AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.568

Bråttom: Kan E46 330 justera ner effekten ifall serviceintervall överskridet ?

Sida 1 av 2
Funderar allvarligt på att köpa en begagnad 330 men provkörde den och tyckte att den kändes rätt svag jämfört med min 325:a... Serviceintervallet har överskridits med 2200km, gått 43000km nu. Kan det här ha någon inverkan ? En annan sak jag funderade på är att den kan ha ett rätt igentäppt luftfilter ifall det aldrig har bytts... Svara gärna snabbt, bilen är rätt billig och det fanns flera seriösa köpare i butiken när jag tittade på den.
Har den bara gått 220 mil för mycket så ska det inte ha någon innverkan överhuvudtaget.

/T.P.
Länk
Perret: Bmws motorer stryper inte effekten när man överskrider service intervallen. Får bilen inte luft så stannar den igen.
Har den bara gått 4300 mil så är de grönt. tror bytes intervallet för luft filter är 5000 mil.
Om du jämför bilen med en e36 325 så komemr den kännas trött. fartupplevelse kallas det, e46 e tokmycket bättre byggd. därav bedövas körkänslan en hel del.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Normalt serviceintervall för E46 brukar ligga kring 2500-2800 mil, beroende på körsätt.
Jag blir lite fundersam med den körsträcka du anger i kombination med "Serviceintervallet har överskridits med 2200km"!

När servades den sist?

Kan den vara mätarskruvad, eller har du full historik på bilen?

330i levererar kraften mycket jämnare än 325i och därför känns bilen mycket långsammare än den faktiskt är....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Framförallt har den nästan 40 hkr mera som märks rejält om man håller koll på hastighetsmätaren vill säga.Det är en mycket komfortablare bil där av känslan som wendtan säger.
Kolla beg repet.

Länk

///MVH Hasso
Länk

Full historik finns, Hertz leasing i Finland (numera ALD) är ägaren och den har tidigare varit leasad som firmabil. Därmed inte sagt att kunden inte har skruvat den för att undgå böter, men rätt osannolikt är det nog. Dessutom antar jag att man då skulle ha skruvat den närmare 6000mil som är typiskt för leasingavtal. Läderklädseln såg ut att vara i bra skick och inget annat tydde heller på skruvning. Originaldäcken satt ännu på och var i lagligt skick (men jag skulle nog byta dem direkt, efter att ha busat lite såklart).
Första servicen gjordes hos BMW försäljare vid ca 19000km, och 2200km överskridet var vad bilen själv meddelade (-2200km blinkande med en klockikon bredvid).
Jag försökte kolla på hastighetsmätaren och tyckte att 80-120 gick på ungefär 6 sekunder på 3:an. Den kändes också väldigt mjuk i gasresponsen, särskilt på lägre varv (från ca 2500rpm). Motsvarande bilar jag provat tidigare har haft en betydligt häftigare gasrespons på låga varv. 325an drar iväg rätt bra ifall man trampar gasen i botten på 2:an vid 2500 varv, men det gjorde inte den här.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du söker lite i forumet ("sök inlägg") , kommer du att hitta en tråd som nyligen var uppe, som handlar om att tidiga 330i skall uppdateras mjukvarumässigt för att få bättre respons och mer kraft.
Kanske är gamla motorstyrningsprogrammet!?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Skulle aldrig, aldrig köpa en bil som gått som hyrbil. Dessa bilar körs i 3 fall av 4 så hårt att det inte alls är ovanligtr att de känns som de gått längre. Vet eftersom jag arbetat med biluthyrning tidigare och fått känna på många max 1 år gamla bilar som kändes inte alls fräsha både motormässigt mm när de kommit tillbaks från kunderna.

/D

Fullt möjligt att den har gammal motorstyrning, den är registrerad år 2000.
dominik: Den har alltså inte gått som hyrbil utan som leasingbil med en ägare, bilförmån alltså. Också dessa körs ofta hårt men inte lika illa som hyrbilar tror jag.
Perret>>>BMW E46 skall servas med 2500 mils intervall eller enligt datorn som känner av när det är dags för nästa service beroende på körsättet. Om bilen servats vid 1900 mil och färddatorn redan då visade -2200 km, vad drar du för slutsatser av detta?
Ganska enkelt>>>bilen hade körts så hårt att den redan behövde servas vid 1700 mil eller 800 mil innan den ordinarie servicetillfället som skall inträffa vid normalkörning.
Stor varningsklocka alltså.

