|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fått ett ganska ordentligt glapp i styrsnäckan. Är det någon annan som har haft samma problem? Jag förmodar att det är till att inhandla en ny. Är det samma till alla E-32:or? Någon som vet något om detta? Felix | |
| Dom är justerbara med en liten skruv uppe på styrsnäckan. | |
|
Jon Kan du(eller någong annan) förklara lite hur den fungerar? Jag tittat lite närmare på själva apparaten som styrstaget går in i. Det är trångt så man ser inte så mycket, men jag har hittat en liten, typ "nippel" på ovansidan. Är det den som ska justeras på något sätt? Eller kanske luftas? Det känns inte riktigt rätt. Felix |
|
|
Det sitter en sexkantsskalle ovanpå styrväxeln. I denna sexkant sitter sedan en insexa. Du lossar sexkanten, justerar insexan tills glappet är borta, och låser den sen med sexkanten igen! Jeppe |
|
|
Är det den som sitter i mitten på locket så att säga? Den sitter precis nedanför oljefilterbehållaren? I så fall har jag varit och pillat på den. Jag fick det till att det var en pinnbult som stack upp en ca 15mm och att den var åtdragen med en mutter. Jag letade efter ett insexspår i pinnbulten men hittade inget. Pratar vi om samma ställe? Felix Icq#133904233 |
|
|
jag ska till å spänna snäckan på min bil men undrar lite hur f***n man ska komma åt tips om att bocka/kapa verktygen önskas!! H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Jag har inte orkat ta tag i det problemet än. Har du kollat om du har en insex pinnbult på styrsnäckan eller om du har som jag ett spår? Har du insex så ska det går att justera underifrån med en kapad insex. Fråga Jesperado han verkar ha lyckats med att justera sin. Sök på forumet först om du inte har gjort det redan. Te.x "Glapp i styrning 750" eller "styrsnäcka" finns en hel del bra tipps. Återkom gärna och berätta hur det gick. Felix Icq#133904233 |
|
|
Jag använder en vanlig ringnyckel som är kortad, och en insexnyclel, med "L-form" där den längre biten på L:et är kapat... Jeppe |
|
|
Jag trodde att det var ungefär så du hade gjort. Jag får nog göra på ett litet annorlunda sätt i och med att jag har spår på min bult. Felix Icq#133904233 |
|
|
tackar!! jo de sitter en insex på min men det är fruktansvärt trångt! jag får precis in handen å kan känna efter jag funderade på att ta bort generatorn först men ska man få bort den så måste servopumpen bort först å de verkar lite överarbetat! ???är det 19mm på lås muttern och 10'ans insex??? så känns det iaf H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
felix___ bara för att du har en spår skruv så betyder det inte att du måste använda en mejsel at en enkrona eller vad som helst som passar i spåret H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Naturligtvis inte. Jag har bara inte provat mer. Jag tror jag har en smidig lösning. Återkommer, Felix Icq#133904233 |
|
|
låter bra!! ska titta lite mer på min i morron bara hoppas att de går bra å komma åt!! H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
dåså nu kom man åt den men faan så trångt!! jag lossade på generatorn först så kan man ta den fram/nerifrån! kommer in med mera senare och även några bilder (om de blev några skapliga) H/Pasi Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Jesperado/Pasi: Eller någon annan som är innne just nu. Hur mycket justerade ni på skruven till styrsnäckan? Det är inte så att det är felgängat eller nåt´sånt dummt? Håller på och mekar precis nu så om ni är online så kan ni väl svara. Felix Icq#133904233 |
|
|
Det är inte mycket som skall justeras. Gör såhär: Lossa låsmuttern, håll denna med ringnyckeln ch vrid sedan sakta på insex/justerskruven tills du känner att det tar emot. Inget våld, sakt och försiktigt. Håll kvar insexskruven och dra åt låsmuttern, dock ej hårt. Kontrollera glappet i ratten. Blev det bra så dra fast låsmuttern, i annat fall dra in justerskruven lite till. Lyft upp framvagnen och kontrollera att det inte kärvar i ytterlägena. I så fall har du justerat för hårt och måste troligen byta styrsnäckan. Bosse J. |
|
|
Jag justerade ganska mycket, några varv typ... Prova att känna på styrningen efterhand som du justerar, tänk på att prova ända ut i ändlägena! Jeppe |
|
|
Jag är inte så tjatig egentligen, det föregående inlägget fanns inte när jag la in mitt! Jeppe |
|
|
Jag vred ungefär 3/4 varv sedan tog det stopp och det känndes som om man inte skulle vrida mer. Har varit ute och provkört och tycker mej känna en klar förbättring. Dock har jag ett litet glapp forfarande när bilen står stilla men å andra sidan är ju bilen inte ny. Tack för era inlägg. Felix Icq#133904233 |
|
|
Lite spel blir det alltid kvar... Jeppe |
|
|
jupp lite spel ska det vara på min räckte det med ca 1/4-1/2 varv för en klar förbättring man kan ju spänna ganska mycke bara så att hjulen återgår till rakt framm när man släpper ratten gör det inte det så har man ia spännt förmycke!! H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.