusventilationens regleringsventiler borde bytas.

Peter
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

KAN ju vara fellarm...Har du kollat oljetrycket på verkstad med manometer?
JAG skulle inte köra bilen något mer innan du kollat upp problemet..dvs checkat trycket och ev fellarm..

Annars finns naturligtvis risken att din motor och/eller oljepump börjar ha blivit lite sliten...Eller så kan du FÅ motorskador om det visar sig att du tappar oljetryck vid varm tomgång..

Hur långt har bilen gått är också en relevant fråga i sammanhanget?

Ingen V12 "expert" skall tilläggas men detta är vad jag skulle misstänka..

Mvh Janne.
Tack för svaren, skall föra den på test. Har gått ca 13.000 mil.

Peter
Vad är det som får dig att tro att det är något fel i vevhusventilationen som gör att din bil drar olja och hur mycket olja drar den?

MVH//Callestropp
När jag startar bilen kall kommer det mycket rök från avgassystemet och luktar bränd olja. Mina tändstift blir också igentäppta och motorn går ojämnt på tomgång och saknar mycket kraft. Jag har också fler elektriska fel i bilens främre område, enligt BMW TIS kan detta bero på att kabelstammen i hjulhuset höger fram kan ha skadats av plåten. Men oljeförbränningen kan inte vara elektronisk.

Peter
Förr rykte den mera, men den senaste tiden har det varit mindre, gjorde en rengöring med Omega och tillsatsämne Omega som mjukar upp gummipackningar. Tyvärr kan jag inte mecka själv så måste nog lämna in bilen, vågar jag ändå köra med den? Varningslampan lyser bara när bilen går på tomgång, 5-10 sek.
Förr var oljeförbrukningen kanske 1 liter/1000-1500 km.

Peter
Visa användare
879
mageng
528iA -99
1 l olja på 100-150 mil är mycket stor oljeförbrukning. Troligen läcker oljan förbi toppackningen. Har du olja i kylvätskan? En del bränns i allafall upp i avgassystemet.

Det finns väl en del alternativ som jag ser det.
1 byt till nån tjockare olja tills du vet mer...
2 Häll i nåt dundermedel typ Holtz e dyl. som tätar oljeläckor. Vissa funkar rätt bra tydligen.
3 Förr eller senare får du nog öppna motorn... men gör en diagnos först hos nån duktig mekare.(sen kan nån billigare göra jobbet utan kvitto) Det kommer nog att kosta lite ändå...
4 sälj bilen till nån stackare och döva samvetet med billig whiskey.

Sådeså
Har samma fenomen på min bil, en 740i E38 -96:a. Dvs oljelampan tänds och bilen larmar för motoroljetryck vid varm tomgång. Det har dock inte alltid varit så; utan började ungefär då jag bytte olja till den som man får på BMW om man kliver in och köper det de erbjuder, ngn typ av long-life olja antar jag... Jag vet inte vad som fanns i innan, eftersom den hade hällts i av tidigare ägare.

Jag har inte någon större oljeförbrukning, men däremot lät det ganska mycket om venitllyftarna.

Hällde i en burk Omega 909, och hoppades på att oljudet skulle försvinna. Det gjorde det, men återkom efter bara ngn dag, dock mycket lägre. Dessutom låter den inte alltid längre (som den gjorde förut), utan bara ibland. Har nu lite hög oljenivå i motorn, så jag avvaktar tills den gått ner, men sen blir det nog en burk 909 till. De rekommenderar ju 5-10% koncentration, och 3.3dl på 7.5l är nog lite i underkant, dessutom blev det ju bättre...

Jag tycker mig även märka en tendens att jag får varningen om lågt oljetryck vid varm tomgång mindre ofta nu, efter att jag hällt i omega 909. Dessutom känns det som om jag får det oftare om det är varmt ute. Funderar på om det helt enkelt är så att det är oljetrycksgivaren som behöver bytas...

----
Ingen känsla utan växelspak!
Förresten; Är det någon som vet om den larmar även vid för högt tryck?

----
Si
55
Signalaren
750iL -95
Inget roligt broblem du har.
Jag får intrycket av att din bil har gått varm så att en eller båda topparna har slagit sig. Tidigare ägare viste detta och hällde tjockolja i motorn för det täpper till för stunden och det hjälper även till att tysta tickande ventiler.
Och när du gjorde olje byte så framkom felet igen.
Kattarna tål inte oljeblandat bara så du vet.

12-Pack
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Kan vara knas med oljefilterhuset, det var det på min bil när den varnade för oljetrycket.
Knas på vilket sätt?

Nu är jag förresten ännu mer säker på att det larmar mer varma dagar (har haft bra väder i sthlm ett tag nu). Är det en ledtråd till vad det kan vara? Det larmar mindre på kvällen än på dagen, vilket också borde betyda att det är temperaturkänsligt (gissar att det inte har med ljuset att göra:))

Jag vill verkligen inte tro på att toppen har slagit sig, som signalaren säger ovan, om jag inte måste.

Dessutom, efter att ha kört ett tag nu med 909 blir det sämre och sämre; det låter mer och oftare samt att oljetryckslarmet går oftare. Förbrukas 909, eller är det motorn som håller på att rasa? Det är dock inte lika dåligt som det var innan jag hällde i omega909 (ännu?).

----
Paap Reeder
Hej!

Vad forumet lärt mig:
Gör alltid först felsökning och fastställ vad som är galet - byt sedan.

Således: inhandla en oljetrycksmätare på Mekonomen eller dyl och anslut den där den ordinarie givaren sitter.

Kör och mät.

Är trycket dåligt -> gå vidare med att mäta CO i kylvätskan.

Skulle den "elda upp oljan" blir HC >> 100 garanterat.

Låg HC samt ingen Co i kylvätskan => låt topparna sitta där de sitter.

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på alla lösa oljepumpar på V8:orna, har du kollat bultarna till den?

Om pumpen sitter löst blir oljetrycket lägre!

Finns flera trådar om lösa oljepumpar....använd "sök inlägg"!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Paap Reeder
Hej!
Håller med Johan S.
Å andra sidan är det bara en dryg halvtimmes jobb att på en M 70 kolla oljepumpen.
Köp dock nu packning med en gång.
MVH /// Paap R
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min känsla säger att maskinen är sliten därav oljeförbrukningen. Gör en DISkoll och verifiera mätarställningen och kolla kompen på alla cylindrar. De flesta felkoder läggs upp i felminnet det borde kunna vara en liten hjälp på vägen. Att hälla oljemirakelmedel i oljan säger sig självt här ovan. Hoppas det löser sig
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vilken viskositet var det på den longlife olja du fick, har din bil många mil på mätaren så är det kanske bättre att använda en olja 10W-40/50istället för 0W/30 eller 5 W 30/40 som longlifeoljorna har. Och oljepumpen är ju ett måste att kolla.
Sedan kan de vara tryckventilen (regleringskolven) i oljepumpen som inte tätar ordentligt pga eller fjädern som börjar bli klen.
Min. oljetryck med varm motor är 0,5 bar, regleringstrycket ska vara 4,5 bar vid öppnade av reglerkolven.

///MVH Hasso
Länk

ok...

Tackar hjärtligast för alla tips här. Det här är nog mer än jag klarar av att göra själv, så det blir nog att åka till verkstan...

----
JV
17
JV
750ia-96
Jag bytte olja igår på min bil och passade på och kolla olje pumpen,Jag märkte att nästan alla skruvar var lösa en gick o skruva 2 varv för hand.Bäst och kolla de oxå!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.