|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
goobledigook: Att den inte växlar upp till högsta låter lite som ett styrboxproblem, elektronik alltså. En 530 i bekantskapskretsen uppvisar liknande problematik, den växlar iofs upp till femman, men den låser inte lock-upen. Kanske är det du menar? För att sedan kommentera rådet att byta olja i lådan vid allt från tandvärk till hårda växlingar. Jag vet inte jag. Inte så vetenskapligt kanske, men jag har bytt olja minst en gång i mina automater sedan -94 och aldrig märkt minsta skillnad. Finns heller ingen bil i bekantskapskretsen som reagerat annorlunda. Har det funnits störningar har dom funnits kvar efter oljebytet. Senast, vid plastkulebytet, tog jag ur 11 liter svart sörja ur 540n och fyllde på med ny fräsch olja. Den växlade iofs bra innan bytet men ändå. Därmed inte sagt att jag avråder från byte, jag tror heller inte det finns någonting som heter livstidsolja. Men att byta olja vid plastkuleproblem eller elektronikproblem är bara att kasta pengar i sjön. Mvh /Janne |
|
|
Nya bud alltså? LongLife-olja har BMW endast godkänt Castrols motorolja Formula RS 0W/40, inte vxl-lådsoljan när jag pratade med dem. Själv köpte jag 8L GTX Magnatec 5W/40 och vann en F1-resa till A1-Ring nästa helg. :) Länk /Försäljningsområden /Butik /Transmissionsoljor TQ Dextron III Färskvara? Ha, oljan är ju flera miljoner år gammal. ;) Nä, den bör nog bytas med jämna mellanrum, med tanke på att det sitter ett filter och en metallspån-magnet i lådan så tyder det på att oljan blir smutsig. Det blir till att byta både olja, filter och packningar. Så får vi se om det blir bättre. |
|
|
Zapper, det finns mängder med BMW-longlifegodkänd motorolja! Länk Däremot finns det bara en longlifegodkänd olja till växellådorna och den heter på BMW-språk MTF-LT-1 (Det är en ESSO-olja som även bland annat VAG, Citroen och Mercedes använder med "egna namn"!) Jo, olja är färskvara! Olja oxiderar med tiden, oljeadditiven slits ut/förbrukas och dessutom bildas det olika aggressiva restprodukter i oljan med tiden/slitaget. Jag tror själv inte riktigt på "lifetime-filling", även om moderna syntetoljor har betydligt längre hållbarhet än gamla mineraloljor! Problemen kommer nog inte förrän om kanske 30 000mil/10 år när alla garantier defenitivt har slutat gälla. Då kommer reparationskostnaderna troligen att överskrida bilens totalvärde..... (vilket gynnar nybilsförsäljningen!) ;o) Mvh |
|
|
Nu tänkte jag närmast på Castrols oljor, då Castrol är BMWs oljeleverantör iom F1-kontraktet. Att sen BMW godkänner andra fabrikat av oljor är inte så konstigt. Jag tror väl inte heller på Longlife-oljan, blir det skitig så blir den och måste bytas, så enkelt är det. |
|
|
Tack för det goobledigook ! Det är många som har bytt olja i deras lådor och det har blivit en nämnvärd skillnad, så visst kan det löna sig att byta olja i lådan. Att den sen slirar beror nog på läckage . Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Jan Söderman: "tog jag ur 11 liter svart sörja ur 540n och fyllde på med ny fräsch olja." Om automatväxelådsoljan är svart sörja, så är det nog läge att byta/renovera lådan. Ska inte bli några missfärgningar av oljan överhuvudtaget även om man sträcker sig en bit över serviceintervallen.. /Jesper |
|
|
J.Dredd: Jag har inte sträckt mig över serviceintervallen för oljan. Den är lifetime enligt BMW och dit har varken bilen eller jag nått, i skrivande stund :) Formuleringen "svart sörja" var väl kanske lite tillspetsad, det erkännes. Vi (BMWPower) har på kort tid tömt 3 st 5HP30 på olja (jag har iofs bara varit med på 2) och oljan har väl i princip varit mer eller mindre svart i alla tre. Alla tre har dessutom växlat utmärkt både före och efter oljebytet, bortsett från plastkuleproblemen. Då oroar jag mig mer för dom som säger sig få ett annat beteende på lådan efter oljebytet. Byter olja gör man väl i förebyggande syfte? Jag kan ha fel, men att med frisk olja "reparera" en låda som har utvecklat driftstörningar låter för en lekman lika konstigt som att göra detsamma för att bli av med kamknack på en M30. Mvh /Janne |
