|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
525iA Touring 1993 25000mil. Direktimport med S-bok t.o.m. 21000mil. Har tidigare haft problem med ryckig a-låda, d.v.s., man lägger i D sen tar det ca. en sekund så klånkar en växel i och börjar dra. Då fick vi rådet att byta filter och olja i vxl-lådan, det är vi precis på G att göra nu då lådan nu även börjat slira på D. En gång har sonen testat en kickdown i ca. 50km/h, då började den slira och plötsligt så högg lådan till och började dra. Ooops detta gör vi INTE en gång till, resonerade min son. När jag testade att gasa till idag i 40km/h så rusade motorn till drygt 5000RPM medan lådan bara slirade, inget hugg för mig. Den slirar även när man ska iväg från korsningar m.m. Vad är fel? Och vad gör vi? Ska vi börja med att byta olja och filter? Eller? Zapper | |
|
"man lägger i D sen tar det ca. en sekund så klånkar en växel i och börjar dra." Så är det på min oxå har jag för mig, men ska det inte vara så? Körde en 740iA som betedde sig likadant . :/ Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med detta kan ibland göra underverk. Symtomen är lite av dåligt med olja i lådan syndrom, men kan också beror på att det behövs byta olja och filter. ///MVH Hasso Länk |
|
vanlig olja o filter bytt, växellådsolja menar du el? Måste ju fråga dumma frågor annars lär man sig aldrig.:) Länk |
|
|
Men kan det verkligen börja "slira" p.g.a. för lite olja? Finns det inga lameller som kan vara slitna? Jag har dålig koll på hur en automatlåda fungerar. :( Någon får gärna förklara. :) Soki Nä, lådan ska börja dra mjukt direkt när man lägger i D. Vi har en 523iA Steptronic -97 också och den funkar hur bra som helst än så länge. Men den servar vi hos BMW för att få full S-bok. |
|
|
Måste ju fråga dumma frågor annars lär man sig aldrig.:) Rätt Soki, dumma frågor kan ibland ge bra svar. :) Jag läste om "lamell-paket" någonstans här, är det någon ide att byta olja och filter om verkstan måste byta lameller? Eller kan de byta lameller utan att öppna tråget? Om inte, så kan ju de först byta lameller och sen byta oja och filter som jag redan köpt hem. Dumt att göra jobbet två gånger. ;) Eller är jag vilse? |
|
|
Så bra att jag slipper skämmas då. :) Jag har oxå step på min och dröjer et litet ögonblick innan D hoppar i, låter oxå lite svagt. Kanske ska testa byta olja då, hur ofta brukar man byta det? Har 2 gånger på några veckor felsökt bilen hos bmw group samt testkört men de tyckte bilen gick perfekt. Siktar på att få bilen till så bra skick som det går. Länk |
|
|
Noll koll på oljeintervallerna för lådan. Kanske står det något i manulen? Vår 523:a har gått 12000 mjuka fina mil och din 728:a? |
|
|
hmm...ska ner till bilen snart får ta o kolla upp det. Min har gått drygt 15000 mil. (2000mil på snart 3 månader) Det har blivit massor av köra på sistone mest pga att andra bilen inte funkat. Har aldrig känt någon skilnad på lådan, hade dock vibrationer samt annat smått o gott men det fixade sig efter bromsskivsbyte och insp 2. Mvh/soki Länk |
|
|
Oljebytes intervall för automaten är 4000mil och bör skötas för annars blir lamellerna i lådan utslitna på förtid (som fallet är med min låda!!) Varför kör inte alla BMW?/ mvh Roger |
|
| Holybaloo, tror du att våra lameller kan vara körda nu då? :( | |
|
Jag Pratade vid med en jätte duktig bmw mekaniker här i jönköping och alla bmw ägare känner säkert vid honom om man är härifrån och han berättade att om man har för lite olja i växelådan så bör bilen ej dra framåt och kan även då uppstå sliringar i lådan, så ditt problem kan vara så att du behöver fylla på olja i växelådan och samtidigt byta filtret! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Men borde det inte komma upp på displayen ifall det är dåligt med olja? Det ingår väl inte i insp2? Länk |
|
Chaffis |
Låg oljenivå syns bara om du "kopplar" dig till dator! Annars brukar det märkas om lådan börjar slira! Byt olja & filter, förhoppningsvis så har inget annat tagit skada. |
|
Tackar för svaren. Har alla prylar hemma för ett oljebyte, utom in-6 nycklar till tapp- och nivå-pluggarna. (5mm och 17mm) Hoppas att lamellerna inte tagit skada än. Någon som vet vad man brukar eller kan använda som oljepump till vxl-lådsoljan? Och hur får man den enklast att hålla 35-50 grader när man fyller på den? Och varför är graderna viktiga? Expanderar oljan? Eller ändrar den viskositet? Jag har köpt 3st 1Liters flaskor Dextron III olja. Kan man hålla dem varma i hinkar med varmvatten, med korkarna på alltså? Eller är oljan "fukt-sugande" typ bromsolja, så att man ska akta sig för fukt? Vi tänkte göra jobbet på en OK "Gör det själv hall". |
|
|
Alla pratar om låg oljenivå, vart tar oljan vägen? Jag har aldrig haft någon bil med risk för låg vxl-lådsoljenivå förut. Så man blir lite konfunderad och tar tacksamt emot alla svar. :) |
|
|
Sånt där tycker man ju borde ingå i servicen. Länk |
|
diamantsvart_bmw |
Byte olja i min låda idag och det är som en ny låda, växlar jämt och fint märks knappt, var ryckig tidigare, fick pröjsa 1300 spänn Länk Ny servad + ny olja i växellådan. |
|
Enligt en mekaniker jag pratat med så byter man inte oljan i automaterna p.g.a att det är Longlifeolja i dom. Kan någon bekräfta det, jag tänkte kräva att den byts vid nästa insp iaf. |
|
|
Alla oljor är så vitt jag vet färskvaror, eller??? Allt blir sämre med tiden. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Laffe: Ringde till firman jag brukar anlita efter att ha börjat läsa denna tråden. Har problem med att automaten inte växlar upp till högsta växel ibland. Kort sagt var deras besked att man skulle köpa något vackert till frugan istället för att byta olja i automaten. Är en "evighetsolja" och ett byte får inte automaten att gå bättre... Läcker det ut olja däremot så att det blir för lite olja i lådan kan det visa sig via symptomen jag har. Det blir alltså till att kolla under bilen efter ev. drippdropp ;-(( Själv tycker jag mer att Eliardssons resonemang ang. färskvara stämmer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.