/D

Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
X5 3.0iA lev. kring aug03.
Som många refererar här: Serviceintervallet beror på körsättet. Klart att den gör det i första omgång. Men ren fakta är: Bilen har x antal liter bränsle den ska dricka (motsvarande ungefär 2.500 mil) innan den ska på service. Detta betyder, som många menar, att ju hårdare man kör desto färre kilometer får man att köra innan det är dags för service. Visst, jag instämmer. Men det finns den möjligheten att bilen BARA körs i staden, vilket betyder att bränsleförbrukningen är något högre än jännomsnitsförbrukningen, som BMW baserar deras servceintervall på. Så man kan inte direkt dra en slutsat som säger att bilen är hård kört bara för att den har blivit servad vid 2.000 mil.

Om Gud har bil kör han runt i en BMW..!!

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Att det inte är enbart körsträckan som avgör seviceintervallet i datorn vet jag men är det verkligen antal liter bensin som gör det?

Trodde det var kallstarter, varvtal mm.
Sa
98
Sajlor
330 -01
dominik:
Hur vet du att serviceindikatorn lös när bilen servades?
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
Det är antal liter förbrukad bränsle som bestämmer när bilen ska servas.

Länk
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
man kan ju vända på det och säga: Vid kall start är förbrukningen av bränsle högre, och likada kan vi konstatera att bränsleförbrukningen är högre ju högre varv du kör med i en växel. Så du har delvis rätt när du säger kallstart, varvtal osv, men bakgrunden i det hela är förbrukad bränsle.

Länk
Precis som Stalin skriver så är det så på E46 att
Man har 2500 liter bränsle till sitt förfogande mellan varje service.
Så körs bilen hårt, drar den mer bensin och behöver således
service fortare. Och tvärtom.
Detta är utrett i lite gamla trådar. Jag är 100% bombsäker på att de är så.

Precis som någon konstaterar ovan så, om bilen lämnas in på oljeservice efter 1500 mil eller något liknande och service indikatorn nollställs så blir de lite sneda intervaller som följer.
Jag lämnar tillexempel in min bil var 1250 mil för oljeservice istället för rekommenderade 2500 mil. men jag ber dem att inte nollställa service indikatorn.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Är det en gammal leasingbil så är det nog lungt. Dessa sköts förvisso inte speciellt mycket av ägaren med avseende på tvätt och sådan skötsel, men i gengäld är den här såpass ny att eventuella tvättrepor i lacken kan poleras bort. Leasingbilar går ofta "långa mil", vilket är bra. Jag skulle inte tveka alls för att köpa en sådan bil, speciellt eftersom dom ofta ligger rätt i pris.

Att den ska kännas långsammare än en 325 har jag mycket svårt att tro och 6 sekunder ska det inte behöva ta mellan 80-120. Även om E46:an är komfortablare än E36, så är den inget under av komfort. Sportigheten lyser alltjämnt igenom och tur är väl det.
Synd att det inte är som på nya skotrar där man kan se antal timamr skotern har gått och hur många km.. Sen delar man timmarna med kilometerantalet så får man se medelhastigheten :)

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Ja förresten, borde påpeka att min förra bil inte var en E36 325 utan en E46 325. Dessutom med rätt identisk utrustning, så bilarna borde gå att jämföra rakt av. Jag är övertygad om att 330an gav för lite effekt, den kändes helt enkelt slö. Alla andra bilar i samma effektklass som jag kört har känts betydligt vassare, även vissa med automatväxel (X-type 3.0). För att inte tala om en 540ia som jag provade, 330an borde ju dra rätt jämnt med en automat 540a men 540an kändes typ dubbelt starkare i jämförelse.
Av en slump råkade jag tala med min förra chef vars 525a just kom ut från service och hade haft något litet problem. Han sade att den kändes som en helt ny bil nu, mycket skarpare. Han hade upptäckt problemen när kan körde en 520 som kändes snabbare än hans 525a.
Jag har uppmanat bilförsäljaren att ta bilen till service och köra diagnostik på den så fort som möjligt. Sedan står jag där och väntar vid garagedörren :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.