|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
När jag vid ett par tillfällen har varit med på bankörning med min 328 börjar den ticka från ventiltrakten och det är väl inget ovanligt problem vad jag förstår och beror väl på att oljan jag använder inte fungerar vid höga temperaturer, eller? Jag kör med den olja som Bilcentralen (BMW i Segeltorp) häller i vid service (vet ej vilken). Skulle det vara idé att prova en annan olja och i så fall vilken? Någon som har några idéer? | |
|
Testa Castrol TWS 10W-60 special för M5 mvh MW-Guru |
|
|
Troligen häller din BMW handlare i Castro SLX 0W-30 vilket inte är det bästa fär hård körning mvh MW-Guru |
|
|
testa inte med 10-60 den går tungt som faan,är åxå dyr som guld servar du på bmw så har dom nog hällt i 10-30 halvsyntet å den ska nog eg funka |
|
ant |
Norrland: Vad menar du med att den går tung som faan? Bara för att den har ett högre viscocitetsindex än "vanliga" oljor så är den inte tungpumpad. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
| nja jag testade den i min 325 a och det kändes klart kärvare än 10-30 | |
|
Norrland: 10-30 halvsyntet? Om han ska köra hårt ska han väl ändå ha helsyntet? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
BMW brukar slå i Castrol SLX 0W30. TWS (10W60) är mer trögpumpad just för att den har ett högre varmviskositetsvärde! Som kuriosa kan man nämna att moderna F1-bilar kör på en syntetisk (special-)olja som i princip har viskositet 15W30. En tjockare olja än så hade inte fungerat vid så höga varvtal som de jobbar med.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ant |
Johan B: Där hade jag fått det lite om bakfoten alltså.. Tack för tillrättaviselse. Hmm, nu blir jag tveksam över mitt nästa oljebyte. Hade tänkt mig att gå från 5w-40 till 10w-50 pga problem med värmen som uppstår vid hårdare körning.. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
byt till Mobil1 då... 5W-50 sehr gut motoröl :) /Jonas |
|
|
När man kör hårdare ska man inte använda en "bränsle besparande olja" som 0w30. kolla länken för mer info. Länk F1 bilar använder polyolesterbaserade oljor Red Line 10W40 är ett polyolesterbaserade Länk |
|
|
Wardof, Redlines benämning är faktiskt inte riktigt rätt! (Det är en hel del "marknadsföring" i deras text om oljan, även om de har en bra olja!) Det finns flera olika typer av syntetisk olja, Polyalfaolefin (förkortat "PAO") är den mest avancerade typen av syntetolja. Det är den oljan som man "bygger ihop" av korta kolvätekedjor. Fördelem med det är att "alla" kolvätekedjor i oljan är lika långa, vilket ger en mycket stabil olja med exakt de egenskaper man vill ha. Många syntetoljor på marknaden är av PAO-typ, dock inte alla! Personligen skulle jag aldrig slå en F1-olja i min motor även om jag fick chansen, pga att de oljorna är starkt "specialtillverkade" (speciella driftsförhållanden och mycket täta oljebyten). Troligen skulle en vanlig motor få problem med en F1-olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu menar jag inte att redline 10w40 är en F1 olja, var kancke lite otydlig. Red line har även racing oljor men de rekommenderas inte för gatukörning eftersom de har väldigt lite detergenter för att motverkar detonering. Jag håller med att det är mycket marknadsföring på deras sida, men man får ta det med en nypa salt. :) |
|
|
Wardof, detonering, vad menar du med det? Detergenter är en tillsats som finfördelar smuts och partiklar (för att inte fastna och skada motordelar) och fungerar som en renhållning i oljan. |
|
|
Ja det stämmer men de har också nackdelen att i större mängd att orsaka detoneringar. Nästan allt är kompromisser när det gäller olja. |
|
| Men vad menar du med detoneringar? | |
| Detonation är en okontrollerad explosion, när hastigheten i tryckvågen överstiger ljudhastigheten kallas den detonation, eller i motorer "spikningar". | |
| Spikningar trodde jag berodde på för hög kompression i förhållande till bensinens motstånd (oktantal). Men vad har motoroljan med det att göra, jag hajar inte? | |
|
Vist är det som du säger. men i motorer som belastas hårt som i t ex racing eller flyget används oljor med så lite detergenter så möjligt eftersom detergenter bildar biprodukter som kan medverkar till spikningar vid extrema belastningar. Red line har en sådan olja Länk |
|
|
Intressant, Förstår fortfarande inte processen med att oljan skapar detonationer iof, det vore kul att få det förklarat. Det verkar ju lite märkligt också då prestandabilar som bl.a Porsche och Bmw går på "vanlig" högkvalitativ olja, många som dessutom kör bana. Ett annat exempel är ju STCC där man använder "vanliga" oljor, inte heller där har jag hört om detta. Kan det vara ett försäljningsknep från RedLine månne? :) |
|
|
Wardorf, tror att du köper Redline:s argument lite för okritiskt. Främsta anledningen till att rena "racingoljor" har så lite additiv som möjligt, är att dels är de extremt temperaturstabila, dels byts oljan väldigt ofta, dels renoverar man motorerna relativt ofta, dels är bränslet noga kontrollerat och av samma typ/kvalitet hela tiden och dels går oljorna under relativt stabila förhållanden (iofs tuffa sådana, men motorerna körs hela tiden vid höga varvtal och vid hög belastning och kallstarter mm är inte aktuella)! Detta sammantaget gör att en racingmotor inte har samma behov av detergentadditiven. Dessutom får man mer smörjande substanser i en given volym olja då vissa additiv inte smörjer, det gör själva oljan. Har du en mer ingående förklaring som har koppling till detonationer pga detergentadditiven än det som står i databladet, är jag intresserad av detta. Jag har läst rätt mycket om oljor och detta är första gången jag har hört den kopplingen. Jag har kanske missat något! ;o) Annars tror jag att det mest lutar åt ett försäljningsknep, precis som Anders S är inne på. På den amerikanska marknaden har man ibland rätt "konstiga" argument för att sälja produkter. Inte sällan har dessa rätt liten verklighetsankytning! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.