|
|
JS Förstår vad du menar, men ser en liten skillnad i att byta till frisk olja och att byta till frisk olja och få rätt oljenivå i lådan. (För låg oljenivå är ju inget normaltillstånd i vxl-lådan, medan smutsig olja kanske man får räkna med efter ett antal tusen mil?) Naturligtvis byter man olja i förebyggande syfte, likaså filter och rengöring av magneten. Sen var det LongLife enl. BMW och inte LifeTime olja va? Viss skillnad. ;) Har fortfarande inte bytt vxl-olja p.g.a. sjukdom :( , bilen står så länge. Återkommer när det är gjort. |
|
|
Zapper, det är faktiskt "Lifetime-oil" enligt BMW. Men som jag skrev innan är jag personligen lite skeptisk till att inte byta oljan alls! (detta gäller både manuell och automatlåda!) Mvh |
|
|
Citat www.castrol.se: Formula RS 0W/40 Helsyntetisk motorolja med brett viskositetsområde, lämpad för motorsport och för motorer som utsätts för hårda påfrestningar, tex motorvägskörning eller husvagnsdragning. ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, VW 502 00/505 00, MB 229.1, BMW Longlife, Porsche Vad jag kan läsa så står det BMW Longlife Men som du säger, vi byter i alla fall. :) |
|
|
Zapper, vi menar olika oljor. Jag syftade på oljan i växellådan! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, där har inte Castrol någon som är Longlife-approved av BMW enl. BMW i Danderyd. Men rekommenderar Castrol TQ Dextron III olja. Och som du ser skriver Castrol Longlife även när det gäller vxl-lådsoljor. Citat www.castrol.se: Transmax Z Helsyntetisk ATF-olja av “longlife-typ”. Lämplig för bl.a. Mitsubishi manuella och automatiska växellådor. Lämplig för styrsystem där en ATF-olja rekommenderas. SAE 70W/80, MB 236.81, MAN 339 type C&F, Voith, Renk, ZF TE-ML 9, 11 & 14/3 Så tusan vet om det finns nogån Lifetime-olja? Jag har iaf aldrig hört talas om sådan. |
|
|
Zapper, BMW har en specialolja som heter MTL-LT 1 och det är en växellådsolja för "Lifetimefilling". Den används i både manuella- och automatlådor från ca -96. Det är egentligen en Esso-olja med ursprunglig beteckning "Esso LT 71147", som även VAG, Mercedes och Citroen och kanske några andra biltillverkare till, använder med egna namn. Men återigen bör nog även den oljan bytas med visst intervall för att säkerställa en lång livslängd på transmissionen! LT-oljan kostar ca 140kr/litern hos BMW, men minsta förpackning är 5 liter. Har man en snäll verkstad kanske man kan köpa den i "lösvikt", annars blir det till att köpa en hel dunk för ca 700kr om man vill byta själv. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har samma problem som första talaren , jag är oxå inne på att byta olja tänkte göra det själv men har hört att bmw måste koppla in en dator till lådan för att öppna vissa "portar" i lådan så det kommer i hela systemet var därför rädd att tömma sen fylla på med risk att det bara kommer längst upp... Jag har 5 stegad automat låda.. min lampa (kugghjulet) tänds ibland och då går växlarna (D,R) i mycket hårdare än vanligt och den använder inte växel nr 5. Men när man startar om den igen så slocknar den jag har upptänkt att det är ofta när bilen står i lutning då den tänds kanske sitter det en givare som känner att där är för lite olja min olja + sil var bytt 4600 mil sedan kanske dax nu.. ska testa och återkommer med reslultat.. Kollade även Tis där finns båda magnet,lammeller samt några bromsband som kan krångla.. Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Den här beskrivningen fick jag i en tidigare Topic. (Kollade även Tis. Vad betyder det?) BMW 525iA Touring 1993 Byte av vxl-lådsolja M50-motor med kamkedja Motronic-insprut utan EGR-ventil Köp filter och packningar från BMW, 200-300 kr. Ca 3 liter Dexron III olja behövs. 1. Lossa tappskruven (M10 eller In-6 5mm), lossa även nivåskruven (M30 eller In-6 17mm) och släpp in luft. och töm ur oljan, tappskruven (M10) sitter längst fram på tråget och påfyllningsskruven = nivåskruven (stor, M30 eller In-6 17mm) sitter längst bak på tråget. 2. Skruva ner tråget och gör rent magnet etc. och byt filter och skruva tillbaka med nya packningar och skruva tillbaks tappskruven (M10 eller In-6 5mm). 3. Fyll på ATF olja med en temp på 30-55 grader tills det rinner över när bilen står på ett plant underlag. Skruva tillbaka nivåskruven för hand, den ska skruvas ut igen för att kolla nivån. 4. Starta bilen och sätt på AC om du har, annars lyset. Bromsa och gå igenom alla växlarna med en kort paus (någon sekund) på varje. Ställ den i P sedan och låt motorn gå. 5. Skruva ut nivåskruven (M30 eller In-6 17mm) och kolla nivån. Rinner det ut är nivå rätt annars fyll på tills det rinner över. 6. Skruva tillbaka nivåskruven med 15 Nm. 7. Klart! Skruvmoment: Tråg 6 Nm, Filtret 5 Nm, Tappskruv och Nivåskruv 15 Nm. För att kolla oljevolymen så är det bara att slå in chassinumret här... Länk |
|
|
tis är ett program som man kan felsöka bmw tex du knappar in slir och vilken bil ovs så kommer den upp med olika problem så kan du komma fram till vad det är för fel det är det programmet bmw använder... men det du skrev ta ner tråget !? du menar man kör så att motrn är varm sen pallar man upp bilen (lyfter den med lift) sen tappar man ut olja precis som man gör med motor olja olje pluggen under till sitter sen filtert i den pluggen eller ska man plocka bort hela under delen (tråget) på lådan !? sen byta filtret hur sitter detta ingen som har bilder på detta gäller det båda 500 och 300 jag vet att det är samma motor och låda men stämmer det kanske skiljer ändå !??? Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Manualen ovan är generell för BMWs vxl-lådor. Bilen ska upp på en lyft, men VARM/HET olja är inte så roligt att handskas med, så låt den kallna lite innan du tappar ur den. Men lite varm blir den väl på väg till OK-macken förmodar jag. ;) Följ den lilla manualen ovan. Tråget ska ner, innanför sitter filtret och magneten sitter nog i tråget. Filtret är nästan lika stort som ett A4-ark. En platt historia Som sagt, det är bara att följa instruktionerna ovan så ska allt gå bra. Har själv inte hunnit byta än, men det kommer. :) |
|
|
maila mig när du gjort det och om du stötte på problem lite schysst bilder skulle inte vara fel så man vet vad man ger sig in på eller vad säger du zapper ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Okey, lillen ville också att vi skulle fota under arbetet, men va faan en ny digitalkamera i oljeslasket? Njaää, vet inte jag? Kanske, vi får se. Just nu kan jag inte se några som helst problem, har skaffat allt jag behöver i verktygsväg och reservdelar, olja, m.m. Det enda jag inte fixat till 100% är en oljepump att fylla lådan med. Men jag har delar som jag tänkte bygga ihop en fungerande pump av. Verkar struligt att fyll underifrån, vad tänkte BMW på? En nivåplugg sätter man enklast i väggen på tråget, inte i botten. Men det ordnar sig nog, men först ska vi ner till A1-Ring och kolla in F3000 och Formel 1 i helgen. Så jag återkommer senare nästa vecka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.