AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.469

Blinkers? Hur använder man dessa?

Sida 1 av 2
Jag förstår inte varför folk envisas med att inte blinka åt det håll dom ska. Kan rabbla upp tusentals situationer där man har blivit förbannad på folk som bara har svängt ut framför en utan förvarning eller hastigt bromsat in för att sedan svänga av utan att visa det. I de värre situationerna har man försökt läxa upp dom genom att göra osjyssta saker i stridens hetta, men har man temperament så har man :)
Tror folk att det ser fjantigt ut om dom använder blinkers eller använder dom inte blinkers av nån annan idiotisk anledning?
I vilket fall som helst, jag är inte tankeläsare och kommer fortsätta att skratta åt nollor som kanske helt enkelt tror att dom blir tuffare genom att skippa blinkersen.

Tack för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tendensen ökar mer och mer av slarvande med blinkers.
Det är ju märkbart irriterande när man står och väntar och bilen som kommer på att blinka i bästa fall 1 meter innan han ska svänga in på den väg jag står på.
Sedan de senildementa som bromsar och sedan blinkar innan de svänger.

///MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trodde inte att blinkersspak var standardutrustning i vissa bilar! ;oDDD

Kan vara smått irriterande ibland då trafikrytmen kan bli "hackig" när folk "glömmer" blinkersen....

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är mycket irriterande med folk som inte använder blinkersen vid rätt tillfälle, men nästan lika irriterande med folk som använder den när den inte ska användas. Var får folk ifrån att man ska blinka om man stannar vid vägkanten? Eller om man avser backa in i en parkeringsficka?
Likaså folk som absolut måste markera varje riktningsbyte med körriktningsvisarna, som t.ex. blinkar höger på väg in i en cirkulationsplats, för att sedan gå över till vänsterblink efter en bit, för att sedan återigen blinka höger när cirkulationsplatsen lämnas...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Just vid fickparkering tycker jag att det är bra, det visar oss som kommer bakom vart han/hon/det är på väg. Man ska hela tiden vara övertydlig i trafiken, hela tiden förutsätta att andra fattar nada :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har ni tänkt på att alla som har Volvo 850 och S/V70 använder blinkers betydligt mera sällan än oss andra bilägare!? Det gäller tillochmed poliserna, iaf i örebro län!
Visa användare
26
krejsy
318iS Coupe -93
Sen finns det ju dom som blinkar ca 1 km innan dom ska svänga.. Det är ju ganska så roligt...=)
I en rondell så tycker jag iaf att det är bra om folk blinkar,iaf om dom ska lämna rondellen.

Jörgen
Jag tycker faktiskt det är helt okej att blinka om man skall stanna vid vägkanten oxå..

Även vid filbyte uppskattar jag om folk blinkar till ite snabbt INNAN bytet.

Som någon sa ju mer tydlig man är desto enklare blir det för oss medtrafikanter.

Det här med rondellkörning kan vi älta i hundra år men som jag uppfattat reglerna för hur man skall blinka i dag så var det fasiken bätte förr..

Jag håller med till 100% att folket bara blir sämre och sämre på att använda blinkers och dom få som gör det ofta bara blinkar NÄR dom svänger och inte i upplysande syfte INNAN dom svänger.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Finns det inte en lag som säger att man ska blinka när man ska in i en rondell å även ut ur den?Polisen stoppade min kompis för att han inte hade använt blinkers när han gick in i rondellen å även ut i den å det håll han skulle.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Om vi bara tar vad lagen säger så ska man blinka i en rondell vid två situationer:
- När du ska UT ur rondellen
- När du ska byta fil i en tvåfilig rondell

Rondellen ska ses som egen väg. Däremot har POLISEN påpekat (bla. på TV) att man helst ska blinka även innan, tex vänster om du ska åt vänster och höger innan om du ska åt höger. Detta är dock inte något som lagen anger.

------------------
Always Diesel
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nåt som ger mig en hjärtinfarkt varje gång är när man kommer susande i vänsterfilen på motorvägen och en halvmeter innan man ska passera en bil, med en fartskillnad på sådär 50-60 km/tim, så blinkar killen ut, för han har nämligen tänkt köra om framförvarande långtradare efter det att jag har passerat.

Väldigt informativt av honom, men för säkerhets skull får man ju dels en infarkt, dels klipper bromsarna o tutar, eftersom man aldrig kan vara säker på att han inte har för avsikt att svänga ut ögonaböj, vilket ju har hänt.

Fenomenet kan vidareutvecklas:

Man kör på en "vanlig" väg, med en fil i varje riktning.
I den mötande filen kommer en långtradare och bakom denna en personbil. Precis strax innan mötet sker blinkar personbilen ut, eftersom han har tänkt köra om efter mötet. Problemet är ju bara att i allafall jag får (återigen) en infarkt, eftersom jag ju tror att idioten tänker kasta sig om långtradaren, och kanske inte har noterat att jag kommer på kollisionskurs.

