AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.468

Blinkers? Hur använder man dessa?

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
pcdoktor: Används körriktningsvisarna på en bil betyder detta alltså att bilen ska svänga. När du stannat intill kanten (speciellt i tät trafik) blir nog bilarna som står bakom dig och undrar när du ska svänga också ganska irriterade. När man svänger in till kanten gör man en sidledsförflyttning, då ska blinkersen användas för att visa detta, men när bilen sen står still ska det inte blinka. Vore detta fallet borde ju alla parkerade bilar blinka höger alltid?
Sådana är reglerna, hur du sen väljer att tillämpa dom är ju upp till dig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado!

Helt korrekt! Ännu viktigare om du efter att ha stått stilla vid kanten och sen ska ut. Då måste du "blinka ut", oavsett om du så att säga förflyttar dej i sidled eller inte! Gjorde detta fel på min "general körlektion" skulle resulterat i kugg direkt!
krejsy.........han tackade dig för att du gick åt sidan!

PH
Fyller på PHs svar: detta är normalt hyffs för att tacka för sig ( såvida du inte bor i Skåne; då tacksamhet sällan står i gemene man vokabulär...)
Lämpligt svar är ett heljusblink som betyder: "visst varsågod, ingen orsak"
Visa användare
26
krejsy
318iS Coupe -93
Jo jag vet...Jag föröskte bara vara lite lustig...=)

Jörgen
>Power Max

Premium bilar säger du.

Jag har en Volvo PV 444. Svart sänkt med vita däcksidor G-keps lagom busig sådär.

Den har världens Coolaste blikers som jag använder så ofta jag kan- särskilt när det är mörkt.

444 kanske räknas till "premiumbilar" 1,6 55+hk ?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Kan bara hålla med...varje gång man tar bilen ut på vägen så blir man irriterad över att nåt stolpskott inte orkar ta handen ur brallan och blinka.

__
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S

Krejsy, jag skrattade gott...
Ironi och sarkasm i skriftlig form är svåra saker...
bo
282
bobbby
320i -91
Sen har vi dom som ska svänga i en korsning eller på något annats ställe som kan tex blinka åt höger men dom håller ändå i mitten av vägen. Varför kan dom inte gå ut till höger om dom ska svänga till höger?

Håller med er att många volov ägare inte blinkar men ni glömmer faktiskt att vi själva bmw ägarna är också ganska dåliga på att använda sina blinkers

Bobby
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Vägverket har en hel sida om "Cirkulationsplatskörning"

Länk

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Intressant företeelse åkte bakom Örebros läns trafikpolis i en 95 kombi 7 2741 eller14 genom TRE rondeller för en stund sedan utan ett blinkers användes överhuvudtaget trots andra bilister i rondellen, i den 4 rondellen så fick jag se en blinkers som fungerade :))

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.