AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.218

Varför drar bilen så mycket bensin?

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Var ute och åkte på en landsväg så fort som möjligt :)

Kom ca 5 mil på 10 liter bensin... är det möjligt???

Alltså 2 liter milen?

Trodde inte en 316 kunde surpla i sig så mycket soppa hur man än körde....

Brukar ligga på 1.3liter/mil vid stads/gasglad körning... har alldrig testat vad jag kan få den att gå på som minst, ska testa det nu....

Men ialla fall 2 liter milen. är den någon som har lyckats med det?

tex. vad drar en M3:a vid hård körning?

===============================
Min E30:
Länk
deejaywasp:

En M3 drar ca:2,5liter vid hårdkörning.......
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
2 liter milen - bra jobbat ;)

min 993 drar 1.5-1.7 stadskörning. Gasglad körning vågar jag knappt tänka på.... fast som tur är finns det nästan hur mycket bensin som helst på Shell, bara att åka o tanka :)

mvh
Anders

BMWCS #4727
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jo hur mycket bensin som helst finns det ju men tyvärr så kostar det ju pengar också :(

Min E30:
Länk
Firren:

Tror inte att 993 drar så mycket mera än min och precis som du säger så är det inte direkt någon olje kris så det är bara att köpa helst på Shell.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja något är ju fel. Jag tycker det är svårt (allt är ju relativt) att få denna över litern om man inte är ute och kör bana eller kör "väl inspirerat".

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
precis! kombinerat med tankkort så slipper man ju se vad kalaset kostar ett tag framöver. ;P

borde få lite mer koll på vad trucken dricker om ett par veckor på Gelleråsen, ska bli mycket intressant (inte bara ur bensinperspektiv då, förstås :-)

mvh
Anders

BMWCS #4727
Firren:

Det var där jag fick fram min soppaförbrukning, vore kul och få höra vilka tal du får fram då?Om du inte orkar skriva det på forumet kan du väl skicka ett mejl på min adress/Tack
Kan vara intressant av ur flera synviklar......

Och ja tur att det finns kredit kort undra hur man gjorde förr:))
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
starre: will do, ska försöka komma ihåg, lär väl vara "lite" annat som distraherar mig den dagen... :)

mvh
Anders

BMWCS #4727
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Är avgasvärdena ok?
Verkar som att lambda sonden kan ha lagt av.

En kompis hade en helt vanlig Saab 900 -89, den drog 1,25 l/mil i motorvägsfart.
Bytte lambda och förbrukningen sjönk till det normala.

/H
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Håkan: Mycket möjligt att lamdan rasat!

Testa lamdan genom att mäta på den! Testa och mäta på den och skriv ner värdena du får! det viktigaste är att värdet växlar hela tiden och inte står stil!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Hur noga var mätningen? Att köra ca 5 mil på ca 10 liter kan ge enorma mätfel. Kan det tex inte ha varit 6 mil på 8 liter? Detta skulle motsvara 1,33 lite/mil. Ganska så stor skillnad! Gör en "riktig" koll, dvs utgå från full tank och nollställd trippmätare.

Om du körde full gas så är det klart att den drar 2 liter milen. Men om du "bara" låg i 150 så borde den hålla sig under 1,5. Min drar ca 1,2 vid lagom landsvägskörning = kk-gräns (+ moms ibland). Vid stadskörning kan den sörpla upp till 1,5, men ligger vanligtvis på 1,2 sommartid. Kan utan problem komma under litern om jag vill.

Min skrothög: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
he he... Jag höll fullgas :)
och alldrig under 4000rpm....

Min E30:
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Exakt, gör en ordentlig koll. Nollad trippmätare och full tank.
Slänger man i en hundring o ser hur långt man kan åka...stämmer nog inte så värst bra...

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Verkar som ni borde köpa en "fler cylindrig" kärra istället!
Min gamla 320 ligger drar ca 0,85 l/mil på motorväg i ca 130km/h.

Mvh Håkan
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
320 har väl annan utväxling antar jag och varvar väl mindre??? Jag tror inte min drar så mycket mer än 0,85 vid 130 om jag håller konstant fart. Men jag brukar ligga i 140, bromsa för bilar, köra om, lång tom raka = fullt osv... Där jag kör på e4 så är den av vajerräckstypen med växelvis en och två filer. Man kan alltså bara köra om ibland = ofta köer bakom tradare mm som måste plockas på omkörningssträckorna = sakta, snabbt, sakta, snabbt....

Jag skulle gärna byta upp mig till sexa, men jag ska snart inte ha någon bil i över huvud taget, så det är inte aktuellt.

Min skrothög: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nu har jag kollat.....

Hård körning: ca 2l/mil
Lungnkörning/kvinnokörning=alldrig fullgas och inte varva över 3000rpm: ca 1.6l/mil.

Innan har den legat på

Hård körning: ca 1.2l/mil
Lungnkörning/kvinnokörning=alldrig fullgas och inte varva över 3000rpm: ca 0.9l/mil.

Varför varför varför.... SNYFT.... DEN RUINERAR MIG!!!!!!!

Bilen drar ju för f-n mer bensin än vad motorn är i liter :(

Min E30:
Länk
-BeeMWe-
Min 535a är billigare ^^

Du har inte räknat ut det genom att kolla på mätaren va? BMWs 80/vissa 90 tals mätare suger.

På E34 kan man iaf. felsöka om lambdan felar genom att helt enkelt koppla loss den, ett reservprogram träder in och "emulerar" lambdasond. Kanske kan vara värt att testa på din.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm....

Är det någonsom vet om man kan mäta upp värdet på den?

===
Min E30:
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
lugnkörning= kvinnokörning den känner jag då inte till ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.