Detta fenomen tycker jag är mycket irriterande, jag föredrar folk som blinkar med förstånd, dvs när det är påkallat och inte tidigare. Man kan ju gärna försöka sätta sig in i medtrafikanternas situation. Sen är ju ingen ofelbar. Jag skäms sällan så mycket som när jag kommer på att jag glömt blinka vid en sväng och en bil har stått i en korsning o väntat på att släppa förbi mig, bara för att efter en evighet få se mig svänga av.
Brukar dock försöka ge vederbörande ett tecken som visar att jag vet vilken idiot jag är, t.ex. en knytnäve mot pannan och en urskuldrande blick/axelryckning.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Jaa, det här med användning av blinkers, eller rättare sagt bristen i användningen av den, är intressant.

Har alltid undrat vilken anledning vissa medtrafikanter har att INTE använda blinkers....går det snabbare att svänga om man inte blinkar? Är det pinsamt att använda blinkers? Är livslängden på själva lampan så kort att man inte vill slösa bort denna resurs om det absolut inte är nödvändigt?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Oavsett vad man tycker om att använda körriktningsvisare när man stannat vid kanten eller ska fickparkera så är det inte tillåtet. Körriktningsvisarna får endast användas när man ska svänga eller byta körfält, inget annat!
Naturligtvis ska man ge tecken när man kör ur en cirkulationsplats, och gärna även när man kör in förutsatt att man ska till vänster eller höger, det jag inte gillar är folk som helt enkelt inte vet hur man gör och bara blinkar lite för att ha blinkat.
Det värsta av allt är ändå folk som parkerar riktigt illa och tror att varningsblinkers är en förmildrande omständigthet när det i själva verket är precis tvärtom. Det ger en bot för att ha parkerat fel, och ytterligare en för felaktigt bruk av varningsblinkers.

Angående det här med att lagtolkningen i en cirkulationplats har ändrats har den nya tolkningen där cirkulationsplatesen är att betrakta som en egen enkelriktad väg lett till att det i stora cirkulationsplatser numera är tillåtet att parkera, valfritt på höger eller vänster sida...

Jeppe

Jeppe: En lysnade och informativ beskrivning hur man skall använda sina blinkdon

Tyvärr tror jag och många med mig att man (åtminstone i Sthlmstrafiken kan dubbelparkera med varningsblinkers på). Att jag skulle kunna åka på dubbla böter verkar ju intressant.

OT: Nästan lika kul som streetracen i Borås där 40 bilar fick P-bot (annan tråd idag). Det måste ha varit långsamma bilar i dom racen ;)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jesperado:
Men man får passa sig för tio meter från korsning... ;-)

//Erik//
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det är begränsningen, det är därför det bara funkar i större cirkulationsplatser...
Skulle vara kul att prova och se reaktionerna från polisen!

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jesperado> Som gammal förare av flyttradare vet jag att det inte heter varningsblinker, det heter parkeringsblinkers :)

Allt som oftast är folk förstående, och man letade alltid efter det som var i vägen minst, och var mest lättjobbat. Reglerna går att förhandla :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Angående det Jesperado tar upp med vad som gäller angående att blinka i tid och otid, personligen bryr jag mig inte om det är tilllåtet eller inte, jag tar på mig att vara en lagbrytare men anser jag att jag kan underlätta för mina medtrafikanter genom att använda blinkers för att tydligt markera att jag stannat vid sidan så gör jag det, själv uppskattar jag om folk visar var dom är på väg speciellt i trafikrusning då trafikrytmen är uppskruvad.
Att bara stanna vid sidan där det är trångt och kanske lagligt men olämpligt på grund av all trafik skapar säkerligen fler irritationsmoment än vad mitt "lagbrott" att blinka fast jag inte skall svänga eller byta körfält gör.

Helt klart intressant syndrom det här med parkering och cirkulationsplatser, någon som iscensatt detta i Sverige än?

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag påpekade för polisen en gång för längesedan att jag tyckte det var dåligt av dem att inte använda blinkers i korsningarna. Hade åkt efter dem ett bra tag och inte i nån av korsningarna så använde de blinkern. Fick då till svar "att inte använda blinkers är inte belagt med bötesbelopp, således inget brott". Hmm...
Visa användare
26
krejsy
318iS Coupe -93
Igår när jag var ute o körde så kom det en bil i hög fart bakom mig. Jag gick åt sidan och han körde om. Men sen blinkade han, först åt höger (eller var det vänster?) sen åt vänster (eller höger?).
Men han svängde inte utan bara fortsatte rakt fram. Han måste varit lite velig tror jag ;) Jag blev fundersam o uppmärksammade honom med ett helljus i ryggen iaf =)

Jörgen
Håller med att Volvoägarna blinkar mer sällan än premium-bilarna ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.