AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.438

"Marknadsundersökning" Justerbar camber bak till E30

Sida 1 av 4
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jag tror alla här är medvetna om problemet med dom cambervinklarna man får när man sänker en BMW. Jag har själv en sänkt E30. Nu har jag ledsnat på att den käkar upp bakdäck på löpande band.

Ett sätt att åtgärda problemet är att höja upp dom inre fästena till länkarmarna ca 10mm.

Den lösningen gillade jag inte riktigt..... Därför satte jag mig ner och skissade fram en konstruktion där man kan justera cambervinklarna.

Det inre fästet är justerbart 20mm i höjdled. Jag har överfört lösningen från ritbordet till en bakvagn i praktiken och det verkar fungera precis som planerat. (Bakvagnen är inte monterad på bilen än.)

Det är en relativt enkelt att justera när behov finns. Lossa skruvarna vid där länkarmarna ledar sig. >sedan är det bara att justera på en skruv som sitter lättillgänglig under bakvagnsbalken.

Om det är några som är intresserade så har jag tänkt att göra i ordning några kitt för att sedan sälja till en rimlig peng.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jag är intresserad om pengarna är de rätta!
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Tjena bonje!

Hur går det med bilen ?? det närmar sig! =)=)

Det där med att fixa cambervinklarna på det sättet är ju helt ok, men tänk på att när du sänker så ändras to-in (stavning?) en hel del åxå.
det är den som gör att det går vingligt som fan när det blir lite drag i grejorna. det ska stå 2mm to-in i bak har jag fått höra. sen kan man ju bara spekulera över hur mkt en org bakvagn flexar när man drar för fullt.

rätta mig om jag har fel.

MVH Kilander
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Man skulle behöva flytta inre fästet framåt för att korr. toe-in
Ma
83
MardiN
530 -94

327 -89 tic
[Under uppbyggnad]
Som Johankihl säger! Om pengarna är de rätta är jag också intresserad.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Precis som dom andra. Om pengarna är de rätta är jag också intresserad.

===============================
Min E30:
Länk
ant
Jag lägger in en intresseanmälan jag också.
Det som kan hindra mig från att vara ytterliggare intresserad är ett för högt pris. ;)

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jävligt svårt att justera in så toe in är rätt,då lär man ju ha laser mät instrument!
Funderar hur jag ska göra,håller på och pillar med det jag också...

Visa användare
1.114
Bonje
Bara så att ni vet så är det inte någe "bolton kitt" Det som isf. skulle skickas med i kittet är ett nytt inre fäste för länkarmen + alla nödvändiga detaljer jör justeringen.

Jobbet som du blir tvungen att utföra själv:

Ta bort orginal bultvid det inre fästet, Sätt dit en lång.... M12 bult istället och i änden på den skruva fast en mutter. Sedan för du in bulten med muttern på så långt du kan, tills muttern går emot bakvagnsbalken vig upphöjningen i mitten. Punkta fast muttern där. Nu ska du kapa bort ditt infre orginalfäste........ Så nu är det borta. Ta ditt nya fäste gör likadant med bulten och skruva fast bulten i muttern. Balken har du sruvat fast i din arbetsbänk med tvingar vid silentblocken. Ta en vinkelhake för att sätta det nya fästet rakt. Svetsa fast. Sedan måste du borra ett genomgående hål som är till själva justeringen genom balken måtta med ögonmått så det blir rakt.... ;-) Sedan häktar du dit "justerings mekanismen" så den hänger lodrakt ner, och svetsar dit lite prylar. Sedan är det klart!!!

Fortfarande någon som är intresserad..... ;-)

>Kilander. Det där med toin..... Jag är medveten om problemet, vi får se hur våran bil beter sig när man kliver på sen. Är det så att det blir halkit så har jag en förmodligen en lösning på det också. Det är jäkligt svårt att veta hur hjulen kommer att stå innan man har varit och gjort en hjulinställning. :-(

Pris: ????? 400kr är en kostnad som jag är oskyldig till, det är en fast kostnad för delar som jag inte kan tillverka själv.
Hmm..... Jag hugger till med 1500kr för ett kitt. Är det för mycket?!

MEN!!! Jag vill inte sälja någonting än och säga att det funkar perfekt. Det pga. att vi har inte själva hunnit pröva hur det funkar.

Visst kan jag sälja nu, men då inte med någon "garanti".

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Då passar det bättre i framtiden, har inga grova planer på att plocka ner bakvagnen just nu, så mycket pulver förväntar jag mig inte förrän om ett par år kanske;)

/Johan

Länk

Länk

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Hur mycket sänkt har du???

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
Tim_318i
Jag är också intresserad.

//

Tim
Visa användare
1.114
Bonje
Skulle tippa på att det är en 60 fram / 40 bak sänkning som sitter där. (satt monterat när jag köpte bilen)

Fördelen med att ha justerbara cambervinklar är inte bara att det sliter jämnare på däcken. det blir även stor skilnad i grepp när man ska iväg i tex. hastiga starter.

Jo
744
Jonhny
745 -85
Löser sig toe-in så är det ju intressant.
Den vinklen borde ju slita lika mycket däck som cambern (fast fördelat över hela däcket iof).
Grusse
Gör som jag, har kopierat Gr.A bakvagnen från M3 E30. Justerbar camber & toe in
Visa användare
1.114
Bonje
>Grusse.

Är det den man justerar camber och toe in med exentriska muttrar vid fästöronen?

Om det är den du menar, så tyckte jag inte att det gick att justera tillräckligt mycke camber på det viset.

Grusse
Japp, det är den. Det går ju att göra så att du får större justermöjligheter, är ju bara att tillverka en större bricka.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Gusse, hur avancerat har du gjort det...även ändrat vinklen i bakbalken och bärarmarna, till dom spec motorsport hade/har till e30 m3?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
1.114
Bonje
Ok. Om det nu visar sig att toe in måste justeras så får det bli den varianten med exentriska muttrar/brickor. på dom yttre fästena.

Grusse
Pelle, har endast gjort så här:
Länk

Länk
Visa användare
1.114
Bonje
Det såg fint ut!

Men jag hänger inte riktigt med..... Fästena sitter ju på ovansidan av balken på E30. Men på dom här bilderna så sitter dom på baksidan?

Hmmm...... förklara.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.